[AR] Probleem met draaien/eng

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mindypony

Probleem met draaien/eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 17:21

Hallo,

Ik ben een beginnende menner,wat ik nog heel eng vind tijdens het mennen is het keren/draaien,hoe kan je dit het beste doen?
Mijn pony vind het zelf ook moeilijk en raakt wat in paniek,ook omdat de lamoen dan tegen hem aankomt tijdens het draaien.
Tot waar hoort de lamoen precies te zitten?(foto's?)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:44

Rijd je wel onder het zadel?

Zo ja: bekijk het als een keertwending rijden. Probeer je paard goed aan te leren om achter over te stappen (voorwaarts kruisen) en niet zijn benen naast elkaar te plaatsen.
Dat kan je heel goed aan de hand aanleren, door hem kort om je heen te laten stappen, achterbenen laten kruisen, wel in een voorwaartse beweging.

Begin voor de koets met een kwart wending en er weer uit stappen, zo leert hij de beweging aan zonder dat hij het lamoen raakt. En steeds wat verder. Dat doe je onder het zadel ook zo.

Verder is er werk aan de winkel als je paard het eng vindt tegen het lamoen aan te lopen: aan de hand meer trainen, met lijnen langs zijn benen etc. Door goed te trainen en te laten wennen aan strengen langs zijn benen, etc aan de hand, kan je voor de wagen paniek voorkomen.

Napie

Re: Probleem met draaien/eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:38

Voltes rijden en die steeds kleiner maken. Pony moet voorwaarts zijn en blijven. Zweephulp: pony ondersteunen met de zweep zoals je onder het zadel je beenhulp geeft. In een duidelijke hoek van bijvoorbeeld je bak of weiland oefenen: pony naar de hoek rijden , bijna met zijn neus tegen de hoek en vervolgens je wending maken. Leidsels goed verkorten en buitenhand goed nageven