Tips gevraagd voor VD kunstje jambette en liggen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IlovePuk

Tips gevraagd voor VD kunstje jambette en liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 21:04

Hoi,
ik doe met mijn verzorgshetlander vd. Ze kan al heel wat kunstjes.
Nu vraag 1 :Y) : Ze kan de jambette al maar dan maait ze met haar voorbeen. Nu wil ik dit uitbreiden zodat ze uiteindelijk ook haar been naar voren kan houden. Dus ik bleef haar been aantikken (Één keer aanraken + commando is jambette) maar dan ging ze alleen maar heel vaak achter elkaar maaien met haar been. En op een gegeven moment stopte ze dan omdat ze het niet snapte. Hoe hebben jullie dit opgelost?

Nu vraag 2: Ik wil haar leren liggen. Ik had op internet al manieren opgezocht, en door paard-natuurlijk gedrag haar laten rollen/liggen leek mij de beste. Dus ik had haar nat gemaakt, en vervolgens 20 minuten in de bak bij haar gezeten. Maar mevrouw had er geen zin in hoor -O- Ik heb het zelfs even voorgedaan maar het mocht niet baten :+ . Spagaat kan ze nu met behulp van een balkje, dus haar laten knielen en omduwen vind ik geen goed idee.
Hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt!

IlovePuk

Re: Tips gevraagd voor VD kunstje jambette en liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 14:27

Niemand?

waldfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:31

ik volg even!
zelfde hier met het liggen ;)

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:37

1: Met jambette als ze maait moet je heel kort doen. Als ze haar been heel kort naar voren steekt gelijk belonen, je moet niet te lang doen anders gaat ze maaien.
2:Als je je paard los gooit gaat ze vanzelf rollen, kijk even op http://nalanta.nl/index.php?p=27

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:44

Zorg ervoor dat je je paard leert dat 1 jambette voldoende is. Dus probeer het maaien en schrapen voor te zijn. Dit kun je doen door zelf even een stap opzij te zetten of met de juiste snelheid belonen (en dus afronden)

Voor het liggen kun je het beste gaan werken vanuit natuurlijk gedrag, dus je paard na het rijden (bezweet) laten rollen of even afspuiten en laten rollen :)

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 22:15

Bedankt voor de reacties!
Ze doet ook één jambette per keer, alleen als ik haar been aan blijf tikken gaat ze heel vaak. Maar zal ze snappen dat als ik steeds beloon op het moment dat haar been even recht komt te staan dat ze hem recht moeg houden?

VisibreTeam: Ik kan haar wel laten stoppen met het maaien maar hoe kan ik haar aanleren om haar been recht te houden?

Betreft het liggen: Met losgooien rolt ze nooit. Het is een shetlander dus ik rij er niet op. Verder snapt ze helemaal niks van longeren en geeft ze ook duidelijk aan dat ze het niet leuk vindt, dus dat is ook geen optie om haar te laten zweten. Verder ren ik wel met haar door de bak, maar dat hou ik ook niet zo lang vol tot ze zweet. Afspuiten heb ik van het weekend gedaan, maar ze gaat niet rollen.
Ik had het er vandaag ook nog met de eigenaresse over, maar die ziet haar nooit rollen of liggen. En als ze al ligt, is ze al heel snel weer overeind. Dus het is niet makkelijk........
Nog andere tips? ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:19

Eerst terug naar het juiste moment van timen, werk je met clicker? Daarmee kun je namelijk het moment van belonen steeds verder gaan uitbreiden :)

Het liggen is ook aan te leren vanuit het compliment en het knielen.

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 22:23

Oke, nee ik werk niet met clicker. Maar gaat ze de twee manieren van jambette dan niet door elkaar halen? Of moet ik dan twee verschillende commando's gebruiken?

Oke, dan ga ik daar eens het een en ander over inlezen!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:42

Hoe bedoel je?
Je kunt toch gewoon de jambette gaan trainen op langer vasthouden? Dus eerst terug naar 1 jambette per keer zonder schrapen, timen op het hoogste punt, en steeds die timing iets later gaan maken zodat je je paard motiveert om het been langer omhoog te houden voor die click. Met de click kun je namelijk op de seconde timen :)

Op mijn website www.visibreteam.nl bij 'vrijheidsdressuur' kun je al het heen en ander vinden over het clickeren :)

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 22:52

Oke, ja nu begrijp ik het!
Maar uiteindelijk is de jambette dus het omhoog houden van het been, en is het maaien de beginfase? (Even grofgezegd)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:58

Ja klopt :j

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 23:04

Oke! Superbedankt voor je uitleg! :D