Voor het eerst longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Voor het eerst longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 20:04

Hoi bokt !! :D

Gisteren heb ik voor de allereerste maal mijn paard gelongeerd. En dit deed ze wonderbaarlijk goed naar mijn inzicht *\o/*

Maar ik ben echt en groentje als het op longeren aankomt, en zo ook mijn jonge merrie... Vandaar dat ik hier dus even een topic post. Ik zou erg graag wat tips van jullie als buitenstaanders ontvangen.
Ik krijg hulp en tips van een vriendin van mij met veel ervaring op vlak van longeren, maar zij kent mij en mijn paard persoonlijk. Zo kent ze mijn paard en mij beter, maar misschien zijn er ook zaken die ze niet meteen aan mij durft zeggen ofzo :)
En jha, bokkers kijken met een kritische blik, iets wat ik nu zeker kan gebruiken.

Filmpje:

Alle tips en opmerkingen zijn zeker welkom !! :)

En hier ook nog even een filmpje van diezelfde dag :) Hier wordt ze voor de eerste keer losgegooid met een zadeltje erop :)

Marjo

Re: Voor het eerst longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:05

Je video's zijn prive :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:05

je video's zijn privé, wij kunnen ze dus niet zien.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 20:08

Whoeps :+

nu alles oké ??

fatixgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:08

ja nu is het goed :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:14

Ik ben zelf geen fan van t 'rondslingeren' met een enkele longeertouw, zoals je nu doet. Maar neem aan dat de begeleiding nog wwl een paar keer doet? Tips voor jezelf: blijf niet op een plek staan maar loop mee met het paard. Verder met je lichaamstaal proberen te werken. Zweep gebruiken als aanwijzing (naar hem toe wijzen harder, naar de grond zachter bij wijze). Let op je touwen en je eigen positie tov het paard. Niet te ver naar voren (paard gaat zachter) en ook niet te ver naar achteren (paard harder)

Mbt tot je paard losgooien: waarom
Blijf je op een gegeven moment met je rug naar je paard staan? Losgooien is het actief maken en losmaken van je paard, niet rondjes laten rennen door de bak imo.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 20:20

Mijn bedoeling is om met dubbele lijnen te gaan longeren :) Maar wou toch eerst kijken hoe ze reageert op een touw dat aan haar vast zit :)
Ik longeer nu met kaptoom (zie je niet zo goed in de filmpjes). Hoofdstel heb ik, maar ik wou nog geen druk zetten op het bit met de longe :) Daarom de kaptoom.
Van zodra ze gewoon is om 'vast' te zitten, ga ik ze trachten te longeren met dubbele lijnen. :)

en bedankt voor de tips :)
Ik werk wel vooral op lichaamstaal hoor :j De zweep die ik gebruik was vooral om haar bij me weg te houden en om haar te juiste kant op te sturen bij het starten. En ze viel regelmatig stil in gallop, vandaar ook de aansporing toen :) Volgens mij was ze al moe van het losgooien daarvoor :+

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:21

één tip, steek je beugels op! dit is enorm vervelend voor je paard als ze zo bungelen, wat mij betreft maak je een mooie strik in je beugelriemen, whatever, als die dingen maar OP je zadel zitten :)
verder ben ik een leek wat betreft longeren, dusja :Y)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 20:25

Neen, deze zijn bewust los gelaten :) Zo went ze aan het klepperen van deze dingen :) Tip van de persoon die me begeleid. Want stel dat ik mijn beugels kwijt raak, dan raakt mijn paard niet meer in paniek door de rondvliegende stijgbeugels :)
Haar paard heeft dat probleem immers... Als zij na een gekke sprong bijvoorbeeld een beugel kwijt is, wordt haar paard helemaal gek door dat vreemde lawaai :) Het is dus een bewuste keuze van mij :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:27

Borriee schreef:
één tip, steek je beugels op! dit is enorm vervelend voor je paard als ze zo bungelen, wat mij betreft maak je een mooie strik in je beugelriemen, whatever, als die dingen maar OP je zadel zitten :)

Dat is te merken ;-)
Lekker laten hangen die beugels. Je wilt toch niet dat je paard in paniek raakt als je je beugel een keer verliest, of als je er af stuitert en het beest er alleen vandoor gaat, aangespoord door bungelende beugels? De perfecte manier om je paard aan bungelende beugels te laten wennen.

Edit: wat ts zelf al zegt dus :D

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:29

GamblersCup schreef:
Borriee schreef:

Dat is te merken ;-)
Lekker laten hangen die beugels. Je wilt toch niet dat je paard in paniek raakt als je je beugel een keer verliest, of als je er af stuitert en het beest er alleen vandoor gaat, aangespoord door bungelende beugels? De perfecte manier om je paard aan bungelende beugels te laten wennen.

:o sorry, dan neem ik het terug, ik heb het ooit zo geleerd, ik herhaal het hier alleen maar ;)
bij deze dus, mijn opmerking lekker negeren :D
laten jullie de beugels dan altijd bungelen, of alleen zo af en toe?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:32

Ik denk dat ze deze nu aan het beleren zijn, dan laat je ze idd loshangen zodat ze er aan wennen, bij een volleerd paard hoeft dat inderdaad niet.

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:33

Avelienvd schreef:
Ik denk dat ze deze nu aan het beleren zijn, dan laat je ze idd loshangen zodat ze er aan wennen, bij een volleerd paard hoeft dat inderdaad niet.

dankjewel! weer iets geleerd :D

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:34

Blijf ter hoogte van de flank staan, ook als ze bij je weg moet. Zo heeft ze minder kans naar je toe te komen. En let op je lijn, straks stapt ze er in ;)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 20:35

Ik ben van plan om dit slechts af en toe te doen :) Waarom? Wel, het geluid werkt ook op mijn eigen zenuwen :+ Kan me voorstellen dat mijn paard het ook niet aangenaam vind dus :P Maar ze moet eerst leren er niet voor te schrikken, maar het te aanvaarden ;)

Mijn merrie was het al gewoon om een kaal zadel op de rug te hebben en ermee rond te stappen. Dit keer heb ik de beugels eraan gehangen, omdat ze dit immers ook moet leren ;) Volgende keer weer zonder, dan weer met, dan weer zonder,... je snapt het wel :)

Edit:
Ze wordt opgeleerd deze zomer :j Maar dit is alvast om haar rustig aan te laten wennen :) (als ze al kan longeren, dan heb ik ze sneller terug bij mij op de wei :+ )

En jha, ik heb ook gezien dat ik echt op die lijn moet letten... Zat er ook echt mee in de knoop met momenten :\ Veel te lang dat ding... (zo'n oprolsysteem zoals bij hondenlijnen zou handiger zijn :+ )

sanasoufi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:28

Haha grappige filmpjes!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:07

HAW -> TVG

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 22:08

Hoeveel keer in de week zou ik haar het beste longeren om op te bouwen ??
Zou er na verloop van tijd ook wat balkjes laten lopen om de achterhand wat te versterken, maar dat is toekomstmuziek natuurlijk :) En wat kan ik aan de longe doen om de rug te versterken ?? Wil namelijk wel dat ze een sterke rug heeft voor ze wordt opgeleerd :)

miesmermaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:54

als ik jou was het touw iets korter of gewoon je paard meer naar buiten sturen want het lijkt mij een beetje ongemakkelijk staan maar voor de eerste x :j heel goed ik was veel slechter :)) :))

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:11

xLIESSSx schreef:
Hoeveel keer in de week zou ik haar het beste longeren om op te bouwen ??
Zou er na verloop van tijd ook wat balkjes laten lopen om de achterhand wat te versterken, maar dat is toekomstmuziek natuurlijk :) En wat kan ik aan de longe doen om de rug te versterken ?? Wil namelijk wel dat ze een sterke rug heeft voor ze wordt opgeleerd :)

Waarom toekomstmuziek? Lekker balken neerleggen en trainen. Worden ze alleen maar handig van. Spelenderwijs leren omgaan met nieuwe dingen.

Maar het beste is, denk ik, dat je zelf een paar keer een ervaren paard longeert en leert werken met over balken sturen, afstanden bepalen, etc. Het is altijd gemakkelijker om te leren van een ervaren paard. Tip, als je paard naar binnen komt, niet zelf achteruit stappen :D juist toestappen en naar buiten drijven.
De meiden hier op stal, geef ik altijd een longe mee naar huis: eerst leren gemakkelijk de longe korter en langer maken. : doe de hond er maar aan vast. haha

Hoe vaak longeren en hoe lang? Dat hangt af van de leeftijd van je paard en het andere werk, etc.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 21:27

Meer naar buiten sturen kan ik niet, want het stuk om te longeren is niet groter := (diameter 15m ongeveer, gok ik)

Dit longeren was nu de eerste keer, heb het daarna nog niet gedaan gezien ik geen tijd had wegens werk en het slechte weer... De paddock moet namelijk wel goed liggen en niet te glad :) Mijn plan was om het vandaag weer op te pakken, maar het was pijpenstelen aan het regenen hier -O-

Balkjes zijn voorlopig nog toekomstmuziek, omdat ik eerst wil dat ze goed aan de longe loopt en reageert op mijn stem zoals het zou moeten. :j Ik bedoel hiermee niet dat het voor binnen enkele jaren is, maar eerder dat ik hier nog mee wil wachten tot ze gewoon mooi aan het touwtje loopt ;) (dus na een aantal keer longeren)

Volgende keer neem ik het touw gewoon in 2 handen :j (had ik nu niet gedaan in al mijn enthousiasme denk ik) 1 hand met het touw op juiste lengte en in mijn andere hand de 'overschot' aan touw :) Kan ik het touw ook makkelijker verkorten en verlengen.

Mijn paard loopt mooi haar rondje en valt niet echt naar binnen tijdens het lopen. Ik had mijn zweep gewoon nodig om haar in het begin op cirkel te krijgen :) Die kaptoom en het touw bovenop haar neus was nieuw en wanneer ik haar op lichaamstaal rond wou sturen ging ze gek doen (zag ik aan haar lichaamstaal). Dus dan maar gewoon de zweep in handen genomen :j
Naderhand heb ik ze ook nodig gehad om ze in galop te krijgen/houden op de andere zijde, gezien ze moe was...

Ik heb denk ik een 5tal minuutjes gelongeerd... 2.5min op de ene hand en 2.5 op de andere hand ongeveer. Vooraf had ik ze dus ook 2 min op beide zijden losgegooid. en dan ook nog dat gekke gebok vooraf, waardoor ze al moe zal geweest zijn :=
Mijn merrie is echter wel al gewoon van langere tijd los in de ronde te lopen (5 a 6 min op beide zijden) Dus het is niet dat ik ze overvraagd heb :)

Opnieuw bedankt voor de tips !! :D

blauwpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:10

ziet er goed uit hoor :)