Paard heeft geen stalmanieren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kimberlyve

Paard heeft geen stalmanieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 10:43

Geen idee of het hier goed staat...

Ik heb sinds twee weken een eigen paard nou is ze echt super tijdens het rijden... Maar met opzadelen is het een drama alleen maar bewegen totaal geen respect voor mens en dier. Ook kan ik niet normaal met haar met halster en touw lopen (ook niet met hoofdstel en bit). Nou vroeg ik me af hoe ik het beste hier in kan trainen en hoe ik het best met haar vanaf de grond een band op kan bouwen. Ook vroeg ik me af of ze in training hier voor kan.... Ik wil gewoon dat ze stilstaat wanneer ze dat moet en gewoon met mij aan touw mee loopt ipv andersom. Ik heb al bedacht om haar te verkopen maar dat kan ik toch echt niet over me hard verkrijgen dus wil ik het eerst via deze weg proberen. Tips en commentaar zijn welkom!!!

Borisje

Re: Paard heeft geen stalmanieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:47

Dit is simpelweg, een kwestie van opvoeden :D

Meer grondwerk met haar gaan doen, basisregels opleggen (ho is ho, en naast je lopen ipv ervoor).
Eventueel wil ik wel bij je langskomen, dan beginnen we gewoon met de basis van de basis.

Je paard heeft totaal geen respect voor je, door een gebrek aan basis opvoeding.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:48

Een paard na 2 weken maar verkopen om die reden vind ik belachelijk. Dit is gewoon oefenen.. oefenen... En de juiste begeleiding zoeken genoeg mensen die les geven in grondwerk

Succes

lissssan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:48

Even streng zijn.. Ze moet respect krijgen voor jou.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:51

Je hoeft niet streng te zijn, maar consequent.
Stilstaan betekend stilstaan, verzet ze een voet, dan zet je haar terug. wanneer ze eventjes blijft staan beloon je haar.
Paard moet gewoon doorkrijgen dat ze niks bereikt met onrustig doen, en wel met stilstaan.
Gewoon consequent terugzetten elke keer als ze gaat lopen. Niet boos worden, niet geïrriteerd worden, gewoon rustig terugzetten en op tijd belonen als ze het goed doet.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:57

Een paard verkopen omdat het niet stil staat?!?

Het is een dier daar moet je mee aan het werk, trainen en oefenen.
Sluit me bij DianXX aan.
Het kost tijd maar ja dat is nu eenmaal zo als je een dier wil opvoeden, het is geen computer die je even instelt en klaar.
Zoek ook eens wat meer op over grondwerk, jou paard kan misschien niet stil staan maar jij moet ook nog een hoop leren

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:03

Je paard binnen twee weken willen verkopen om deze redenen? Dan had je beter op een manege kunnen blijven rijden met een stel makke paarden, lekker een uurtje rijden en daarna weer naar huis.

Een eigen paard hebben houdt meer in dan alleen maar lekker rijden. Je moet een vertrouwensband opbouwen en jouw positie als leider vaststellen. Dit paard is zo te horen dominant over jou en heeft mogelijk ook bij haar oude eigenaar nooit echt hoeven luisteren. Een goed paard om deze reden verkopen zonder eerst te proberen het op te lossen gaat wel erg ver.
Verdiep je meer in het natuurlijke gedrag van paarden en investeer tijd in grondwerk (bij voorkeur met goede instructie). Door rustig aan de slag te gaan vanaf de grond kan jij je leiderspositie vaststellen en jouw paard leren wat de regels zijn in jullie samenwerking.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:34

Je hebt het paard nog maar 2 weken, jij moet het paard leren kennen en het paard jou. Ik heb mijn paard sinds eind september en ik kon er de eerste maanden bijna niks mee beginnen, hij had geen respect was dominant en alles was eng in zijn ogen. Ik ben de eerste maanden alleen maar bezig geweest met grondwerk en longeren, en nu kan ik zeggen dat we de goede kant op gaan en dat we echt een band beginnen te krijgen.

Geef hem de tijd om te wennen, nieuwe omgeving, nieuwe baas. Ga grondwerken leer je paard kennen en leer je paard respect te hebben voor jou en je persoonlijke ruimte. Ik weet zeker dat jij over een maandje of 2 a 3 een heel ander paardje hebt als wat hij nu is.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:42

kimberlyve schreef:
Geen idee of het hier goed staat...

Ik heb sinds twee weken een eigen paard nou is ze echt super tijdens het rijden... Maar met opzadelen is het een drama alleen maar bewegen totaal geen respect voor mens en dier. Ook kan ik niet normaal met haar met halster en touw lopen (ook niet met hoofdstel en bit). Nou vroeg ik me af hoe ik het beste hier in kan trainen en hoe ik het best met haar vanaf de grond een band op kan bouwen. Ook vroeg ik me af of ze in training hier voor kan.... Ik wil gewoon dat ze stilstaat wanneer ze dat moet en gewoon met mij aan touw mee loopt ipv andersom. Ik heb al bedacht om haar te verkopen maar dat kan ik toch echt niet over me hard verkrijgen dus wil ik het eerst via deze weg proberen. Tips en commentaar zijn welkom!!!

Ik vraag me oprecht af wat jouw 'paardenhistorie' is en wat je van je paardje/het hebben van een paard verwacht......
Zelfs als je nog nooit een eigen paard hebt gehad, zou je je toch moeten realiseren dat het trainen van een paard een continue proces is, waar jij als eigenaar hoofdverantwoordelijk voor bent. Natuurlijk is het heel goed om bij problemen hulp van professionals in te roepen, maar de manier waarop jij dagelijks met hem/haar omgaat zal toch bepalend zijn voor het resultaat.

Verwacht zeker niet dat het rijden het 'hoofdbestanddeel' gaat zijn: in verzorging en opvoeding gaat de meeste tijd zitten.

DarDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:48

Mensen, niet meteen afbranden. TS vraagt hulp, en met opmerkingen als 'je had beter bij de manegepaarden kunnen blijven' is zij niet geholpen.

TS, is er bij jou op stal niet iemand die jou dit soort dingen kan voordoen/ uitleggen? Ik heb ook vaak met dingen met mijn eerste paard gehad waarbij de theorie/ tips op papier heel makkelijk leken, maar in de praktijk... Als iemand het dan even liet zien/ voordeed....

Succes! Geniet van je paard!

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:01

Ik heb een ex koerser ( engels volbloed, staat in mn profiel) van ongeleid projectiel tot braaf ontspannen paard gekregen door echt de tijd te nemen voor zijn, laten we zeggen: minder sociaal gedrag... :)

Ik weet niet of je een bak ter beschikking hebt? Of een afgezet stukje land? Waar reageerd je paard goed op: knuffels, brokjes?

Pak een halster en longeertouw en trek zelf handschoenen aan. Ga lekker met je paardde bak in... je kunt hem loslaten maar ook aan het touw houden als zijn aabdacht nog niet helemaal bij jou is...

Zie het als: we gaan spelen paard :)

Je gaat door de bak lopen en de bedoeling is dat je paard jou volgt. Jouw tempo, stukjes versnellen of stukjes trager lopen, figuren of juist rechte stukken. Maak allemaal niet uit. Belangrijkste is dat hij op een voor jou prettige afstanf blijft. Komt hij te dicht bij kun je met het overgebleven touw of een kort rijzweepje zwaaien dat meneer wat meer afstand moet houden ( zoiets simpels is gewoon paarden taal, zwiepen met de staart naar een paard wat te kort op de ander zn billen staat)...

Wanneer jij stopt moet paardlief ook stoppen. Dit zal nog niet meteen lukken of zo gaan als dat jij wilt maar maak hem duidelijk dat hij moet stoppen en het liefst achter jou met gepaste ruimte en niet tegen of door jou denderen... gebruik het zweepje om je ruimte te claimen en het paard te laten stoppen ( nooit slaan!!!)

Onthoud je bent hem iets aan het leren, alsiets goed gaat belonen. Lukt iets nog niet: mopper een keer hardop: potverdikkie, nog een keer... whatever... maar blijf geduldig en eerlijk naar je paard...

Hoop dat je er iets aan hebt... er zijn leuke filmpjes op youtube waar je dit soort eenvoudige oefeningen ook kunt afspieken... :)

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:11

DarDun schreef:
Mensen, niet meteen afbranden. TS vraagt hulp, en met opmerkingen als 'je had beter bij de manegepaarden kunnen blijven' is zij niet geholpen.

TS, is er bij jou op stal niet iemand die jou dit soort dingen kan voordoen/ uitleggen? Ik heb ook vaak met dingen met mijn eerste paard gehad waarbij de theorie/ tips op papier heel makkelijk leken, maar in de praktijk... Als iemand het dan even liet zien/ voordeed....

Succes! Geniet van je paard!

Ik denk dat je met deze quote op mij doelt? Wat ik (en ook de rest van de bokkers die hier reageren) probeer te doen is niet TS afbranden, maar TS duidelijk maken dat het houden van een eigen paard meer inhoudt dan alleen leuk poetsen en rijden. Ik denk dat dat iets is waar TS zich aardig op heeft verkeken bij de aanschaf van een eigen paard ;)

Natuurlijk betekend het niet dat TS maar beter geen paard had kunnen kopen en maar lekker voor altijd op manegepaarden had moeten blijven rijden, maar ik hoop dat TS nu snapt dat ze echt tijd zal moeten investeren in haar paard. Dat je eerst denkt aan verkopen en daarna pas aan mogelijkheden om het op te lossen is in mijn ogen niet de juiste gedachte gang.

Dus daarom ook het advies; ga gewoon lekker aan de slag met je paard op de grond. Met de juiste instructie, consequent handelen en voldoende geduld zal je waarschijnlijk binnen een paar weken al een ontzettende verandering zien en heb je voor je het weet een ontzettend fijn paard op stal staan ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:12

Hoe oud is je paard dan?
Wat voor ervaring heeft ze bij de vorige eigenaar?

Als een paard loopt te kl o ten met het meelopen, krijgen ze hier wel een flinke brul of een dreun op de borst, als een brul niet genoeg is.
Ze moeten schuin achter of naast je blijven lopen.

Waar zadel je op?
In de stal, buiten, poetsplaats?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 24-04-14 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:13

Het kan ook zijn dat ie je uitprobeert hoor, kijken hoever hij kan gaan voordat jij echt boos wordt.

Consequent zijn, ho is ho en niet over een paar passen.
Belonen bij goed gedrag en vraag je instructie!

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:18

Ben ik de enige die dan tegen de TS zou zeggen dat verkopen dat misschien wel de beste optie is?

En dan niet omdat het paard niet stil staat, maar omdat TS er duidelijk nog niet zoveel kaas van gegeten heeft en dan, mijn inziens, beter opzoek kan gaan naar een paard dat wat ouder is en alles al kent?

Geduld is een schone zaak ;)

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 14:46

Zoals ik al zei heb ik er over nagedacht over alles... Ook over de opvoeding... Ik heb altijd lease paarden gehad dus weet heel goed dat het niet alleen rijden en een beetje poetsen is. Zo jammer dat er altijd een vooroordeel word gegeven. Verder heb ik ook ervaring met jonge paarden. Zij is nu 7 en heeft bij der oude eigenaar altijd alles gemogen en is daar in stal opgezadeld en ik wil haar gewoon buiten stal opzadelen. Ik ben alleen zelf niet zo 'streng' aangelegd dus vind het moeilijk om haar te straffen maar zoals belonen doe ik wel als ze braaf is. Verder krijg ik nu ook hulp van iemand op stal. Ook ik zelf ga leren meer consequent te zijn! En Rihan wat jij zei ga ik ook proberen vooral voor onze band. Verder snap ik dat mensen het snel zullen vinden dat ik aan verkopen gedacht heb maar dat is ook alleen maar een optie. Verder heb ik nooit manege paarden gereden,,, altijd lease met privéles.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:55

Kijk eerst eens naar het paard is het nerveus is hij bang of dominant.
Want elk probleem heeft een andere aanpak nodig.
Maar zoals ik hier van jou begrijp is hij gewoon niet opgevoed.
Dit is goed te verhelpen hoor met geduld en een duidelijk mag wel mag niet kom je al een heel eind.
Verdiep je eens in een simpel grondwerk gewoon de basis ik denk dat dan het grootste probleem al verholpen is.
En absoluut niet gaan slaan want dit werkt echt niet.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 15:21

Het is ook dat ze gewoon echt niet opgevoed is helaas... Ikea d'r aan werken. Eerst zelf proberen denk met hulp van stal. Als dat niet werkt professionele hulp.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:17

Een cursus/ workshop grondwerken samen met je paard is echt ontzettend leuk om te doen. Hoef je haar niet weg te brengen en jullie leren zelf zó ontzettend veel samen.
Ik weet niet waar je vandaan komt maar die worden wel door het hele land gegeven.
En in dit geval is het denk ik belangrijk dat niet alleen het paard door een professional begeleid wordt :)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:36

Je schrijft dat je zelf niet zo streng bent aangelegd... dat hoeft ook helemaal niet! Als je maar duidelijk bent in wat je van je paard vraagt... :) de 1 doet dat met flink brullen, of een stomp of een zweep. De ander kan dit subtieler.. ook het type paardmaakt veel uit. Het ene paard is heel gevoelig en pikt alles meteen op. De ander moet je bijna als bij een baby alles voordoen en herhalen herhalen herhalen...

Bedenk je hoe jij wilt dat je paard zich gedraagt. Zie dit plaatje ook echt eens voor je en houdt dat voor ogen als je met je paard bezig bent... happy thougts... :) ...Wanneer hij zich zo gedraagt of iets in die richting doet, belonen! Kan door lekker te kriebelen en lieve zachte stem braaf te zeggen... of een brokje als hij daarvoor gevoelig is...wanneer hij niet doet wat je op duidelijke en rustige manier vraagt... rustig nee zeggen en gewoon nog een keer van voor af aan proberen...

Jij en je paard moeten elkaar leren kennen, vergeet dat niet... :) hij doet misschien harstikke zijn best of snapt het simpelweg niet wat je van hem vraagt... misschien vraag je het niet duidelijk genoeg of vraag je het slechts 1keer en heeft hij herhaling nodig ( zoals de meeste paarden) om iets echt te snappen... :)

Je mag me ook pb en.. ik ben geen paarden orakel ( jammer hoor ;) ) maar dit soort dingen weet ik meestal wel leuke en practische tips voor...

miesmermaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:21

je moet hem denk ik weer gewoon opvoeden *\o/* }:0 :Y) ik zou vooral werken met belonen en straffen