Hoe paard beleren voor handpaard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Hoe paard beleren voor handpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 12:11

Ik heb momenteel 2 paarden. Mijn 4 jarige is een braverd en nu sinds september onder het zadel.
Haar beste vriendinnetje is mijn (bijna) 2 jarige.

Ik zou het leuk vinden om met mijn 4 jarige lekker naar buiten te kunnen met het jonkie er bij.
Luna is vaker naar buiten geweest en kent auto's etc. (de 2 jarige)

Ik vind het geen goed plan om zomaar op te stappen en haar mee te nemen, maar hoe leer je dat ze netjes naast mij moet blijven?

Wie heeft er nog meer een handpaard en hoe heb je dat aangepakt?

RavenIris

Re: Hoe paard beleren voor handpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:13

Ik stap gewoon op en neem handpaard mee :+
Wel eerst even in de piste proberen. Tot nu toe nog met geen enkel paard problemen gehad.
Het is wel handig als je rijpaard een beetje op zijn strepen staat.

Ibbel

Ik ben gewoon opgestapt en heb mijn paarden meegenomen. Eerst in de bak geoefend, daarna gewoon in het bos. Als je paard aan de hand braaf meeloopt, is het een fluitje van een cent. Lang touw of evt longe gebruiken, dan heb je wat speelruimte.

Dieselpaard

Ik raad het af om je paard als handpaard mee te nemen. Hoe braaf jouw eigen paard ook is, paarden blijven vluchtdieren en als je rijpaard ervandoor schiet, schrikt je handpaard natuurlijk ook en zie dat maar eens te stoppen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:15

Wat een onzin :+ Handpaardrijden is leuk, en als ze schrikken, dan schrikken ze, so what? Paarden zijn ook kuddedieren, en al zou je los moeten laten, blijven ze toch bij elkaar.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:17

Uhuh...tot ze naar huis rennen. Ik heb het van dichtbij meegemaakt...handpaard hebben ze kunnen laten inslapen, omdat ie naar huis rende, uitgleed tegen een paal aan en z'n schouder had gebroken.
Ik raad het af...

Edit: een paard in paniek rent vaak terug naar huis...
Laatst bijgewerkt door Dieselpaard op 28-04-14 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:19

Paard kan ook tegen een paal aanrennen als het geen handpaard is. Ik snap de voorzichtigheid en het is uiteraard een risico, maar je kan ze niet inpakken in bubbeltjesplastic...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:20

Ja, en er verongelukken ook paarden die solo in het bos gereden worden, of zelfs in een groep. Dan moet je er niet buiten op gaan zitten maar in de bak blijven, en ook daar kan een paard iets breken.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:22

Natuurlijk gebeurt dat. Alleen heb je op een paard meer te vertellen dan een paard dat met jou meeloopt terwijl je op een ander paard zit.

Edit: het maakt mij ook verder allemaal niet uit wat TS doet, ik geef advies dat ik het niet zou doen en leg ook uit waarom niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:25

Risico's blijf je altijd houden.

Ik heb het in het begin ook gedaan, stappend gaat goed. Maar zodra we gaan draven wilt mn shet gaan spelen :+
Heb mn shet wel een aantal keer losgelaten terwijl ik ging galopperen (dat is echt gaaf 8-) )

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:27

Wij nemen ook de paarden, jonkies, maar ook de gewone rijpaarden wel mee als handpaard.
Opstappen en wegrijden, oefen doen we eigenlijk niet.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:32

Dieselpaard schreef:
Natuurlijk gebeurt dat. Alleen heb je op een paard meer te vertellen dan een paard dat met jou meeloopt terwijl je op een ander paard zit.

JIJ voelt dat je meer te vertellen heb als je op je paard zit. Zelf voel ik mij op de grond of de fiets net zeker als op een paard.
Misschien heb jij zo'n nare ervaring mee gemaakt, maar hoeft niet voor een ander te gelden.
Kijk eens in andere landen, daar zijn handpaarden, en vaak wel meer dan 1, de normaalste zaak van de wereld.

Citaat:
Edit: het maakt mij ook verder allemaal niet uit wat TS doet, ik geef advies dat ik het niet zou doen en leg ook uit waarom niet.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 12:43

Bedankt voor jullie tip's. Risico's blijf je natuurlijk altijd houden, ik ben ook niet van plan om handpaard mee te nemen over drukke wegen etc. Dat doe ik liever gewoon er naast.

Maar door het bos lijkt me wel gezellig. Wat doen jullie als er een fietser aan komt en je hebt een handpaard bij je? Lijkt mij in een smal bospad niet heel makkelijk om beide te sturen.

Eerst in de bak oefenen is een hele goede tip! Had ik nog helemaal niet aan gedacht maar ga ik zeker doen.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:17

Ik heb eerst in de bak geoefend, daarna op het land en over de track.
Hoe je zorgt dat het handpaard op de juiste plek blijft lopen, is aan jou.
Jij moet hem terug halen als hij te ver naar voren gaat, en naar voren halen als hij te ver naar achter gaat. :)
Het is niet erg moeilijk, alleen is het wel handig als de paarden elkaar kunnen verdragen. :Y)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 22:04

Het begin is er. :D

Afbeelding

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:08

Leuk! :)
Mag ik vragen waarom je teugels aan je handpaardje hebt i.p.v. een touw?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:09

De voorste vond het volgens mij erg leuk :')

Dit geeft mij wel moed om het zelf eens te proberen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 22:12

DianXX schreef:
Leuk! :)
Mag ik vragen waarom je teugels aan je handpaardje hebt i.p.v. een touw?

Nee, dat zijn geen teugels. Mijn 2 jarige is een heeeeeele gezellige Jazz en dat laat ze wel eens zien ook, dus ik heb een halve slofteugel gebruikt. Aan de rechterkant (dus bij mijn beentkant) vastklikken en dan onder de kin door het linker ringetje doen. Vriendin die foto maakte, had de Jazz aan de linker kant vast en ik aan het gewone halstertouw aan de rechterkant. Dit omdat het de eerste keer was en we zo beide wat te vertellen hadden, als het niet goed ging kon ik loslaten en had vriendin haar nog vast. Wat ook een aantal keer nodig was. :=

Fee (paard waar ik op zit) vond het inderdaad heel gezellig. _O-

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:49

Ah zo. :)*
Slim van je, mooi veilig. :j