Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
MelanieB schreef:Ik ben sowieso allesbehalve een voorstander van enkelgebroken bitten, al helemaal niet voor de wagen. Dit ivm het notenkraker effect.
Dus het kan heel prima hoor, met een normaal bitje. Denk er wel aan dat een pony tijd nodig heeft om te wennen aan een ander bitje, en dit vaak niet per direct gaat. Misschien heeft iemand in je omgeving wel nog wat bitjes om eens uit te proberen?
Picasso4ever schreef:Mennen met m'n gewone longeerbit vind ik persoonlijk niet prettig; waarom zouden er speciale bitten zijn als het zomaar met ieder bit kon...
ik ben persoonlijk wel een voorstander van enkelgebroken; mijn vorige paard had ik eerst op dubbelgebroken daar had ze schijt aan, (flexibel, kunststof) stangetje protesteerde ze enorm tegen, en op enkelgebroken liep ze heel fijn. De meeste paarden lopen fijn op een enkelgebroken, en het bit is zo scherp als de hand die eraan zit.
Mensen uit mijn omgeving hebben allemaal grotere paarden en pony's... ik heb een 10,5 maximaal 11 nodig... Misschien uiterlijk 11,5
Friezen en Haflingers hebben zeker 12,5
ik voel me al niet prettig bij een stangetje, en ik heb MBO paardenhouderij gedaan, dus weet heus wel dat ze niet alles 1 2 3 onder de knie hebben, maar waarom zou ik wachten tot hij went aan een bit waar ik me bij voorbaat al niet prettig bij voel...
MelanieB schreef:Picasso4ever schreef:Mennen met m'n gewone longeerbit vind ik persoonlijk niet prettig; waarom zouden er speciale bitten zijn als het zomaar met ieder bit kon...
ik ben persoonlijk wel een voorstander van enkelgebroken; mijn vorige paard had ik eerst op dubbelgebroken daar had ze schijt aan, (flexibel, kunststof) stangetje protesteerde ze enorm tegen, en op enkelgebroken liep ze heel fijn. De meeste paarden lopen fijn op een enkelgebroken, en het bit is zo scherp als de hand die eraan zit.
Mensen uit mijn omgeving hebben allemaal grotere paarden en pony's... ik heb een 10,5 maximaal 11 nodig... Misschien uiterlijk 11,5
Friezen en Haflingers hebben zeker 12,5
ik voel me al niet prettig bij een stangetje, en ik heb MBO paardenhouderij gedaan, dus weet heus wel dat ze niet alles 1 2 3 onder de knie hebben, maar waarom zou ik wachten tot hij went aan een bit waar ik me bij voorbaat al niet prettig bij voel...
Vraag me af wat je nou eigenlijk wilt.
Je wilt niet met je enkelgebroken bitje mennen waar ie goed op loopt, maar stang wil je ook niet.
Dus waar sta je wel voor open?
Idd zoals shetlandfan zegt, niet elke liverpool is hetzelfde, en je kan op meerdere mogelijkheden bevestigen.
Echter dat je MBO paardenhouderij hebt gedaan zegt me niks extra's en kan je ook niks zeggen over welk bit goed is voor je pony of niet.
Kijk ook eens de zoekfunctie door.
[AR] mennen met een gebroken bitje
[AR] welk bit met mennen voor paard dat slecht bit accepteert?
shetlandfan schreef:Wat begrijpt hij niet van het bit? En wat voor liverpool heb je nu? Een te krap bit werkt zowiezo niet lekker. Is misschien de vorm van het mondstuk niet goed, of de dikte. Wel of geen ribbels op het mondstuk. Je hebt er heel veel variaties in en de ene liverpool is de andere niet. En hoe maak je de leidsels vast? Ook dit kan op verschillende manieren en is misschien ook van invloed.
Mijn shetlander accepteert bijvoorbeeld ook geen bitten met dik mondstuk daar heeft ze ook simpelweg de ruimte niet voor in de mond.
Over het algemeen is je menbit ook 1 maat groter dan je standaard trensje. Heb je dus normaal bitje maatje 10,5cm zal je voor menbit maatje 11,5cm nodig hebben.
Gem schreef:Sleutels in zijn mond?
Hoeveel ervaring heb je zelf met beleren, of met mennen in het algemeen?
Picasso4ever schreef:ik wil hem niet teveel in z'n mond moeten zitten, dus met minimale druk. Bij het stangetje duurt het heel erg lang voor hij doorheeft welke kant ik hem opstuur, wat hij met longeerbit en lange lijnen meteen begrijpt. En schud enorm met z'n hoofd als ik ook maar iets druk op het stangetje zet. Begrijp zelf ook wel dat dat ook kan komen omdat het wat krap is (sleutels sluiten zeg maar exact aan, geen extra ruimte zeg maar, het knelt overgens niet, het sluit alleen aan zonder extra speling) maar omdat het ook nogal lang duurt voor hij begrijpt waar hij heen moet, is dat voor mijn gevoel een bevestiging dat dit bit niet het juiste bit voor ons is
Picasso4ever schreef:Met MBO paardenhouderij wil ik aangeven dat je me niet hoeft te behandelen alsof ik achterlijk ben. ik ben geen 10 jarige die ineens bedacht heeft dat pony misschien ook wel voor de kar kan... ik sta open voor ervaringen met gebroken of dubbelgebroken liverpools. Hij heeft een dun mondstuk, heb de ribbels van z'n tong afgedraaid omdat hij een gevoelige mond heeft.
MelanieB schreef:Picasso4ever schreef:Met MBO paardenhouderij wil ik aangeven dat je me niet hoeft te behandelen alsof ik achterlijk ben. ik ben geen 10 jarige die ineens bedacht heeft dat pony misschien ook wel voor de kar kan... ik sta open voor ervaringen met gebroken of dubbelgebroken liverpools. Hij heeft een dun mondstuk, heb de ribbels van z'n tong afgedraaid omdat hij een gevoelige mond heeft.
Mensen die niet die opleiding hebben gehad zijn dus wel achterlijk wou je ermee zeggen.Kanonne. Hoe bedoel je ik stel me aan, niemand behandelt je hier als een achterlijke. Maar ik heb vrij weinig zin tips te gaan geven als er zo word gereageerd.
Blijkbaar sta je er niet voor open om nieuwe dingen te leren, zoals je al op Gem reageert. Gebruik de zoekfunctie eens zou ik zeggen.
shetlandfan schreef:Picasso4ever schreef:ik wil hem niet teveel in z'n mond moeten zitten, dus met minimale druk. Bij het stangetje duurt het heel erg lang voor hij doorheeft welke kant ik hem opstuur, wat hij met longeerbit en lange lijnen meteen begrijpt. En schud enorm met z'n hoofd als ik ook maar iets druk op het stangetje zet. Begrijp zelf ook wel dat dat ook kan komen omdat het wat krap is (sleutels sluiten zeg maar exact aan, geen extra ruimte zeg maar, het knelt overgens niet, het sluit alleen aan zonder extra speling) maar omdat het ook nogal lang duurt voor hij begrijpt waar hij heen moet, is dat voor mijn gevoel een bevestiging dat dit bit niet het juiste bit voor ons is
Hij maak je de leidsels vast? Dat kom ik nog nergens tegen in je reacties. Maak je ze vast in de bril of lager?
En wat voor mondstuk, is deze recht of gebogen (naar voren gebogen of omhoog)?
En heb je een liverpool met losse scharen of vaste scharen?
Zonder gerichte antwoorden kan ik ook weinig helpen welke kant je het misschien kan zoeken. Zoals al eerder gezegd is de ene liverpool de andere niet en zijn er tich variaties.