Rug en achterhand trainen met of zonder longeerhulp?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Rug en achterhand trainen met of zonder longeerhulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 13:11

Hee bokkers,

Ik heb een pony van 7 jaar die naast wandelen, fietsen en eens in de maand een rondje voor de kar, niet veel beweging krijgt. Deze zomer heb ik veel tijd om haar op te pakken en wat serieuzer te gaan trainen. Ik wilde graag het longeren weeer wat meer op gaan pakken.
Vorig jaar longeerden we zo'n 1 a 2 keer in de week. Toen merkte ik dat ze vooral buitenstelling aanneemt en bij me weg trekt. Ik kan haar niet omheind longeren, dus op die manier kan ik haar niet begrenzen. Nu heb ik 1 of 2 keer met bijzet gelongeerd en dan lijkt ze veel gecontroleerder en trekt ze ook niet sterk naar buiten toe.
Nu heb ik me eens verdiept in het longeren met dubbele lijnen, pessoa en andere longeerhulpen. Er wordt echter heel verschillend nagedacht hierover. ik wil dus graag het ruggebruik verbeteren en de achterhand trainen. Ze begint nu ook een ondernek te krijgen, dus het wordt tijd om serieus aan de slag te gaan.
Misschien kunnen jullie mij verder helpen met mijn keuze richting het longeren.
Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

Alvast bedankt!

Sodeletuut

Re: Rug en achterhand trainen met of zonder longeerhulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:14

Ik zou eens gaan kijken naar het longeren met de dubbele longe! Dan kan je de stelling corrigeren, maar zet je het paard niet vast in een gedwongen houding.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:15

De longeerhulp doet niets voor de achterhand, dat moet je in dat geval echt zelf doen. De pessoa pakt de achterhand wel mee, en is ook ruimer verstelbaar (voorwaarts-neerwaarts tot oprichting en precies in lengtes). Dubbele longe is nog meer mee te doen, je hebt immers op 2 kanten contact met de mond, en kunt precies de hulpen doorgeven, jij doet en vraagt het, je hebt dus veel meer invloed.
Als je het kunt: pak een dubbel longe. Kun je dat niet? dan zou ik zelf liever voor de pessoa gaan.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:19

Waarom kun je niet omheind longeren? Als je 6 prikpaaltjes hebt en afzetlint, kun je heel makkelijk een longeerring maken die ook zo weer afgebroken is.
Zelf longeer ik graag met dubbele longe, omdat je dan alles goed mee kunt pakken. Kun je dat niet, dan de pessoa.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 13:43

kleinvosje schreef:
Waarom kun je niet omheind longeren? Als je 6 prikpaaltjes hebt en afzetlint, kun je heel makkelijk een longeerring maken die ook zo weer afgebroken is.
Zelf longeer ik graag met dubbele longe, omdat je dan alles goed mee kunt pakken. Kun je dat niet, dan de pessoa.

Omdat mijn weides niet vlak zijn en ik gaan bak heb longeer ik op een stukje niemandsland (gras) achter de dijk ;)

Dubbele longe heb ik geen ervaring mee, pessoa overigens ook niet. Nu heb ik natuurlijk maar een kleine pony, meer richting shet, zou een pessoa dan wel goed passen of moeten er dan overal knopen in? Lijkt me ook niet echt comfortabel. ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:35

Pessoa's zijn voor ieder paard/pony te verstellen. Als je zoekt zijn ze ook al kleiner te vinden, er is ook een site die ze op maat maakt (vast via google te vinden).

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 20:02

Angela schreef:
Pessoa's zijn voor ieder paard/pony te verstellen. Als je zoekt zijn ze ook al kleiner te vinden, er is ook een site die ze op maat maakt (vast via google te vinden).

Ah, die ga ik even zoeken.

Mijn pony kan soms wat heet worden tijdens het longeren en dan schiet ze weleens weg. Maar is dat gevaarlijk met een pessoa? Raakt ze daar in verstrikt?

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:08

Ik heb net ook een pessoa gekregen en van de week wezen longeren in de ring. Ze waren bezig met tractoren en allemaal rare geluiden kwamen er vanaf en toen schoot mijn paard ook weg(springen en rennen) maar hij raakte niet verstrikt. was er zelf namelijk ook bang voor maar ik denk dat als je de touwen goed afstelt dat het dan niet hoeft te gebeuren.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 20:10

haflover3 schreef:
Ik heb net ook een pessoa gekregen en van de week wezen longeren in de ring. Ze waren bezig met tractoren en allemaal rare geluiden kwamen er vanaf en toen schoot mijn paard ook weg(springen en rennen) maar hij raakte niet verstrikt. was er zelf namelijk ook bang voor maar ik denk dat als je de touwen goed afstelt dat het dan niet hoeft te gebeuren.

Okee, dus geen absurd loshangende touwen. Ze kan uit enthousiasme hele rare capriolen make. ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:11

Lekker oefenen met balkjes lopen. Worden ze handig en sterk van.
En als je het in de buurt hebt, heuveltraining.
(uiteraard wel goed ingepast in het trainingsprogramma, zodat je pony geen spierpijn krijgt)

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:15

nee, want als dat zo is dan zijn de touwen te lang. Maar je moet ze ook weer niet te strak maken. Er moet wel speling blijven

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 20:25

senna21 schreef:
Lekker oefenen met balkjes lopen. Worden ze handig en sterk van.
En als je het in de buurt hebt, heuveltraining.
(uiteraard wel goed ingepast in het trainingsprogramma, zodat je pony geen spierpijn krijgt)

Balkjes is ook een goed idee! Ze heeft een onregelmatig/heuvelachtig weiland waar ze graag sprintjes trekt, maar dit kunnen we inderdaad nog meer inplannen! :)
Ze moet vooral echt uitgedaagd worden, ze is echt werkwillig, maar ook snel verveeld.
Bovendien is ze ook snel dik en gewoon volledig onbespierd. ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:14

Gaat het om de welshpony uit je profiel?
Je kan ook met lange lijnen gaan dressuur-trainen.
Er zijn verschillende bokkers die dat doen met hun kleine pony's.

Wat betreft het 'er aan trainen van spieren', daar heb je maar beperkt invloed op.
Veel stapwerk is m.i. nog altijd een hele goede en belangrijke manier van trainen. Daar krijgen ze basisconditie en een goede doorbloeding van. Goed voor spieren, pezen én botten.
De meeste dieren knappen daar zienderogen van op.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 21:19

senna21 schreef:
Gaat het om de welshpony uit je profiel?
Je kan ook met lange lijnen gaan dressuur-trainen.
Er zijn verschillende bokkers die dat doen met hun kleine pony's.

Wat betreft het 'er aan trainen van spieren', daar heb je maar beperkt invloed op.
Veel stapwerk is m.i. nog altijd een hele goede en belangrijke manier van trainen. Daar krijgen ze basisconditie en een goede doorbloeding van. Goed voor spieren, pezen én botten.
De meeste dieren knappen daar zienderogen van op.

Ja klopt! :) ik probeer inderdaad het lange lijnen ook weer op te pakken omdat ik haar hierbij ook mooi kan laten buigen en los in het lijf kan maken.
Stappen doen we veel, samen met de shetlander. Dit vind ze voor 1 keer in de week wel leuk, maar vaker nee haha. Dan moet ik haar echt meeslepen en merken voorbijganger tegen hun kinderen op dat het vast al een hele oude pony is :p