[AR] Schoftje geschikt voor brede pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Schoftje geschikt voor brede pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 10:20

Al jaren geleden kocht ik een Ideal Luxe Marathontuig, grotendeels Cobmaat, maar enkele onderdelen aangepast voor mijn merrie omdat ze te groot waren.
Het schoftje was wat strak, maar ik dacht, dat vormt wel. Nu heb ik het tuig op haar niet zoveel gebruikt en heb ik het weer opgezocht voor haar zoon.
Alleen nu het probleem, hij is dermate breed in de wervels dat het schoftje niet past, het is veel te strak..
Ik dacht, dit kan wel uitgebogen worden, maar de winkel gaf al aan dit liever niet te doen, en anders is in elk geval het risico voor mij, want grote kans dat die breekt. Dus ik heb contact gezocht met Ideal en dat blijkt inderdaad te kloppen.

Maar nu ben ik op zoek naar tips voor een geschikt schoftje, wat bij voorkeur past bij het Ideal Luxe marathontuig, want die zou ik verder gewoon willen gebruiken als het kan. Ook wel aan een Full schoftje gedacht, maar ik vraag mij af of die zoveel breder is en de singels voldoende ingekort kunnen.
Ideal zei eventueel een Fries schoftje, daar zit geen vaste vorm in en die singels kunnen fors ingekort. De pony is 1.40m. waar het op moet komen.
Van mij mag het natuurlijk ook een compleet ander merk zijn, mits wel normale kwaliteit.

F_inley

Re: Schoftje geschikt voor brede pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 10:24

Zie dat je in zh woont misschien een idee om van rijs te laten komen met verschillende schoftjes? Die kunnen je waarschijnlijk wel goed helpen en kunnen natuurlijk ook alle soorten en maten van ideaal tuig meenemen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 10:31

Zij hebben ook mijn huidige tuig aangepast. Maar waren toendertijd wel 'simpel' over het strakke schoftje. Want voor mijn merrie was het al strak. Dus eigenlijk wil ik eerst weten wat er mogelijk is. En als iemand een bepaald merk noemt dat ze helemaal niet verkopen daar, kan ik beter elders kijken.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 10:45

Dyonne schreef:
Zij hebben ook mijn huidige tuig aangepast. Maar waren toendertijd wel 'simpel' over het strakke schoftje. Want voor mijn merrie was het al strak. Dus eigenlijk wil ik eerst weten wat er mogelijk is. En als iemand een bepaald merk noemt dat ze helemaal niet verkopen daar, kan ik beter elders kijken.

Dan zou ik idd even verder kijken!

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 10:57

Misschien anders naar Zilco kijken die hebben niet van die echte voor gevormde schoftjes en passen over het algemeen beter.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 19:47

Idd zilco! Die heb ik ook. En anders kan je kieffer proberen. Ik heb daar pas een tuig van gekocht en waar het ideal eurotech schoftje klemde ligt deze helemaal los.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 19:49

Dank jullie, misschien toch eens naar Zilco kijken. Alleen dan wil ik eigenlijk een compleet tuig ervan, maar dan mag ik nog wel even sparen, haha.

Kieffer kan ik eens naar kijken. Lastige is dat het vooral bovenop de rug zo breed is, opzij niet zo. En dat maakt denk voorgevormde altijd wel lastiger. Wist niet dat Zilco dat niet is, zo heb ik nooit op tuigen gelet.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:03

Dacht ook gelijk aan zilco, die pastte op mijn tink ook qua schoftje wat mooier. Is wat soepeler in vorm. :j