eerste keer pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

beauty_xxx

eerste keer pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 12:01

hallo bokkers :wave:

even wat meer uitleg ....
dit is beauty een merrie van 13 jaar die ik nu al ongeveer 3 maand heb.

toen ik ze op proef had was ze heel mager, ribben kon je tellen van ver , bespiering was weg. (had haar van een handelaar die ze juist van de vorige eigenaars had)
Had er een paar keer mee gereden en ja hoor dat was ze :D

Heb haar dus gekocht .. ik had ze een maand toen ik een ongeval gekregen had, en doordat ik niet met haar kon rijden omdat ik moest revalideren, kon haar bespiering ook niet sterker worden (inmiddels was het haar buik die bleef groeien :)) )

maarja.... mijn vriend heeft er een stuk of 2 keer mee gereden, maar door die 2 daagjes zijn haar bespiering niet echt sterker geworden

dus we dachten aan ..... longeren met de pessoa teugel (dit kan ik teminste nog doen dat niet echt lastig is :p)

waarom? wel .... haar bespiering aan haar achterhand is 0,0% als ik het zo mag zeggen & haar achterhand zet ze ook niet echt mooi onder haar

dus we zijn eraan begonnen *D

eerst was het een ganse belevenis voor de pessoateugel op maat te maken (stond op de maat van een paard van 1M83 ineens naar 1M62) wat een groot verschil was

maar omdat ik niet zeker was wou ik het niet ineens kort zetten ook omdat ze de spieren nog niet helemaal had

Afbeelding
(ik heb het gevoel dat het nog niet helemaal correct is, je mag gerust zeggen wat er korter of eventueel langer kan)

ik moet wel zeggen dat de singel zelf nog juist wat te groot is maar omdat ze nog gaat verdikken ga ik nu geen nieuwe kopen, ga nu wel even mijn dressuursingel gebruiken :p

Afbeelding
je ziet wel duidelijk dat ze haar benen ferm onder haar nog moet zetten (maar is al de helft verbeterd)

Afbeelding

omdenduur hebben we balkjes gelegt en MAN wat heft zijn haar benen hoog op ineens :p
Afbeelding
Afbeelding

ze kan wel totaal niet galloperen aan de longe (maar heb gehoort dat niet alle paarden dat kunnen)
eventueel tips voor galop te verbeteren? sneller of trager gaan helpt niet echt :p
Afbeelding --> de rare galop foto
Afbeelding

ps de longe hangt niet zo gespannen omdat ik namelijk een pols blessure had en dit dus niet deftig kon vasthouden

Angelaa2

Re: eerste keer pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:08

Wat een leuk paard :)!

Ik weet niet of de pessoa zo goed zit dus daar ga ik verder niets over zeggen. Wel zou ik de galop even laten zitten en voornamelijk in draf oefenen om de achterhand sterker te maken. Ze zet haar achterbenen vrij kort/snel neer en maakt geen mooie sprongen. Ik denk dat dit komt door de bespiering (vul maar aan of verbeter me maar als ik het fout heb, heb er niet heel erg veel verstand van maar dat is wat ik denk/zie)

Hier staat nog een stukje in over de pessoa-teugel, misschien heb je er iets aan.
http://www.mencursus.net/index.php/long ... eugel.html

Ik ben benieuwd hoe ze eruit ziet over een paar maandjes :)! Veel plezier nog met haar

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 12:13

angelaatjuh schreef:
Wat een leuk paard :)!

Ik weet niet of de pessoa zo goed zit dus daar ga ik verder niets over zeggen. Wel zou ik de galop even laten zitten en voornamelijk in draf oefenen om de achterhand sterker te maken. Ze zet haar achterbenen vrij kort/snel neer en maakt geen mooie sprongen. Ik denk dat dit komt door de bespiering (vul maar aan of verbeter me maar als ik het fout heb, heb er niet heel erg veel verstand van maar dat is wat ik denk/zie)

Hier staat nog een stukje in over de pessoa-teugel, misschien heb je er iets aan.
http://www.mencursus.net/index.php/long ... eugel.html

Ik ben benieuwd hoe ze eruit ziet over een paar maandjes :)! Veel plezier nog met haar

dank je wel :D ja dacht ik inderdaad aan om te stappen en draven en drafbalkjes te doen want haar galop trekt echt op niks :p

het kan inderdaad wel dat ze zo kort en snel haar benen zet van de spieren die ze mankeert maar denk ook persoonlijk beetje aan te korte beentjes :p

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 14:01

mag ook gerust tips zijn wat er langer of korter moet , als het zo goed is ....

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:56

RT-HAW > TVG

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:01

Veel overgangen kan ook helpen voor het activeren van de achterhand. Persoonlijk denk ik dat de pessoa wel ietsjes korter kan, maar zo kan het ook. Wel goed dat je hem tussen de voorbenen doet, dat nodigt haar uit lang en laag te lopen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:15

Pessoa zit op zich goed, mag op zich wel iets korter nog. Ik vind haar nogal stijf aan de achterhand, alsof haar rug bovenop wat vast zit. Dit verklaart ook waarom ze half uit de galop valt, ze mist kracht aan de achterkant.

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 19:10

Zal hem wat korter doen :) ze heeft echt bijna niks van kracht :c doe hem eigenlijk bijna altyd tussen de benen :p

DewiRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:34

De touwtjes kunnen wel wat strakker! En als je de touwtjes tussen z'n benen vast hebt kun je beter niet galloperen. Misschien moet je hem van te voren even laten lopen zonder Pessoa zodat ze alvast wat soepeler is! Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 17:43

waarom zou je dan niet kunnen galopperen? kan prima

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 17:55

Touwtjes wat strakker, op deze manier train je namelijk geen spieren. Je vraagt haar alleen haar hoofd naar beneden te doen wat ze netjes doet, Ze heeft nog steeds een rechte hals. Probeer haar lang en laag te houden en de hals (licht) gebogen. Neusje mag dus best wat meer naar de borst.
Geen roll-kur hoor :P Ze moet rond!
Dan ga je de spieren in de lendenen ook (beter) trainen en kan ze de onderhand er beter onderzetten.

Ben het er ook niet mee eens dat je geen galop moet doen. Gewoon hele korte stukjes, heel ongedwongen en de galop niet trainen. ;) Weet het, klinkt heel raar.
Als voorbeeld: Ooit een paard gehad die heel kort stapte, paard had erg veel moeite met zijn lichaam. Gewoon aan ene dag longe en andere dag rijden. (Dressuur, Springen, galoptraining, buitenrit), In de training gewoon meenemen en dan lekker voorwaarts en moet je zien hoe ie in 1 maand verbeterd was.
Niet teveel focus op leggen, hij moet sterker worden dan komt de galop vanzelf goed.

Om het gemakkelijker te maken kun je bijvoorbeeld een osteopaat kunnen laten komen om haar eens te laten controleren maar ze zal er nog steeds door heen kunnen.
Aan de longeerlijn kun je hem bijvoorbeeld ook eens kort om je heen laten draaien. Lekker actief in draf en dan niet direct op een dubbeltje laten lopen maar kijken waar haar grenzen zijn en steeds iets verder pushen.
Ze zal heel gemakkelijk haar kont er uit gooien maar daarom actief houden en rond(!!) zetten. Dan zal ze haar achterhand ook goed onderzetten ( Als ze niet teveel uit zwaait iig)

Succes!

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:37

Ik sluit me aan met heroes.. En: neem er de tijd voor..
Dat je vriend er 2x op gereden heeft betekent niet dat jouw paard hoppaaa mooi bespierd is ;-) Het is geen 4G ;-)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:45

Om de dag iets doen, dus na iedere dag werken 1 dag rust.....
Je paard ziet er namelijk nog niet heel fit uit... dus het zal best zwaar zijn voor haar.
Trek gerust een jaar uit voor de basis.

Heb je de mogelijkheid buiten te rijden? Met een paard dat er zo uit ziet, zou ik er denk ik voor kiezen rechtuit de rijden... gewoon veel stapwerk, licht contactteugeltje, actief stappen.... op den duur langere stukken draf gaan inbouwen.

Longewerk is nuttig, maar zonder enige vorm van bespiering erg intensief.... en daardoor dus blessuregevoelig. Houd het sowieso kort: 15 minuten per keer....

Dat 'rond' zetten ben ik het overigens niet mee eens, dat is nu nog echt een brug te ver. De kans dat dit paard het gevraagde wel doet, maar met veel spierspanning (met alle gevolgen van dien) is erg groot.
In ontspanning schakelen, voorwaarts/ neerwaarts... en gewoon de tijd nemen. Paard zoekt vanzelf je hand op. Zoek een juf die geen haast heeft ;-)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:42

Inderdaad niet rond gaan zetten hoor! Neusje moet op de loodlijn of er zelfs ietsje voor. Zoals je de pessoa nu hebt, is kort genoeg voor nu. Ze moet lang en laag lopen, en de kans krijgen ook iets omhoog te komen. Dit vanwege haar niveau op dit moment. Zet je de hulp korter, houdt ze het koppie wel naar beneden, maar kan het lijf simpelweg niet de hele tijd goed meewerken.

Verder lekker rustig aan doen met haar! Geef goed voer, die ook de nodige eiwitten bevat, want die heeft ze hard nodig nu ze aan het werk is.

Wat voor ras is het?

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 23:23

Oei.zie ze nu pas de latere reacties :p ondertussen wat korter gezet, en loopt nu veel beter!

ook veel mee gereden, wandelingen gedaan waar ze veel berg op en af moest en dat heeft haar achterhand ook heel goed aangewakkert.

Ik neem priveles , een goede dressuurinstructrice die via emiel voest zijn systeem werkt . Dus heel licht in de hand en paardvriendelijk!

Ze doet dit namelij super ! Deze foto's zijn natuurlijk genomen in de overgang "winter"-zomer dus is nu al.stukken verbeterd .

Nu zelf kan ik alle tijd nu in haar steken en weer intensief werken.

Foto's komen later aangezien ik op de gsm zit ;)

Longewerk doe ik nog steeds op de manier dat ik.het heb geleerd van een internationale springruiter, en voor haar galop is dit goed :) aangezien haar achterhand niet zoveel spieren had, kon ze geen weg ondertussen is dit al veel verbeterd en oefen ik nu 2rondjes rechts 4 rondjes links omdat haar slechtste kant links is en meer op die kant moet trainen:)

Dit was.ondertussen een hele poos geleden :p dus longeer ik ze niet meer zo vaak