Paardrijden / paarden houden dierenmishandeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Claudxx

Paardrijden / paarden houden dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 16:57

Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten waarom jullie vinden dat paardrijden (of paarden houden in het algemeen) juist wel of geen dierenmishandeling is.

En dan echt wát in de paardensport voor jullie problemen geeft en hoe je het zou kunnen verbeteren.

Ik vind bijvoorbeeld dat mensen vaak met (te) veel teugeldruk rijden. Omdat het paard dan constant druk voelt merken ze nauwelijks wanneer je de druk heel iets meer laat worden om bijv. te stoppen. Mijn advies is dan vaak om eens bitloos te gaan rijden, dan merk je hoe weinig je met je teugels hoeft te doen, dat je je paard stuurt met je lichaam en alleen het hoofd een beetje beweegt met de teugels.

Alvast bedankt !

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:59

Voor dat laatste heb je geen bitloos nodig maar fatsoenlijke instructie. zoals jij het opschrijft, vat ik het op als of bitloos wel goed is en met bit per definitie dierenmishandeling

Dieren onthouden van goed voer, medische zorg is voor mij dierenmishandeling.

slecht of niet passend harnachement is voor mij dierenmishandeling

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 23:40

Volgens mij is dit topic een afgeleidde van een ander topic? Maar ik kan me vergissen.

Wat ik vind is dat je de plicht hebt als ruiter om je paard zo te rijden/trainen/gymnasticeren, dat hij van het rijden geen last krijgt. Een paard met een lang teugeltje rond laten sloffen om vooral de teugels niet aan te hoeven nemen omdat je bang bent teveel druk te zetten, gaat een paard niet leren om zijn lijf optimaal te gebruiken, om de achterhand eronder te zetten en de ruiter te gaan dragen.

Naar de verfijning dien je toe te werken. Een goed ruiter heeft alleen het gewicht van de teugels in zijn handen. Maar dat houdt in dat een dier gaat moeten leren om te reageren op de kleinste aanwijzing, en dat ook jij als ruiter gaat moeten leren om op tijd los te laten.

Het advies om een keertje bitloos te rijden, is de ultieme test of het paard echt zo soepel in zijn lijf is zoals je het zou willen zien. Veel mensen zeggen dat hun paard hard in de mond is, terwijl hij alleen stijf is in zijn lijf. En dat ga je merken als je dat bit een keer uitgooit en met halster gaat rijden.

Alleen ben ik wel van mening dat de ultieme verfijning van de communicatie alleen kan met bit. Hoe zeer alle bitloos voorstanders roepen dat dit niet zo is.

En wat betreft het eerste gedeelte van de OP: nee rijden op paarden is geen mishandeling. Mits je bovenstaande toepast, en je paard zo rijdt dat hij geen last ondervindt van je ruitergewicht.
En het houden van paarden, daar zijn alle gradaties mogelijk. Van dagdelen buiten en werken met dekens, boomzadels, bitten en ijzers onder, tot blootsvoets, met natuurlijke bontjas en hele dagen het hele jaar door op het land. Als de accomodatie dat toelaat.

En ik blijf vinden dat, bij de keuze hoe jij je paard wilt stallen, je naar je paard moet blijven kijken, dient te volgen wat hij aangeeft prettig te vinden, en de manier van houden dient aan te passen aan de tak van sport die je beoefent en je ambities daarin.

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 00:38

Dat ligt er natuurlijk aan hoe er mee omgegaan wordt. Wat ik helaas heel veel zie en wat ik niet oké vind is paarden die niet recht gereden worden en idd teveel op de teugels worden gereden. Heel veel paardenklachten en blessures worden veroorzaakt door verkeerd rijden en helaas rijd ongeveer 70 procent van de mensen in meer of mindere mate verkeerd. Veel ruiters voelen niet wanneer een paard scheef is, rijden niet met hun zit, gymnastiseren het paard niet goed.

Qua paarden houden ook hier weer, maar net hoe er mee omgegaan wordt. Nog steeds zijn er veel paarden die te weinig ruwvoer krijgen, of te weinig verdeeld over de dag. Veel mensen vinden het onzin, maar beseffen niet dat een paard eigenlijk de hele dag door hoort te kauwen om speeksel aan te maken zodat de zuurgraad niet te hoog oploopt in de maag. Koliek en maagzweren zijn hiervan een oorzaak.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 04:21

De manier van rijden bevalt me vaak niet. Ik zie liever losse teugels, geen gerotzooi in z'n mond. En 24/7 buiten met soortgenoten, liefst in de wei en anders dan maar paddock met heel veel hooi. En niet een beetje hooi, giga veel brok en een stal, Onderanderen. Voor mij kan de hele omgang vaak anders dan dat ik vele zie doen.

catootjeenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:53

IK denk dat het er nogal aan licht hoe je een paard hout en rijdt. Als een paard heel de dag in de stal staat en een keer per dag een uurtje wordt gereden op onprettige manier. Met een verkeert zadel of hoofdstel, met harde hand (dit kan natuurlijk met en zonder bit) of er bijvoorbeeld oefeningen worden gedaan waar het paard lichamelijk nog helemaal niet aan toe is, dan vind ik het wel mishandeling, maar als een paard gewoon lekker met vriendjes naar buiten kan en goed getraind wordt lijkt het mij gewoon hartstikke prima.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 02:18

Sorry, in mijn ogen dien je echt naar het paard te kijken in een dergelijke situatie. Een paard dat gevoelig is voor hoefbevangenheid verplicht een hele dag op het land schoppen omdat jij vindt dat "hij gewoon lekker met zijn vriendjes naar buiten kan en goed getraind wordt" gaat even voorbij aan wat het paard aankan en voor zijn eigen gezondheid nodig heeft.

En juist dat wil ik even aankaarten. Dat er teveel gekeken wordt in wat wij als "ideaal plaatje" in ons hoofd hebben zitten en vergeten om te kijken naar wat het paard nodig heeft en met name wat het paard AANKAN!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 05:02

Paarden houden vind ik, mits het goed gebeurd, geen dierenmishandeling.

Paardrijden daarentegen... Ik moet helaas toch zeggen dat ik dat inderdaad naar het dieren mishandelen vind neigen (waarbij er uiteraard grote verschillrn zijn qua rijden an sich). En ja, ik rijd zelf ook gewoon paard. Echter blijf ik twisten over ethische vraagstukken en dan momenteel voornamelijk dieren inzetten voor wedstrijden.

Wij als liefhebbers kijken vaak met een roze blik, proberen voor onszelf goed te praten dat wat wij doen goed is voor het paard. Terwijl een leek en/of iemand die niets met paarden heeft, vaak veel beter doorheeft dat paardrijden eigenlijk gewoon geen zuivere koek is.

Fantasycat

Re: Paardrijden / paarden houden dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 10:50

Een paard houden over het algemeen vind ik geen dierenmishaldeling. Maar ik vind dat de paarden op maneges een beetje te veel moeten rijden, dat vind ik wel minder.

Als ze verder gewoon goed te eten krijgen, veel aandacht krijgen en ook in de wei kunnen vind ik het verre van dierenmishandeling.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 10:54

Als een paard goed wordt gehouden (eten, drinken, vrije beweging in wei of paddock, sociaal contact met soortgenoten en medische behandeling), is er geen enkele sprake van mishandeling.

Over rijden verschillen de meningen, hierin ben ik het met Cassidy eens. Over het algemeen is er dus geen sprake van mishandeling.

simoneval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:32

Als een paard idd goed wordt gehouden (hierbij moet je kijken naar wat past bij jouw paard) dan is het geen mishandeling. Het paardrijden ligt aan hoe je rijdt. Als je normaal rijdt, niet de hele tijd crossen, in de mond rukken etc. dan denk ik dat paarden het nog leuk vinden ook. Maar ik kan natuurlijk niet in het paard zijn hersenen kijken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:43

Dierenmishandeling vind ik een groot woord. Goed voer, beweging, soortgenoten,... bepalen voor een groot deel de kwaliteit van het leven van een paard. Wat rijden/werken betreft is je streven toch/hoort te zijn je paard soepel houden, lenig maken, het zgn gymnasticeren. Hoe je dat doet maakt weinig uit zolang je het maar met respect voor het dier doet. Ik zat vroeger bv op turnen, trainde/of werd getraind om zo soepel mogelijk bewegingen en oefeningen te doen. Kan niet zeggen dat ik dit als mishamdeling zag ;)
Ooit een paard gehad die vrolijk rondreed, ging er met een touwhalster opzitten en je had een ongelukkig paard onder je. Hoofdstel weer om en oortjes gingen weer naar voor.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:59

Claudxx schreef:
Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten waarom jullie vinden dat paardrijden (of paarden houden in het algemeen) juist wel of geen dierenmishandeling is.

En dan echt wát in de paardensport voor jullie problemen geeft en hoe je het zou kunnen verbeteren.

Ik vind bijvoorbeeld dat mensen vaak met (te) veel teugeldruk rijden. Omdat het paard dan constant druk voelt merken ze nauwelijks wanneer je de druk heel iets meer laat worden om bijv. te stoppen. Mijn advies is dan vaak om eens bitloos te gaan rijden, dan merk je hoe weinig je met je teugels hoeft te doen, dat je je paard stuurt met je lichaam en alleen het hoofd een beetje beweegt met de teugels.

Alvast bedankt !

Dit doe je niet op de teugels.. Ook met bit stuur je je paard met je zit en benen..

catootjeenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:19

Dat ben ik inderdaad met je eens Casidy!
Het belangrijkste is natuurlijk om te kijken wat per paard het beste is.

mpijnappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:22

Happy atlete is belangrijk!

__jive

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:37

Het paard niet geven wat het juist zo nodig heeft en verdient.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:34

Zolang je een paard met respect behandelt en rijd is er niks aan de hand maar wanneer er niet aan de behoefte van paard word voldaan of niet correct word gereden word het mishandeling. We gaan zelf toch ook niet heel de dag in een hokje staan en maar 1 uurtje er uit om te rijden en dan weer terug dus moeten we ook zorgen dat we onze paarden genoeg vrijheid geven in de vorm van naar de wei. En natuurlijk zoals andere al zeiden wel naar het paard luisteren als hij snel hoefbevangen raakt is lekker heel de dag op de wei een minder goed plan natuurlijk.