Hoe moet ik een paard dit aanleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnnaMoon

Hoe moet ik een paard dit aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 19:39

/3 Beste iedereen,
Ik ben ten einde raad! Ik heb 2 shetlander hengsten van bijna 3 jaar en ik ben begonnen om ze te leren longeren zodat ik ze op die manier beweging kan geven.
Nu is het probleem dat ze niet reageren op mijn stem, zweep en gespring (ik probeer van alles, dus ook springen en raar doen) maar ze reageren nergens op, NERGENS!
Een vriendin van mij zegt dat ik gewoon een paar keer een flinke tik met de zweep moet geven, dit heb ik bij bijde gedaan omdat ik dacht naja misschien... Maar nee, een kont van staal die 2!!
Weet iemand wat ik moet doen?
Ik heb alleen gelegenheid om op de weide te oefenen dus ze blijven eten inplaats van lopen.....
Dank jullie wel alvast!!
Groetjes, Anna /3

P.S. Mijn monstertjes heten Bram en Frodo!

melanietje14

Re: Hoe moet ik een paard dit aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:45

Heel fijn dit nergens bang voor heb je al met ze aan de hand getraind zoals met een skippybal ?
Dit is namelijk toch de basis, en maak eerst de basis.
Misschien kun je met de zweep op de grond slaan of swiepen en wat voor zweep heb je ?
Wel leuk dat je net als mij bezig bent met een 3 jarige bij mij ging het longeren binnen 10 minuten al goed.
En met iemand als hulp kan ook wonderen geven.

Succes

Marina_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:47

Misschien kun je met een bijzet touwtje proberen. Gezien ze nog niks gewend zijn, zou ik hem niet strak doen en ze in de krul laten lopen, maar gewoon zodat ze net niet bij het gras kunnen. En probeer eventueel iemand te zoeken die jou kan helpen met longeren. Met twee personen is het vaak al een stuk makkelijker omdat de tweede persoon dan met een zweepje kan drijven.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:51

Eerst zelf meelopen, een zweepje erbij zodat je achterlangs aan kunt tikken.
Vervolgens ga je zelf steeds wat verder weg lopen, maar opletten dat ze in beweging blijven en zo niet dan ga je weer dichterbij lopen.
Desnoods ga je eerst op straat oefenen met ernaast lopen, dan kunnen ze niet eten en letten ze wat meer op jou.
Ook draven kun je aan de hand alvast leren, korte stukjes draven op straat is geen probleem.
Ga werken aan stemcommando's.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:53

Je zou best een stukje afzetten, waar bv bijna geen gras staat. Je begint met 1 pony en probeert hem vooruit te krijgen met lichaamstaal en/of lawaai en/of zweep gezwiep. Je zou dit later kunnen uitbreiden door een beetje te spelen met druk om ze sneller, trager te laten gaan of om te draaien. En dan misschien later met longe eraan.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:59

Ehm.. Wellicht is het slaan met de zweep niet een heel goed idee geweest. Je zweep hoor je tenslotte te gebruiken als verlenging van je eigen arm en niet als martelwerktuig.

Ikzelf heb mijn shet (toen 5 jaar) leren longeren door een ander eerst de rondjes mee te laten lopen. Zo begreep hij dat hij in rondjes om mij heen moest. (Je gebruikt dan longeerlijn, die heb jij vast en een gewoon halstertouw of leadrope, deze heeft degene die mee loopt vast.)
Deze methode duurde bij mij een tijdje omdat ik de stemcommando's er goed in wilde hebben (stap, draf, galop en ho).
Door problemen heb ik een tijd niet kunnen longeren. Mijn pony snapt de commando's nog wel, maar ik moet hem steeds terug de cirkel op wijzen.

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:01

Misschien iemand met veel ervaring erbij halen? Heb totaal geen beeld van de positie waarin jij staat en welke hulpen je geeft, iemand anders kan je ter plekke tips geven.

AnnaMoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 20:04

AmyII schreef:
Ehm.. Wellicht is het slaan met de zweep niet een heel goed idee geweest. Je zweep hoor je tenslotte te gebruiken als verlenging van je eigen arm en niet als martelwerktuig.

Ikzelf heb mijn shet (toen 5 jaar) leren longeren door een ander eerst de rondjes mee te laten lopen. Zo begreep hij dat hij in rondjes om mij heen moest. (Je gebruikt dan longeerlijn, die heb jij vast en een gewoon halstertouw of leadrope, deze heeft degene die mee loopt vast.)
Deze methode duurde bij mij een tijdje omdat ik de stemcommando's er goed in wilde hebben (stap, draf, galop en ho).
Door problemen heb ik een tijd niet kunnen longeren. Mijn pony snapt de commando's nog wel, maar ik moet hem steeds terug de cirkel op wijzen.

Nee dat weet ik, ik heb ook zeker niet hard geslagen of iets want ik heb er zelf ook een grote hekel aan...!

Ik zal deze tip zeker mee nemen!

WorthTheWait schreef:
Misschien iemand met veel ervaring erbij halen? Heb totaal geen beeld van de positie waarin jij staat en welke hulpen je geeft, iemand anders kan je ter plekke tips geven.

Ja, misschien ken ik wel iemand!

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:20

Kennen je shetlanders het meelopen aan de hand? Dan kun je iemand mee laten lopen met je shet en iemand in het midden laten staan met de longeerlijn.
Dit geeft ze vaak meer vertrouwen en balans.

AnnaMoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 11:39

eline10 schreef:
Kennen je shetlanders het meelopen aan de hand? Dan kun je iemand mee laten lopen met je shet en iemand in het midden laten staan met de longeerlijn.
Dit geeft ze vaak meer vertrouwen en balans.

Ja ze kunnen meelopen aan de hand. Dankje voor de tip :)

AnnaMoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 11:40

SheeNegro schreef:
Je zou best een stukje afzetten, waar bv bijna geen gras staat. Je begint met 1 pony en probeert hem vooruit te krijgen met lichaamstaal en/of lawaai en/of zweep gezwiep. Je zou dit later kunnen uitbreiden door een beetje te spelen met druk om ze sneller, trager te laten gaan of om te draaien. En dan misschien later met longe eraan.

Dat is een goed idee! Dankje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:01

Dit hoort niet op BEH maar op TVG daarom verplaats ik het topic daar naar toe.
BEH => TVG