[AR] 12 jarige nog beleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gerlindie

12 jarige nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 16:16

Hallo allemaal,
Mijn verzorgpony is erg gevoelig voor hoefbevangenheid, ook nu is ze weer hoefbevangen.
Ze krijgt al bijna niets te eten, maar de DA vind dat ze nog meer moet bewegen.
Nu wandelen we al regelmatig met haar, maar dat vind hij eigenlijk te makkelijk en licht voor haar.
Zijn idee was dat we haar eigenlijk zouden moeten beleren voor de kar.

Maar kan een 12 jarige shet dat nog leren?
Allereerst moet ik natuurlijk leren mennen, want daar weet ik niets van af. Dan moet de pony het nog leren, maar daar ken ik wel iemand voor.
Maar waar leer ik zelf mennen? en hoeveel kost dat ongeveer?
En hoeveel kost een goed tuig en een wagen ongeveer?
Ik weet echt nog helemaal niets van mennen, dus alle informatie is welkom.

groetjes, Gerlindie

MarlindeRooz

Re: 12 jarige nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:17

Natuurlijk kan ze het leren!

Tip: je kan ook met haar gaan fietsen, vinden ze vaak ook erg leuk!

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 16:19

MarlindeRooz schreef:
Natuurlijk kan ze het leren!

Tip: je kan ook met haar gaan fietsen, vinden ze vaak ook erg leuk!

ik heb het wel eens geprobeerd, ze snapt het wel, maar zeg nou zelf: je gaat tooch niet draven als je ook net zo lang kan blijven stappen tot baasje weer langzaam fietst? :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:21

Even een paar keer iemand met een zweep achterop hebben haha. :P
Tot ze doorheeft dat draf gewoon draven is. Ze moet dus wel de commando's kennen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:23

Ik heb wel oudere pony's probleemloos betuigd. Ook een 13 jarige die zelfs nooit in handen kwam en dus echt super groen was.

Ga bij de plaatselijke menvereniging kijken. Daar zijn vast mensen die je willen helpen.
Een mooi begin voor je zelf is het halen van je koetsiersbewijs.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 16:42

Dennis schreef:
Ik heb wel oudere pony's probleemloos betuigd. Ook een 13 jarige die zelfs nooit in handen kwam en dus echt super groen was.

Ga bij de plaatselijke menvereniging kijken. Daar zijn vast mensen die je willen helpen.

dat koetsiersbewijs was ik idd van plan.
Weet jij waar die te halen alt in de omgeving Amersfoort/Barneveld?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:52

gerlindie schreef:
Dennis schreef:

Misschien heb je hier wat aan: Pink_Horizon @ [AR] FAQ: veelgestelde vragen op AR, LEES DIT EERST!
[AR] FAQ: veelgestelde vragen op AR, LEES DIT EERST!

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:05

Heel Gerlinde! Is de Da langs geweest? Kwam het dus alleen maar door de slechte conditie? En wat zei die van de kreupelheid?

Ik denk eigenlijk dat als je meer met d'r zou gaan lopen of gaat leren logeren dat dat ook al een heel eind moet helpen :j ,maar daar gaat het niet om.

Voor tuig en karretje kom je denk ik al een heel end komt door even te googlen en op marktplaats of bokt markt bijv. te kijken, voor het leren mennen zou je even bij de willearruiters kunnen informeren. Daar zitten denk ik wel mensen bij de menclub die je (iets) verder kunnen helpen. Iig succes en we appen nog wel een keertje! :D

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 17:07

JoJoPonylove schreef:
Heel Gerlinde! Is de Da langs geweest? Kwam het dus alleen maar door de slechte conditie? En wat zei die van de kreupelheid?

Ik denk eigenlijk dat als je meer met d'r zou gaan lopen of gaat leren logeren dat dat ook al een heel eind moet helpen :j ,maar daar gaat het niet om.

Voor tuig en karretje kom je denk ik al een heel end komt door even te googlen en op marktplaats of bokt markt bijv. te kijken, voor het leren mennen zou je even bij de willearruiters kunnen informeren. Daar zitten denk ik wel mensen bij de menclub die je (iets) verder kunnen helpen. Iig succes en we appen nog wel een keertje! :D

niet slechte conditie, maar gewoon omdat ze te dik was.
Ken jij die man van skiën achter de wagen aan nog?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:10

Zoals hierboven al gezegd: in de FAQ, Wiki en zoekfunctie vind je héél véél topics hier over

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 17:11

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:14

Niet dat d'r conditie heel goed was...
Ik weet niet of hij nog dit soort dingen doet, eigenlijk was hij ermee gestopt namelijk...

christina75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:05

Wat leuk dat je overweegt je 12 jarige nog te (laten) beleren voor de kar!
Ik denk ook dat je Shet dat nog prima kan leren. Leuk om mee te beginnen is tussen de lange lijnen laten lopen en een stapje verder bijvoorbeeld met een "sleepje" erachter aan (bijvoorbeeld autobanden) zodat de pony raakt gewend aan het trekken van gewicht. Ik wens je veel plezier en succes!

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:16

gerlindie schreef:
Dennis schreef:

Bij Boonzaaijer in Maarsbergen/Leersum en Martin Zaadnoordijk uit Maarn biedt het ook aan.

Edit: op de website van de SSR zal ook wel wat te vinden zijn.

Goedkoop was het echter niet volgens mij.. Ik heb het 7 jaar geleden behaald. Eventueel wil ik je ook wel de beginselen leren. Ik kom uit dezelfde omgeving.

xxlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:21

Ik heb mijn shetlander ook op 12 jarige leeftijd probleemloos beleerd voor de kar. Ik had zelf ook 0,00 ervaring.

Als je begint met beleren zal ik je shettie eerst langelijnen aan leren, dan went die alvast dat je achter hem loopt. Als karretje zou ik een sulky nemen, lekker licht van gewicht, echt ideaal ding!

Als je je shet toch niet wilt beleren (of sowieso) kan je hem ook mee nemen op de fiets, dat doe ik ook altijd met mijn shet, om hem even te laten uitrazen als je even wat minder tijd hebt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:47

Omdat er hier al velen topics over zijn, zie ook eerder genoemde links, hier een slotje.