[AR] Pony steigert voor wagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Pony steigert voor wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 02:14

Mijn pony steigert soms als hij moet stilstaan voor de wagen. Als hij voor een weg moet wachten, geen enkel probleem. Echter als hij voor "niets" moet wachten wilt hij niet stilstaan en wil hij vooruit en gezien ik hem dan tegenhoud (hij moet immers stilstaan) komt hij omhoog.

Wat ik nu probeer te doen is om hem regelmatige te laten halthouden zo'n 10 sec en hij mag pas lopen als hij ontspannen is.

Maar heeft iemand verder nog tips? Want het is vervelend en kan gevaarlijk zijn

Florinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 06:02

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik heb les genomen bij een professional. Hij is er mee gaan rijden en op het moment dat hij omhoog kwam kreeg hij een beste flikker van de zweep om de oren. Dit was 1 les en hij heeft het nooit weer gedaan. Echter moet je dit niet zelff oplossen, Dat kun je beter met een ervaren iemand doen.

Steigeren voor de wagen is heel gevaarlijk!

Onali

Re: Pony steigert voor wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 06:23

Opvoeden. Teruggaan naar de basis.

Ik heb dit al vanaf het begin gedaan in de beleerfase, tijdens het oefenen stilstaan, varierend van een paar seconden tot een aantal minuten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 07:34

Het kan verschillende redenen hebben. Neem les van een goede meninstructeur, die ziet vaak meteen wat er aan de hand is.

De volgende vragen kan je jezelf stellen:

Is je wagen te zwaar of rolt de wagen niet goed? Onderhoud aan wielen, lagers en remmen maken dat je kar beter rolt.
Het gaan trekken is voor paarden het zwaarste moment.

Heb je op een mentoestel wel eens bekeken hoeveel druk jij op je leidsels houdt bij het halt houden? Vaak werken ruiters/koetsiers terug bij het halthouden, waardoor er teveel druk op de leidsels blijft.

Is de basis voor elkaar? Staat het paard onvoorwaardelijk stil bij het poetsen, in- en uitspannen, in de dagelijkse omgang? Vaak mankeert daar een stuk opvoeding. Consequent aanleren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 18:48

Wagen is onlangs gecontroleerd en remblokken vervangen. Heeft het zowel bij mn vierwieler als mn lichte sulky dus het gewicht is niet het probleem. Ook is niet het wegtrekken het probleem. Maar het is vooral als hij stilstaat moet staan om niets en alleen als we richting huis gaan (en na 15 jaar weet hij de weg wel). Op alle andere momenten staat hij perfect stil zet geen stap vooruit. En dus ook aan de hand of ohz.

Ik heb overigens af en toe les maar niet met hem, dit is helaas ook niet mogelijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:50

Dat heeft Xander ook een tijdje gedaan, gewoon ongeduldig gedrag was het. :P
Ik heb het genegeerd en hem zeker niet toe gestaan om dan verder te mogen stappen. Pas wanneer hij een paar seconden stil stond dan mocht hij weer.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:42

Wellicht biedt de FAQ ook nieuwe inzichten. (vanaf deze link even scrollen)

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:20

Lastig! Mijn pony doet het alleen als ze moet wachten voor 1 bepaald stoplicht (en niet heen maar alleen terug), maar gelukkig niet hoog.
Als ik dat stuk ga rijden, neem ik altijd een groom mee, die moet sowieso op het knopje drukken ;-) Maar kan eventueel ook even ingrijpen bij Sam als het niet helemaal gaat zoals gepland.