Kan iemand helpen? Mijn verzorgshet wil niet lopen bij longeren. Als je met de zweep slaat gaat ze draaien. Ze heeft het gedaan dus dat ze het niet snapt lijkt me sterk. Als er iemand aan de buitenkant meeloopt en opgegeven moment loslaat gaat ze weer met zn hoofd naar je toe staan. Iemand tips? Ze loopt gewoon goed. Aan de hand reageert ze wel op de zweep.
Suzanne F.
Geplaatst: 15-04-14 09:49
Klinkt alsof ze gewoon ondeugend is. Zijn echt van die shetland grapjes. Keertje duidelijker zijn en niet toestaan dat ze omdraait. Je moet haar voor zijn.
Je zegt dat de shet weet hoe het moet, maar weet je het zelf ook? Ik zou hulp vragen aan iemand die weet hoe het moet als je de volgende keer wilt longeren, als er iemand met je meekijkt terwijl je bezig bent dan kan die persoon je precies vertellen waar je op zou kunnen letten. Ik denk dat je aan zulke directe hulp meer hebt dan willekeurige tips van een forum. Wij kunnen niet zien waar het fout gaat, iemand die er bij is en mee kijkt kan dat wel.
longeer je wel in een afgezet stukje? Als je dat hebt dan wordt ze op een gegeven moment vanzelf opgesloten en gaat ze vanzelf lopen. Omdat jij in midden staat en je opstelt als een driehoek. In je ene arm de longeerlijn en de andere arm de zweep dan kan ze nog maar 1 kant op en dat is vooruit. Ik zou niet zozeer gaan slaan met de zweep maar meer proberen haar vooruit te drijven.
@suzanne f We zijn vaak heel duidelijk en ze blijft het doen. Vaak aan de buitenkant meegelopen enzo maar niks helpt @Telpeva Ja we weten hoe het moet en we hebben het een keer door iemand laten doen die het heel goed kan die lukte het ook niet. @sjanien Dat kan op dit moment niet maar ze heeft t altijd zonder afgezet stukje gedaan. We slaan ook niet met de zweep maar ze reageert nergens op alleen draait ze
Waar longeer je dan? het is toch een kleine moeite om even een draadje te spannen? Goed longeren kan niet zonder een afgezet stuk. En al helemaal niet als je deze problemen hebt. De pony heeft nu door dat ze doordat het niet afgezet is op deze manier onder het werk uit kan. Dit is niet op te lossen in een open ruimte.
Bij longeren is je eigen lichaamshouding heel erg belangrijk. Als je ten opzichte van je pony verkeerd staat (te ver naar 'voren') kan dat remmend werken. Ook hoe rechtop je staat hoeveel je gedraaid staat en nog een heleboel andere dingen bepalen of je goed kunt longeren. Heel veel pony's snappen het niet als je daar fouten in maakt en dan doen ze inderdaad wat jij beschrijft, naar je toe draaien, of naar binnen vallen.
Probeer eens longeerles te nemen van iemand die het écht kan, of lees tenminste een goed boek erover, dan begrijp je een beetje waarom het gaat.
Iemand die er verstand van heeft bij halen. Ik had een paard dat mij erg in de maling nam. De instructeur heeft mij toen geholpen er waren toen 2 zwepen nodig 1 om haar van me af te houden en 1 om haar door te laten lopen. Maar je hebt echt iemand nodig. Uiteindelijk kreeg ik er handigheid in en wist ook wanneer ik haar moest aanpakken ze zag het echt als spelletje.
Sietske74
Geplaatst: 16-04-14 13:46
Oja het wil dus niet zeggen dat jouw pony je in de maling neemt. er zijn ook paarden die sterk reageren op je lichaamshouding zoals hierboven iemand schreef