[AR] Pony marathonwagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tuc

Pony marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 23:16

Hoi,

Al een tijd ben ik op zoek naar een marathonwagen die goed past voor mijn welsh a pony van 1.15 m.
Nu heb ik een wagen gevonden die voor Shetlanders net iets te groot is en erg goed lijkt te passen voor mijn welsh.
Ik had een concourswagen die iets aan de grote kant was met 19 inch wielen. Deze marathonwagen heeft 16 inch wielen, zou dit misschien te klein zijn? Heeft iemand ook een welsh a voor de wagen staan en hoe verhoudt zich de grootte van de kar en wielen met de pony (wat is dus nog 'normaal' in grootte)?

Misschien dat iemand me verder kan helpen.

Groeten Esmee

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 23:41

Ik heb een Pony Marathon IV 62a (leica), met 18 inch wielen (dacht ik). wagen zou zo rond de 150 kg. wegen, mijn welsh a trekt 'm in enkelspan met gemak, hij rolt érg licht, is ontzettend comfortabel voor zowel mij als pony en héel erg stabiel. Heb 'm gekocht bij Kraay uit Nijkerk, maar de Lemerij verkoopt ze ook.

Afbeelding

er staan op het moment op de boktmarkt 2 soortgelijke wagens te koop, beiden ook van Kraay.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 06:56

In de FAQ staat een lijst met topics over marathonwagens. Wellicht kun je daar ook nog wat info uit halen.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:37

Dit is mijn pony van 1.19 voor een marathonwagen met 16inch.
Ik heb zelf een wagen besteld met 19inch wielen.
Afbeelding

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:02

Dit is mijn wagen een ergonomic van kraay. Voor 21 en achter 18 inch wielen.
De pony is 1,18

Afbeelding

Tuc

Re: Pony marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 09:53

Bedankt voor alle reacties. Aan foto's heb ik zeker wat!
Op de markt zie ik inderdaad wagens staan, maar daar haalt de spoorbreedte geen 125 cm, waar ik wel naar zoek.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:46

Ohja, dat klopt..... ik doelde nl. o.a. op deze:
http://www.bokt.nl/markt/ad/256911/mara ... sshetwelsh

maar die heeft idd maar 1.20m. spoorbreedte; zonde want dan kun je er geen wedstrijden mee rijden (zal wellicht ook de reden zijn dat'ie te koop staat). Bokker LS_foto's had ook een kraay/leica te koop, maar die kan ik niet meer vinden, die zal dan al wel verkocht zijn.

Kraay heeft overigens soms ook occasions staan.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:59

Dexter, 1.21m, voor een wagen met 2x 16 of 17 inch wielen (wagen is trouwens te koop)

Afbeelding

Dexter voor een wagen met 19 en 18 inch wielen

Afbeelding

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 20:51

Bedankt, mooie pony!
Mag ik vragen wat je voor de wagen vraagt?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:59

Ik heb ook een Kraay. :j
Voor 21 inch, achter (ik dacht) 19inch. 1.29 breed (Echter staat deze wagen wel wat hoger dan de meeste 21/19inch, dus daar moet je ook naar kijken)
Super stabiel, in profiel zat foto's met tweespan ervoor. Enkelspan trekt het ook met 2 vingers in de neus en tandem is ook superfijn.
Afbeelding

Inmiddels toen deze wagen ingeruild omdat ie aan vervanging toe was, maar precies dezelfde wagen weer besteld, super blij mee. Nu wel met touwtjes zweng systeem, ideaal.

Mijn pony's zijn overigens 1.16. :j

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:14

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:24

Anke schreef:
JoyCiej007 schreef:
Ohja, dat klopt..... ik doelde nl. o.a. op deze:
http://www.bokt.nl/markt/ad/256911/mara ... sshetwelsh

maar die heeft idd maar 1.20m.

Ik heb zo'n soortgelijke die wel 1 .25 is

En ik heb ook een soortgelijke, zelfde merk, die is ook 1.26 ;) Maar ik doelde specifiek op deze wagen, omdat ik in m'n achterhoofd had dat deze tekoop stond. Had er alleen geen rekening mee gehouden dat deze specifieke wagen uit deze advertentie geen 1.25 is ;) Zal vermoedelijk ook wel de reden zijn waarom hij tekoop staat.

Of heb je jouw wagen ook tekoop?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:45

Hij is eventueel wel te koop. Voor mijn 1.30 m. pony's wil ik toch een slag groter.
Aangezien we al onze kleintjes gaan verkopen, zal ik deze wagen daarna ook verkopen.
Wil dan het liefst precies dezelfde, hij rijdt super!
Gisteren ermee de vaardigheid gewonnen, heerlijke wedstrijdwagen.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 14:47

Ik heb nog een vraag over de bokhoogte. Hoe wordt deze gemeten (met of zonder kussen)?
En past dit goed voor een pony van 1.15m: Bokhoogte vanaf de grond 92 cm met kussen ongeveer 107 cm, of is deze wagen te klein?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:56

Bokhoogte heeft te maken met hoe hoog je zit, daarom wil je het vaak weten, zodat je niet te hoog of te laat zit in verhouding met de stokmaat v/d pony. Aangezien je niet ín een bokkussen kan zitten maar wel er óp, lijkt het mij logischer als je de bokhoogte meet, dat je dat dan incl. het bokkussen doet.

Volgens mij moet dat wel passen. ik weet mijn eigen bokhoogte zo even niet uit mijn hoofd, kan ik vanavond wel ff nameten.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:59

Ik denk dat bokhoogte van 107 prima bij jouw pony moet kunnen passen :j

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 14:03

Bedankt weer voor de reacties!
Dan weet ik dat. Zaterdag ga ik de wagen waarschijnlijk ophalen, daarom zat er een kleine spoed in het antwoord.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:00

MelanieB schreef:
Inmiddels toen deze wagen ingeruild omdat ie aan vervanging toe was, maar precies dezelfde wagen weer besteld, super blij mee. Nu wel met touwtjes zweng systeem, ideaal.

En toen vroeg de leek: wat is een touwtjes zweng systeem?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:37

Tuc schreef:
Bedankt weer voor de reacties!
Dan weet ik dat. Zaterdag ga ik de wagen waarschijnlijk ophalen, daarom zat er een kleine spoed in het antwoord.

Uiteraard is de keuze geheel aan jou en moet je 't helemaal zelf weten, maar persoonlijk zou ik je wel willen adviseren om goed na te denken wat je precies wil en misschien zelfs wel wat meer rond te kijken wat er te krijgen is, wat er allemaal mogelijk is, en tegen welke prijzen. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar het kopen van een wagen is vaak een grote uitgave en het zou zonde zijn als je overhaast beslist. Het is soms echt niet verkeerd om wat rond te kijken en te vragen bij diverse wagenbouwers/dealers ;)

Marg schreef:
MelanieB schreef:

En toen vroeg de leek: wat is een touwtjes zweng systeem?

In plaats van een gewone zweng heb je dan letterlijk 'touwen', die middels een katrol-systeem onder je wagen doorlopen. normaal maak je de strengen aan je zweng vast, nu maak je de strengen aan die touwen vast.

Ik heb even gezocht naar foto's maar kon er zo gauw niet eentje van vinden; iemand anders misschien?

Ik heb overigens nog altijd spijt dat ik tóch niet voor het touwzweng systeem ben gegaan bij bestelling en aanschaf van mijn wagen (nieuw, naar wens bij de dealer). Heb het echt overwogen, maar het schijnt ook zo z'n voordelen (pony korter op wagen, geleid beter, etc.) én nadelen te hebben, al kan ik me even niet meer herinneren wat de nadelen nou precies waren :+ behalve voor mij dan dat de enkelspan touwzweng in de weg zou zitten als ik mijn wagen wilde ombouwen naar 2span. Ik heb nl. een enkelspan wagen waarbij je een soort voorstuk er in kan zetten en hem dan heel simpel kan ombouwen naar 2span (normaal koop je dan meestal een 2span wagen met een enkelspan lamoen er bij, maar dit is dus weer een apart systeem).
Daarnaast kosten alle extra opties ook meer geld :j

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:50

Ok, thanks. Ik kan mij er wel iets bij voorstellen. Maar wat zijn daar de voordelen van? Ik zie zelf niet zo dat een pony heel veel korter op de wagen kan? Maargoed, we vervuilen dit topic. Zal een nieuwe openen!

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:58

Voor een Welsh A zou ik een wagen nemen met minstens 18 inch wielen.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 21:03

Ja, het blijft lastig om te weten of in te schatten wanneer je nu een goede keuze maakt.
Ik begin erg te twijfelen. Het merk is Emotion On Wheels. Ik heb begrepen dat dit hetzelfde als Dutch is, waar ik weer erg negatieve dingen over hoor qua kwaliteit.
Kunnen jullie mij hier iets meer over vertellen?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:04

Merk ken ik persoonlijk niet.
Alleen naar wiel maat kijken heeft geen zin. Belangrijker is bokhoogte. De ene wagen staat hoger op de wielen dan de ander.

Mijn concourswagen heeft 16inch banden maar past bijv echt perfect achter mijn A welshen.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:09

Ik heb een Excellent shetty MR 07 bestelt.Spoorbreedte 1,25m met 18 inch wielen.
Wel een recreatie/marathonwagen.Die bokhoogte is zowiezo iets hoger dan het marathonmodel.
Die is prima geschikt voor mijn pony van 1,05m en voor mijn welsh van 1,22m.
Bokhoogte is 1,16m.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:16

Ik heb trouwens van cavalier de Pinto, 19 inch.

Soms is de wagen toch wel zwaar, maar ik heb dan ook een pony die echt liever lui dan moe is. Als ze het moeilijk vindt stopt ze liever dan dat ze zich inzet (beetje lastig stakingsverleden uit haar manegeponytijdperk).

Ze heeft erg aan de wagen moeten wennen, maar het gaat steeds beter.