[AR] Wanneer mag merrie weer voor de wagen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xAppaloosa

Wanneer mag merrie weer voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 12:22

Hoi,

Ik heb een merrie gekocht met veulen en die wil ik over een tijdje zodra ze lichamelijk weer helemaal hersteld is van de bevalling oppakken voor de sulky. Ze is al beleerd alleen heeft ze de laatste paar maanden stil gestaan. Het veulen is nu een maand.
Wanneer kan ik weer beginnen met longeren en conditieopbouwen en wanner mag ze weer voor de sulky? Ik wil niks overhaasten alleen lees ik op verschillende forums dat sommige mensen na een maand al weer beginnen met werken, dat vind ik te snel maar ik vraag me af hoe lang ik dan nog het beste kan wachten.

En als ik aan het werk ga met de merrie wil ik wel leren dat het veulen bij de andere merrie's met veulen blijft, of kan ik het veulen beter op stal laten? (Wel zou ik dit natuurlijk opbouwen met eerst alleen even poetsen alleen staan en dan 20 min. en dat zo opbouwen!)

groetjes xAppaloosa

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:39

In feite kun je nu al rustig aan opbouwen van de training.
Er zijn merries die al twee dagen na bevalling al weer onder het zadel gepakt wordt.
Als je het rustig aan doet kan het geen kwaad.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:59

Ik volg eventjes, ik heb ook een merrie met veulen en ben ook aan het bedenken wanneer ik haar aan het werk mag zetten. Ze is nog niet beleerd en heeft nog geen topconditie dus ik wacht liever iets te lang dat te kort :)
Laatst bijgewerkt door Kim_Asterix op 20-05-14 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:00

Hier krijgen ze 2 weken "zwangerschapsverlof" en dan ga ik ze weer rustig aan gebruiken.

Licor

Re: Wanneer mag merrie weer voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:05

Ik zou uit elkaar halen om de merrie te poetsen nu al doen.. als je hier op tijd mee begint lijkt het me dat het veulen t sneller zal leren dan wanneer je dat pas veel later gaat doen.. dan kun je dit later wat uitbreiden en gaan rijden/mennen

xAppaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 21:25

Maar maakt het niet uit dat ze nu geen goede conditie heeft? Of kan ik dan nu al beginnen met conditie opbouwen?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:26

Gewoon rustig conditie opbouwen en dan verder uitbouwen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 00:34

Omdat dit topic is geopend door een schaduwaccount wordt het gesloten.