Ik heb een nmprs hengstje van 3 jaar en 95 cm. Hij is niet zo iel als een amerikaans miniatuurpaard maar ook niet zo grof als een shetlander. Wel heeft hij een bespierde hals en een niet al te lange rug. Hij weegt 120 kg. Hoeveel kg kan/mag hij trekken?
MarlindeRooz
Geplaatst: 12-05-14 16:12
Ik zou zeggen een sulky met 1 volwassen persoon er op die niet enorm veel overgewicht heeft. (sorry mensen die ik nu voor hun kop stoot) met eventueel een kindje er naast.
Nou maak ik áls ik men vaak bosritjes door zware bospaden en dat is niet te vergelijken met gewoon over het asfalt.
Je merkt snel genoeg wat ze aankunnen, een 3 jarige zou ik sowieso nog niet te veel laten doen want die zijn nog helemaal niet uitgegroeid dan.
er zijn toch ook mensen die ze een marathon wagentje laten trekken? ik laat hem ook niet veel doen, maar volgens mij is dit wel heel weinig kg als jij dat zo zegt?
ik heb namelijk een marathon wagentje gekocht van ik schat 100 kg en ik zelf ben 50 kg .. mijn doel is om op het asvalt te gaan rijden of in de wei mits deze droog is! maar zo te horen vind jij dat dus te zwaar?
Grofweg kan je uitgaan van het kunnen trekken van het eigen lichaamsgewicht. Wagentje met echt lage rolweerstand over vlak asfalt (geen heuvels/hellingen) zou misschien kunnen. Wei (gras is zwaarder ook met droog weer, want meer weerstand voor de wielen = harder moeten trekken) zou ik in dit geval al kijken naar 2-span of sulky. Zulke elegante pony's zijn niet gebouwd op veel krachtsinspanning.
stalmilagro
Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-14 16:32
hier een foto van hem ik snap je tamary, maar wil echt zo min mogelijk in de wei hoor! het doel is dus echt op het asvalt. hopelijk reageren er ook nog mensen die zelf ervaring hebben met het aanspannen van nmprs paardjes
Ik heb mijn nmprs'er voor een sulky staan. Heb ook wel eens met een vierwieler gereden maar dat was toch wel echt een stuk zwaarder. Het ging wel hoor maar voor enkelspan zou ik er niet snel voor kiezen.
Denk trouwens ook dat je je snel vergist in het gewicht van een wagen. Concourswagen gaat al beter, die zijn vaak wat lichter.
polly hoeveel woog die 4 wieler denk je? ymor ja het is moeilijk te zeggen, al trek ik hem redelijk makkelijk vooruit op het asvalt en ik heb maar kippekracht en weeg maar 50 kg maar we gaan hem van de week ergens wegen als ons dat gaat lukken!
Dat zou ik echt niet meer weten, was zelfgemaakt indertijd en rolde heel licht. Ik heb het toen ook gewoon uitgeprobeerd en het ging prima. Als ik dan eens een helling op moest en het ging niet stapte ik af en liep ik mee (I know dat is niet zoals het hoort maar zo heb ik het toen wel gedaan)
lissisanne
Geplaatst: 12-05-14 20:26
Vuistregel is maximaal het eigen gewicht van de pony volgens mij.
Het gaat er niet alleen om wat je pony max zou kunnen trekken. Het moet ook leuk blijven voor de pony. ik zou als je ook regelmatig bosritten wil maken, niet zwaarder gaan als zo'n 130-150kg .Wagen plus menner dus. En de gewichten die de verkopers bij hun wagens zetten, kloppen vaak niet. Als je ze gaat wegen zijn ze meestal zwaarder.