Lange teugel op wandeltocht door bos.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Lange teugel op wandeltocht door bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 00:46

Momenteel beleef ik veel pret met m'n paard op de smalle, glooiende bospaadjes en langs het water, waarbij ik achter haar loop, geeft een enorm leuk gevoel om haar voor me te laten lopen ipv dat ik voor haar loop.
De teugels zitten doorheen het bovenste oog van de longeersingel.
Ik gebruik een touwhalster, maar naar rechts op de baan sturen lukt niet zo super doordat de teugel nog door het oog heen zit en ik niet ahw de teugel kan openen.
Hoe stuur ik het best als ik achter het paard loop?
Zou een kruiselings bitloos hoofdstel een betere keuze zijn qua sturing?

Anoniem

Re: Lange teugel op wandeltocht door bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 00:49

Met kingekruist of ander gekruist bitloos hoofdstel heb ik niet zo een goede ervaringen met lange teugelen omdat de druk niet goed van het gekruiste deel afgaat en dat is toch bij lange teugelen wel gewenst. Of ik had gewoon geen fijne hoofdstellen haha.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 00:49

Met een touwhalster zou ik het in iedergeval niet doen, die werken heel scherp in, kan je lelijke plekken van over houden op je paard..
Een bitloos hoofdstel zou beter werken denk ik! :j Wel een side-pull dan. Zou ik voor kiezen tenminste. Of een normaal, stevig en goed zittend halster.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 00:55

Moet je dan niet sturen volgens Achenbach methode als de teugel door de ring van de longeersingel zit?
Sidepulls heb ik genoeg, maak ze zelf :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 00:59

Heb ik wel gedaan ja. En die methode werkte voor mij met kingekruist echt niet lekker. Dus gewone sidepull zou inderdaad stuk beter zijn.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 01:02

Helmoni schreef:
Met kingekruist of ander gekruist bitloos hoofdstel heb ik niet zo een goede ervaringen met lange teugelen omdat de druk niet goed van het gekruiste deel afgaat en dat is toch bij lange teugelen wel gewenst. Of ik had gewoon geen fijne hoofdstellen haha.

Ik vernoemde het omdat je met Achenbach methode anders moet gaan sturen, ik weet dus niet of je zo moet sturen als je achter je paard aan loopt met de lange teugels, zoals bij het mennen, is nieuw voor ons. Met Achenbach moet je dus links wat druk nemen en rechts wat lossen om naar rechts te draaien. Dat lukt me niet met een sidepull of touwhalster en de lange teugels door het bovenste oog van de longeersingel.
Release is geen probleem, daar ik m'n hoofdstellen zelf handmatig maak en na lang zoeken heb ik nu toch een perfecte release gevonden (heeft te maken met soort materiaal en pasvorm van het hoofdstel). Ik weet echter niet hoe je precies moet sturen, dat is beetje m'n vraag, dus gewoon links rechts sturen zoals je gewoon zou rijden of volgens de Achenbach methode. Ik meende me te herinneren dat je dan een kruislings hoofdstel nodig hebt omdat je dan druk kan geven op de tegengestelde kant. Klopt dit?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 01:03

Helmoni schreef:
Heb ik wel gedaan ja. En die methode werkte voor mij met kingekruist echt niet lekker. Dus gewone sidepull zou inderdaad stuk beter zijn.

Moet je volgens Achenbach sturen bij het lange teugelen of mag je gewoon links rechts sturen zoals bij het rijden?
Ik krijg m'n merrie moeilijk naar rechts gestuurd als er een auto afkomt. Misschien dat ik dan beter de teugel uit het oog van de longeersingel haal als ik op straat kom en met een gewone sidepull rij... Die Achenbach ken ik niet en moet het nog leren...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 21-05-14 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 01:05

Het gaat meer om de druk van de teugels te laten "vieren". Als je naar rechts wilt laat je links iets meer vieren en andersom. Maar vind het een beetje moeilijk om dat zo uit te leggen haha. Ik heb het ook geleerd van de vorige eigenaresse van mijn oude paard.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 01:07

Helmoni schreef:
Het gaat meer om de druk van de teugels te laten "vieren". Als je naar rechts wilt laat je links iets meer vieren en andersom. Maar vind het een beetje moeilijk om dat zo uit te leggen haha. Ik heb het ook geleerd van de vorige eigenaresse van mijn oude paard.

Zo doe ik het wel, maar misschien is de vasthechting aan het touwhalster onderaan niet ideaal daarvoor, is nog eens moeilijker omdat de teugel eerst nog door het bovenste oog van de longeersingel loopt.
Ik zal eens proberen met een gewone sidepull.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 01:09

Nee dat denk ik ook niet dat het daar dan goed bij werkt, ik heb dat echter nooit met touwhalster gedaan dus kan het ook niet met zekerheid zeggen. Succes met de sidepull, ik denk dat je daar meer mee bereikt.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 01:24

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 01:47

Bitloos heeft meer opzij nodig dan met bit. Probeer juist de teugels eens door een veel lagere ring te laten lopen. Zo hoogte elleboog ongeveer.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 05:29

Gewoon zonder longeersingel doen. En ik kan het dan prima op een touwhalster

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 00:09

Caira schreef:
Gewoon zonder longeersingel doen. En ik kan het dan prima op een touwhalster

Dat gaat niet, we gaan oa door een bos/park/parcours met heuveltjes en bergjes, goed voor de spieren, maar dat gaat enkel als de teugels door de longeersingel zitten, anders trapt ze erop en dat is voor ons beide niet fijn en zelfs gevaarlijk. Ik had haar bijna op me.
Nog lager op de longeersingel? Zal eens proberen....ik loop er wel vlak achter, net zoals in de koets...
Moet wel zeggen dat ze best op touwhalter reageert en gaat erg goed, geef heel fijne hulpen. Ik maak eens even eentje met alle ringen op de het neusgedeelte en test dan even uit.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 00:49

En zonder longeersingel en dan indien nodig schuin ernaast lopen, zoals je met beginnende paarden kunt doen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:02

Hoe kan ze er nu op trappen? Ik doe het al jaren? maar mijn teugels komen nooit zo dicht bij de grond dat ze erop kan trappen. DLL doe ik wel altijd door de ringen heen, maar daar train ik weer anders mee. Sturen op de lange teugel doe ik trouwens ook veel op houding en positie, zodat de signalen met de teugel heel fijn en klein zijn.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 18:50

TurdusMerula schreef:
En zonder longeersingel en dan indien nodig schuin ernaast lopen, zoals je met beginnende paarden kunt doen?

Ik druk me verkeerd uit. Het gaat over het algemeen wel om zonder longeersingel te werken, maar moeilijk in het crossparcours waar we heuveltjes op en af lopen voor de conditie. Die zijn soms redelijk steil, erg steil soms...en ik moet ook klauteren om erop te geraken (ook goed voor mijn conditie). laatste keer stond ze op de teugels als ze bovenop de heuvel kwam, schoot achteruit, maar ik was ondertussen de heuvel aan het beklauteren met naar voren geleund lichaam, waardoor ik haar achterbenen gevaarlijk dicht op mij zag afkomen terwijl zij weer achteruit deinsde de heuvel af omdat ze op de teugels stond.
In het park doe ik de teugels door de longeerring, uit het park kan ik ze er terug uitdoen, goeie opmerking van jullie dus.
@Cairia, dat is wat ik ook wil doen, dressuren met fijne hulpen aan de lange teugel. Kan je me tips geven hoe ik daarmee aan de slag moet gaan? Boek of zo? Kan ik je ergens volgen op een blog of via filmpjes?
Wat doe jij aan van optoming als ik vragen mag? Op touwhalster reageert ze eigenlijk wel super. Ik zie niet in waarom er scherpere inwerking zou zijn met lange teugel dan bij rijden. Wél leerde ik dat onderaan sturen een verkeerde kanteling in de halswervels veroorzaakt (vooral voor het fijnere gymnastische werk) en je beter op de twee buitenste ringen van de kaptoom stuurt. Dus ik maak me eens een touwhalster met kaptoomringen op en ev ook voor sidepull, zo heb ik alles ineens om te testen. Misschien nog een wrap over de neusriem, zo is de inwerking minder scherp. Merk vooral als je de teugels door de ringen haalt dat je wat katroleffect hebt en dat het fijne touw op de neus dus inderdaad best wel scherp is (ze reageert alleszins beter op dan bereden).

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 23:52

Ik zou een kaptoom of sidepull zéker verkiezen boven een touwhalster met ringen aan de zijkant...

Neem les, beste tip die ik je kan geven. En als je ook zelf aan de slag wilt: de dvd van Piet Bakker is heel toegankelijk. :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:49

Idd, les nemen is de beste tip, en anders de dvd van Piet Bakker.

Zelf lange teugel ik altijd zonder schoftje en meestal op een bitje, dat vind ik voor het dressuur werk toch het fijnst werken. Ik wissel ook wel af tussen kin gekruist of een kaptoom, maar vind dat toch minder fijn werken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:06

Caira schreef:
Hoe kan ze er nu op trappen? Ik doe het al jaren? maar mijn teugels komen nooit zo dicht bij de grond dat ze erop kan trappen. DLL doe ik wel altijd door de ringen heen, maar daar train ik weer anders mee. Sturen op de lange teugel doe ik trouwens ook veel op houding en positie, zodat de signalen met de teugel heel fijn en klein zijn.

Het ene paard is het andere niet ;)
Met mijn oude paard kan ik gerust zonder singel ofzo werken, maar met de jonge is dat heel onhandig. Die heeft een speciaal talent om op of in touwtjes/teugels te gaan staan.
Ik zou de meeste tijd trouwens naast de kont lopen, dan kun je wat gemakkelijker meekijken en dan kun je de teugels eventueel over de rug laten lopen. Sidepull lijkt mij het handigste als bitloze optoming hiervoor.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:33

Ik vind zelf een kaptoom het fijnst als je een longeersingel gebruikt. Combineert ook goed met Achenbach. Met een touwhalster komt Achenboach totaal niet over.
Kun je niet sturen met stick of zweep? Ik loop wel eens achter mijn paard, met één leadrope en touwhalster en als ik naar rechts wil hou ik de stick links van zijn achterhand zonder het paard aan te raken (driving game). Eventueel een beetje wiebelen met het touwtje aan de stick. Zou ook moeten kunnen met bv een menzweep.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 17:45

TurdusMerula schreef:
Ik zou een kaptoom of sidepull zéker verkiezen boven een touwhalster met ringen aan de zijkant...

Neem les, beste tip die ik je kan geven. En als je ook zelf aan de slag wilt: de dvd van Piet Bakker is heel toegankelijk. :)

Ik maak de kaptoom zelf, is wel uit touw, maar er zit een wrap rond de neus en de ringen zitten stevig verwerkt. Ik heb al bijna 20 verschillende bitloze hoofdstellen en kaptooms gemaakt, echt super goeie dingen die ertussen zitten, maar het fijnst is een touwkaptoom. Ik wil eigenlijk niet anders meer. Mijn paardjes lopen er erg fijn op.
Die dvd heb ik hier ergens liggen, grr, zal ze eens zoeken en nog eens kijken.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 20:46

De teugels lager in de ring aan de elleboog is idd veel fijner! thx voor het advies ;-). Ik heb m'n allereerste zelfgemaakte kaptoom eens gebruikt die ik eigenlijk nog nooit gebruikt heb http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-8QBGVWHA.jpg, is volledig uit leder en dat leek me wel fijner dan de touwkaptoom voor lange teugelwerk. Ze reageert er even goed op én is minder scherp.