Ik heb bij mijn Kraay tweewieler gemerkt dat de luchtvering ongelijk is op recht en links. Rechtuit is het niet zo'n probleem, maar voltes in draf in de bak zijn best spannend als ik de zachtere kant aan de binnenkant heb omdat het voelt alsof je om gaat kiepen. Ook stuitert het behoorlijk in draf en zit het niet lekker met je rug tegen de leuning.
Nu begrijp ik dat het mogelijk moet zijn om de luchtvering zelf aan te passen of aan te laten passen bij bv een garage, alleen ik heb geen idee hoe.
Ik hoop dat iemand hier kan helpen.
janouk
Berichten: 18645
Geregistreerd: 18-04-06
Geplaatst: 19-04-14 15:07
ik kan mijn luchtvering gewoon opblazen met een pomp of leger laten lopen met een ventiel. Maar ik heb geen Kraay wagen: geen idee hoe het systeem bij hun werkt.
jorika1986
Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam
Geplaatst: 19-04-14 15:29
Zit er niet ergens een ventiel op je vering? Bij de meeste wagen met luchtvering die ik heb gezien zit er een gewoon autoventiel ergens bovenop. Je kunt hem bij de benzinepomp oppompen maar ook met een compressor met opzetslang. Vaak een spiraal slang met manometer (drukmeter). Zelfs is het mogelijk om hem met een goede fietspomp op te pompen, zo een met twee gaatjes... een klein en een groot gat. Wordt op internet niet veel duidelijker van hoe het bij kraay precies zit, maar in de meeste gevallen komt de luchtvering zo van de fabrikant af en niet van kraay zelf. Maar er is altijd een mogelijkheid om ze op te pompen! Kan een recht ventiel zijn of een haaks ventiel (met een bocht) Het ventiel zit ook niet op het rubberen gedeelte maar op het metaal aan de boven of onderzijde van de ballonnen zeg maar.
Ik heb foto's genomen van beide kanten, er zit een rood ventieltje naast de vering. Maar als ik er zo naar kijk dan lijkt het alsof het 'gewoon' bladvering is. Ik voel me zo stom dat ik hier zo weinig verstand van heb. Stel dat het bladvering is, enig idee hoe dat af te stellen is zodat de vering op beide wielen gelijk is ?
Dat zijn inderdaad geen luchtveren. Dat rubber zijn doppen om harde klappen op te vangen van je bladveren. Misschien even een lik vet in de nippels van de bladveren doen
Bedankt, mijn stalgenoot die met zijn draver koerst heeft er naar gekeken en dacht dat de vorige eigenaar veel op één kant heeft gezeten waardoor de bladveren daar meer doorveerden. Zijn oplossing was dat ik vooral aan het stugger geveerde kant moest gaan zitten zodat het beter in evenwicht zou komen Na de banden van meer lucht te hebben voorzien en met het bankje te hebben gevogeld voor betere balans is het kiepen naar één kant wel minder geworden en het stuiteren veel minder.
jorika1986
Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam
Geplaatst: 20-04-14 09:57
Er zit inderdaad geen luchtvering op je wagen. dit zijn gewoon stoot doppen. om te zorgen dat je vering niet doorslaat. Die rode ventielen die je ziet zijn smeer nippels voor je wiel lagers. Die moet je 1 a 2 keer per jaar een beetje door smeren met lager vet. Dit kan je doen met een vetspuit. Die zou je zelf kunnen aan schaffen... maar bij een garage willen ze dat vast tegen een kleine vergoeding voor je doen.