[AR] gewicht van marathonwagen voor shetten in marathonwedstrijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

unofficial79

gewicht van marathonwagen voor shetten in marathonwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 18:01

Wij willen graag met onze pony's officieel gaan starten in de marathon. De pony's hebben een schofthoogte van ongeveer 1 meter. Hebben al meerdere marathons gelopen inmiddels.

Nu hebben wij een vraag over het gewicht van de toekomstige nieuwe wagen. Wij hebben al bij verschillende mensen inlichtingen ingewonnen en iedereen zegt wat anders. Wat kunnen ze eigenlijk trekken ongeveer? Wij hebben een wagen op het oog van 250 kilo. Dit is zonder het gewicht van menner en groom.

Kan dit wel of is dit echt te zwaar? Volgens de dealer moeten ze dit makkelijk kunnen trekken, ook in zwaar terrein. Wagen heeft trouwens 20 inch wielen. Wij willen er alleen tweespan en in de toekomst vierspan mee rijden. Zowel outdoor als indoor. Tips of ideeën zijn meer dan welkom.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:20

'Kunnen trekken' is iets anders als dat het ook fijn/goed voor ze is. Daarbij is een marathon zowiezo al zwaarder dan dat je bijv. er een 250 kg. wagen op de weg achter hangt. Ik vind het persoonlijk érg zwaar, ook voor een 2span.

Ik heb een wagen van hoogstens 160 kg., daar heeft mijn shet van 1mtr in enkelspan voor gelopen, en ook mijn Welsh A van 1.18m. Hij is ook geschikt voor 2span.

Ik vraag me af of je het moet willen, zo'n gewicht voor een 2span shetten. Juist in samengestelde wedstrijden wil je er ook weer niet téveel gewicht achter hangen, want simpelweg kost je pony's dat een hoop meer kracht, energie en uiteindelijk ook snelheid. Natuurlijk gaat het ook om de rolweerstand, maar ik zou er persoonlijk niet voor kiezen, zou mij te zwaar zijn.

unofficial79

Re: gewicht van marathonwagen voor shetten in marathonwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 18:25

Ik heb er zelf ook mijn bedenkingen bij. Vandaar ook mijn vraag hier. We hebben nu een wagen van rond de 130 kilo en die is helaas te smal.
Willen wel graag een wagen met molenrem en stuurvertraging.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:59

Een molenrem, trekken de pony's zo hard aan dan of?
Ik wil het zelf helemaal niet hebben bij mijn tweespan.
Je hoeft 'm maar iets te vast te draaien en je ligt om. (je hoort het vaak zat, omslaan doordat de molenrem vastloopt, of net te strak word aangedraaid) Bovendien scheelt je weer gewicht, en is eigenlijk overbodig, tenzij je een span flinke pony's of paarden hebt of vierspan.. Dus zou het daar niet te veel van laten afhangen

Ik heb zelf een welsh span van 1.16 en heb er een wagen van zo'n 175kg achter hangen.
Ze zouden ook best rond de 200 kunnen trekken, maar deze wagen die ik heb (kraay leica) is zo stabiel en rolt super en vind ik qua gewicht top. Zowel indoors als outdoors kan er alles mee.
Niks geen poespas of rotzooi erop.

Voor 21 inch wielen, achter 19 (of 18, maar dacht 19).
Foto's zat in m'n profiel.
filmpje zie je mijn span en wagen als eerste, hier zie je ook goed hoe de wagen erachter ligt.
https://www.youtube.com/watch?v=7MjyifqbDQQ

Let erop indien je klasse 3 wilt starten later. Minimum gewicht van je wagen dient 175kg te zijn.
Klasse 1 en 2 is (nog) vrij.

Al eens bij een wagendealer/wagenmaker geweest voor meer info over hun wagens?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:29

Ik vind het ook aan de zware kant. Zou voor max 200 kg gaan.

Die van mij is 170 kg en ik kan er ook 2 span mee rijden. Molenrem heb ik er wel op
maar alleen op voetpedaal. Vorige wagen had wel een molenrem die door de groom
bediend moest worden maar daar heb ik verder nooit last mee gehad.

Ook is die van mij maar op 2 wielen geremd. Foto's staan in mijn profiel. (bruine Welsh is 1,18)

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 08:50

Het probleem wat ik bij mijn ( nog) huidige wagen heb is dat de achterkant eruit springt, zelfs met de groom erop. Heb afgelopen weekend ook tijdens de vaardigheid met kunst en vliegwerk tussen de pionnen door kunnen komen. In de hindernissen hetzelfde verhaal. Dus hadden wij zoiets van als er toch een ander moet komen, dan maar gelijk met het hele spul er ook op. :)
Wij zijn inmiddels al bij meerdere wagenbouwers geweest. En krijgen vrijwel overal een ander idee erbij. Willen graag een marathonwagen die geschikt is voor wedstrijden, met zo'n ronde achterkant.
De wagen waar ik het al over had staat ook bij een wagenbouwer. En die zegt dat het makkelijk kan achter shetten. Van collega menners waar we navraag hebben gedaan, daar zegt ook de een het kan en de ander zegt niet aan beginnen veel te zwaar.
Ik zelf vind het aan de zware kant. Voor op de weg wil het vast wel, maar in zwaar terrein denk ik dat we ons zelf gaan tegenkomen.
MelanieB: de wagen die jij hebt, zoiets zijn wij naar opzoek. Weet al inmiddels dat er meerdere dealers van zijn die hetzelfde type hebben. Ga in elk geval eens informeren of hij zoiets heeft staan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:52

Wat voor wagen heb je nu dan? Het uitzwaaien van achteren heeft niet alleen met gewicht te maken, maar ook met de algemene stabiliteit, 'wegligging' v/d wagen en hoogte v/h zwaartepunt (hoe lager deze ligt, hoe stabieler de wagen is).
Met mijn type marathonwagen (vrijwel dezelfde als MelanieB) kan ik de raarste dingen uithalen, zelfs zonder groom, zonder dat hij ook maar ietsjes uitzwenkt of van achteren iets van de grond komt. Ik kan zelfs prima in redelijk vlotte galop een redelijk krappe volte draaien, zonder groom.

Je moet doen waar je jezelf het beste bij voelt. Maar hou daarbij wel in je achterhoofd dat wagendealers/bouwers nou ook niet altijd even objectief zijn. Die willen uiteraard ook graag verkopen. Verder is het algemeen bekend dat wagendealers/bouwers nog wel eens een lichter gewicht van de wagen opgeven, als dat hij in werkelijkheid is.

unofficial79 schreef:
Ik zelf vind het aan de zware kant. Voor op de weg wil het vast wel, maar in zwaar terrein denk ik dat we ons zelf gaan tegenkomen.

Dat is ook mijn idee...........maar uiteindelijk jou gevoel en beslissing. ík zou het niet doen. Maar als je het graag wil, moet je dat gewoon doen.

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 13:12

Mijn huidige wagen is hier ook niet echt geschikt voor. De 1e wedstrijden die ik gereden heb, kon ik me er prima mee redden. Maar nu je wat verder bent, durf je en kun je wat meer en gaat het ook een stukje harder. En dan loop je al snel hier tegen aan.
De wagen die wij op het oog hebben is gewogen op dit gewicht. We gaan er in elk geval heen met het hele spul, dan hebben ze er ook een idee bij en kjjken dan wat er mogelijk is. Ze hebben er meerdere staan in elk geval. We gaan gewoon kijken wat het beste bij hun past.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:52

Ik men tweespan met ponies van 1.00 en 1.05 cm en heb dezelfde wagen als Melanie maar maatje kleiner. Mijn wagen weegt 160kg.
Bij Kraay hebben ze een binnenbakje, misschien kun je daar eens gaan testen ?