Longeren met een oudje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Longeren met een oudje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 14:30

Ik rijd wel eens op een pony van nu 25 jaar oud. Ze is enthousiast en leergierig en heeft op haar 18 voor het eerst onder het zadel gegaloppeerd. Daaruit maak ik op dat ze nog best wat wil. Ze is gewend buiten te rijden en is daardoor vrij recht. Naar buiten mag ik niet alleen (veiligheid, voor het geval dat) en aangezien de mensen waarmee ik meestal rijd, geen tijd meer hebben om verschillende redenen, wil ik kijken of ik haar kan longeren.

Probleem is wel dat zij dus nog nooit gelongeerd is. Ze is weinig gewend bochtjes te lopen, dus buiging en stelling zouden dan echt vanaf 0 geleerd moeten worden. Ik heb zelf niet veel ervaring met longeren, maar ben bereid er iemand bij te vragen die mij dat kan leren etc etc. Maar of dat wel verstandig is, daar twijfel ik nog over. Zou ik een 25 jaar oude pony er nog wel een plezier mee doen om haar buiging en stelling te gaan leren, of is dat echt iets waar ze nu te oud/te stijf voor zou zijn?

(Ik begrijp dat ik moet zorgen voor ontspanning, goede begeleiding en geduld als ik een poging ga doen om te longeren. Als het zover komt, ga ik dat zeker doen.)

PocoGaucha

Re: Longeren met een oudje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:34

naar mijn idee is het alleen maar goed voor zon pony. zolang je maar niet te veel van haar verlangt en het rustig aanpakt.

Zie het als een soort bejaarden gymnastiek ipv een dressuurtraining.

Scott_Bomsai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:35

Lekker rustig longeren is juist goed. Goed voor de conditie en spieren. Niet te veel natuurlijk!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 16:33

Dat het de ponys spieren soepel houd, is natuurlijk het hele idee erachter. Maar zou het niet wat veel gevraagd zijn een 25 jaar oude pony, die nooit heeft hoeven buigen rondjes te laten lopen?

Lastig dilemma, dus laat ik er een 2de vraag naast leggen: als ik aan de slag ga, wat zijn de signalen waar ik op moet letten, die aangeven dat t voor haar niet meer gaat?

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:41

Kan prima hoor, als je het maar heel rustig opbouwd. Lekker laten joggen, ze zal in het begin wel vierkant door de volte gaan maar bij een goede opbouw zie je dat snel genoeg veranderen. Vooral in het begin kleine stukjes doen en niet iedere dag. Op de dagen tussendoor lekker stappen/wandelen. Kan je wel in een bak rijden of kan je alleen maar naar buiten?

De signalen zijn voor ieder paard weer anders maar dat merk je snel genoeg.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:52

Als je een ervaren iemand er bij hebt zal die wel kunnen zien wanneer het genoeg is. :j Zo lang je maar rustig begint, ik zou eerst haar gewoon aan het halstertje doen en dan eerst de conditie opbouwen en zorgen dat ze het snapt. Daarna eventueel met hulpmiddelen. Ik moet hier ook elk voorjaar weer de pony in conditie krijgen en dan begin ik met alleen draven 5 min rechts en 5 min links, zo'n drie keer per week met tussen elke keer een rustdag. Zo bouw je dat steeds verder uit.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 20:35

@ogidni: Er is een bak en sinds kort ook een longeercirkel op stal aanwezig. De bak heb ik wel een paar keer geprobeerd, maar ik heb het idee dat ze het 1 niet leuk vind en 2 te moeilijk. Ookal is de bak vrij groot, we lopen tegen het probleem met buiging aan. De pony is niet "normaal" beleerd en weet dus ook niet goed dat ze haar gewicht op de juiste kant moet zetten als ze een bocht maakt. Ze kiest gewoon haar favoriete of niet vermoeide kant. Het idee is dus ook een beetje dat als het longeren echt heel goed gaat, ik misschien ook het rijden in de bak wat makkelijker op kan pakken.

@fourseasons: dankjewel voor je ervaring! Lijkt me inderdaad een mooie start. Hulpmiddelen gaan we voorlopig niet doen, lekker halster om en bewegen!

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 21:20

Wat je kan proberen om haar een beetje te helpen is met een worteltje (of iets anders wat ze lekker vind) naast haar te gaan staan en dan kijken of ze het wil volgen als jij het worteltje richting schouder of buik beweegt. Wel zorgen dat ze aan de andere kant niet helemaal weg kan draaien want dan staat ze in 1 keer omgedraaid. Vaak vinden ze het ook een leuk spelletje. (Die van mij van 24 iig wel.)
Ook kan je de wortel tussen de voorbenen houden met je arm achter het been langs.
Ook dit heel rustig opbouwen en heel langzaam een stukje verder laten buigen.

Als het longeren uiteindelijk goed gaat kan je inderdaad misschien ook eens in de bak rijden ter afwisseling.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:16

Het is alleen maar goed om een oudje in beweging te houden :) met goede begeleiding komt dat helemaal goed! Je kunt eventueel ook buiging en stelling in stap aan de hand oefenen als je je zorgen maakt dat het aan de longe nog te moeilijk is. Maar ook dat komt goed hoor, een 3-jarige heeft ook nog niks ervaring met buiging en geen spieren hiervoor, en die leren het ook snel genoeg. Zij heeft tenminste (als het goed is) al wat spieren opgebouwd.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 08:48

Letitia1991 schreef:
Het is alleen maar goed om een oudje in beweging te houden :) met goede begeleiding komt dat helemaal goed! Je kunt eventueel ook buiging en stelling in stap aan de hand oefenen als je je zorgen maakt dat het aan de longe nog te moeilijk is. Maar ook dat komt goed hoor, een 3-jarige heeft ook nog niks ervaring met buiging en geen spieren hiervoor, en die leren het ook snel genoeg. Zij heeft tenminste (als het goed is) al wat spieren opgebouwd.

Weet je misschien wat oefeningetjes aan de hand om met haar te doen? Gewoon stilstaan en een wortel bij haar schouder houden kan ze wel, die dingetjes. Ik denk dat ze t vooral lastig gaat vinden om haar gewicht te verplaatsen terwijl ze beweegt. Dus aan de hand oefenen zou wel goed zijn ook denk ik.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:23

mirriezz schreef:
Letitia1991 schreef:

Weet je misschien wat oefeningetjes aan de hand om met haar te doen? Gewoon stilstaan en een wortel bij haar schouder houden kan ze wel, die dingetjes. Ik denk dat ze t vooral lastig gaat vinden om haar gewicht te verplaatsen terwijl ze beweegt. Dus aan de hand oefenen zou wel goed zijn ook denk ik.

Ik kan je wel alvast 2 basisoefeningetjes (eentje voor buik- en rugspieren en eentje voor buiging) geven, maar ik zou ook zeker snel met begeleiding beginnen omdat je het dan zeker goed aanleert (tekst is nu eenmaal minder duidelijk dan iemand die bij je staat en toont hoe het moet :+ )
Ik zeg even gewoon hij/hem/zijn ter gemakkelijkheid :Y)

Simpel spieroefeningetje:
Loop in vlotte stap naast je paard, vraag halthouden. Ga voor hem staan met je gezicht naar hem toe en vraag zijn hoofd naar beneden (dit doe je door aan de neusriem van hoofdstel/halster/kaptoom/whatever druk te zetten naar beneden), het is heel belangrijk dat het hoofd laag is (zeker niet hoger dan de rug) en dan vraag je impuls naar achteren. Dus, hoofd laag (je mag een paard nooit naar achteren vragen als ie zijn hoofd omhoog heeft), hou je hand op zijn neus waarmee je druk geeft en impuls naar achteren (bv door zweepje tegen buik). Maakt niet uit of ie een halfslachtig achterwaarts pasje doet, of 4 hele stappen, het gaat om de impuls. Daarna weer verder in vlotte stap en herhalen. Klinkt misschien als een idiote oefening, maar doet wonderen voor de buik- en rugspieren. Dit kun je best 15-20x herhalen in een sessie (afgewisseld met andere dingen).

Volgende oefening (iets meer uitdaging :+ ) :
Je staat naast je paard, met je lichaam wat naar zijn schouder toe, maar met je heupen voorwaarts gekeerd, want daarmee geef je richting aan. Als je aan de linkerkant staat hou je je linkerhand aan het hoofdstel/halster/kaptoom/whatever en dan vraag je een vlotte voorwaartse stap. Eenmaal je dat hebt, ga je met je linkerhand stelling vragen. Trek hoofd dus naar binnen. Tegelijk geef je impuls door met een zweepje tikjes te geven tegen de buik (waar je been hoort te zitten, waar het paard later rond moet buigen). Het belangrijke hierbij is dat het paard niet naar binnen valt met zijn schouder, en dat doen ze allemaal in het begin :+ als dat gebeurt, duw je zijn schouder weer naar buiten. Dus je linkerhand blijft stelling vragen, je lichaam geeft voorwaartse richting aan (al is het heus niet erg als je in het begin als een losgeslagen leeglopende ballon door de piste gaat, die richting komt later wel :+ ) en je rechterhand wisselt af tussen impuls geven met zweepje tegen buik, en de schouder op zijn plaats houden. Het doel van deze oefening is dat hij netjes zijn binnenachterbeen onder de massa brengt, dus als je even de tijd vindt tijdens de oefening om naar zijn binnenachterbeen te kijken (valt niet mee in het begin :') ) en je ziet dat het onder zijn zwaartepunt komt, dan ben je goed bezig.
Deze oefening moet natuurlijk ook rechts worden uitgevoerd, dan ga je dus aan de rechterkant staan en je handen wisselen van taak.

Puf, puf. Ik hoop dat het wat duidelijk is, ben het niet gewend om het zo met tekst uit te leggen, het voordoen is veel gemakkelijker :')

Edit: bij de eerste oefening, ik zeg dus hoofd laag, maar ik bedoel ook niet op de grond :) ergens tussen ter hoogte van de rug en iets lager dus :Y)
Laatst bijgewerkt door Catnip op 20-05-14 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:25

Kan goed, die van mij was 19 toen ik begon met longeren.
Je krijgt eerst een komische reactie van: wat moet ik doen?
maar nu gaat het hartstikke goed, luistert ook goed na de hulpen.