[AR] Overgang met & zonder oogkleppen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Overgang met & zonder oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:14

Iemand die dit gedaan heeft? Eerst een (korte) tijd met oogkleppen en daarna zonder?
Hoe hebben jullie dit gedaan? Is het kwestie van gewoon doen en er vanuit gaan dat het wel goed komt? :Y)

Ik zit er, in samenspraak met een ervaren menner, over te denken om de oogkleppen eraf te halen. Reden is dat hij gewend is om rond te kijken en "alles" te zien (heeft heel zijn leven buiten gelopen onder het zadel, nu dus voor de koets) en die oogkleppen beperken hem daarin.

Alle voorvalletjes die ik tot nu toe heb meegemaakt (niks ernstigs gebeurd hoor) zijn uiteindelijk te herleiden tot iets wat hij door die oogkleppen niet kon zien. Ook heeft hij moeite met het wachten om over te steken, dan gaat hij staan "ronddraaien" en dat is dus niet zo leuk. Echter heeft hij geen problemen met het halthouden op zich, want zet je hem na de oversteek stil of gewoon ergens midden op een pad, dan staat hij daar met gemak 10 minuten. Nu denken we dat hij daar moeite mee heeft omdat hij naar de auto's wil kijken, maar dit niet gaat door de kleppen ..

We denken dus dat zonder oogkleppen voor hem een grote opluchting zou zijn, echter, kan je dit gewoon doen? De menner zei van wel, de oogkleppen meenemen voor moest het toch niet lukken (dat we wel nog thuis geraken :+ ) maar ik weet het niet zo goed, vind het zelf toch een beetje "eng" om dat zomaar te doen. Moet er wel bijzeggen dat ik dingen doorgaans al heel snel eng vind, ook zonder reden :+ dus misschien is het gewoon een kwestie van even schop onder mijn kont, pony vertrouwen, en gewoon gaan met die banaan .. (ervaren menner heeft spijtig genoeg heel weinig tijd de komende tijd, had al eens gepolst :Y) ).

Kan jammer genoeg ook niet in een piste ofzo proberen, eventueel is eerst een rondje op het erf mogelijk maar het erf trekt niet zo makkelijk dus is misschien ook niet leuk voor ponylief .. Groom er naast laten lopen? Stukje vasthouden en dan kijken? Heb ergens een doemscenario in mijn hoofd dat hij nu ineens gaat zien dat er een koets achter hem is en daar dan vandaan wil .. wat ergens onzin is want hij kent de koets en gaat er zelf tussen staan (ook als ik hem gewoon uit de weide haal om iets anders te doen :+ ). Verder zal de koets gewoon dezelfde geluiden maken enzo natuurlijk .. dus zou het wel zoveel verschil maken?

Vandaar dus mijn vraag naar ervaringen.. puur voor mijn eigen gemoedsrust denk ik :')
Pony is verder gewoon alles-mak, kijkt in principe nergens van op of om (dus verkeer, honden, wandelaars, herten die uit de bosjes springen, ... ), enkel als hij ze dus niet ziet aankomen of ze net in een hoek van zo'n klep zitten, dan "schrikt" hij wel eens blijkbaar..

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:20

Gewoon een stukje zonder kleppen proberen met je groom ernaast die hem dan aan een touw vast heeft.
als het goed gaat gaat het goed. is hij schrikkerig dan is dat jammer maar dan zou ik wel weer met kleppen gaan mennen de volgende keer.
Ben zelf geen voorstander van het mennen zonder kleppen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:44

Dennis

Re: Overgang met & zonder oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:48

Ik rij zelf ook alles met. Met brave pony's die ongetwijfeld ook prima zonder zouden kunnen. Juist voor zweephulpen vind ik het fijn om met kleppen te rijden zodat ze op de aanraking reageren en niet op het idee dat ze misschien aangeraakt gaan worden.

Je zou ook halve kleppen kunnen overwegen. Zodat hij wel opzij kan kijken, maar niet direct achter zich zodat hij niet zal schrikken van dingen op de kar (jas aan trekken oid) of al op beweging van je zweep te reageren zonder dat je hem aanraak.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:51

Mijn vorige rijpaard reed ik ook zonder oogkleppen.
Echt langere tijd geprobeerd met, ook laten trainen door een zeer ervaren menner (en beleerder) en ook hij gaf aan: doe maar zonder.
Vanaf die tijd een super paard voor de kar zonder problemen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:07

Ik heb geen ervaring met mennen hoor, maar als je toch oogkleppen erop wil houden is dan zoiets niet wat voor je?
(via google)
Afbeelding
Afbeelding

Maar jouw Cobe kan dat gewoon joh ;)

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:11

Ik vind oogkleppen ondingen, vandaar dat ik met al mijn paarden altijd zonder oogkleppen heb gemend. Vaak gaat het heel goed hoor, ook al zijn ze oogkleppen gewend.

Ik zou het gewoon proberen, groom mee en mocht het echt niks zijn dan gauw weer richting huis. Zeker met een brave pony moet dat zeker lukken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:30

Dank jullie voor alle reacties :)
Ben inderdaad ook wat topics aan het doornemen van de FAQ, al zijn dat meer topics over wel/geen oogkleppen en vind ik niet zo meteen ervaringen met de overgang tussen met & zonder.

Zo halve kleppen is misschien ook nog wel een optie, al denk ik niet dat hij echt zou schrikken van de zweep of dingen als jassen aan/uittrekken enzo .. De lange lijnen heb ik altijd zonder oogkleppen gedaan, ook in het bos, en hij zou van mij doorgaans wel eens meer mogen reageren op mijn zweephulpen :+ Verder heb ik "vroeger" onder het zadel ook alles gewoon met hem gedaan, inclusief dingen als jassen aan & uit doen enzo .. dus hij is wel wat gewend zullen we zeggen :Y)

Misschien dat ik eens ga kijken of ik 2 mensen mee kan nemen, en dan inderdaad eentje hem aan een touw laten vasthouden. Zit er nog een beetje mee dat als het echt mis gaat (wat ik me niet kan voorstellen, maar ik ga altijd van het ergste uit ;) ) dat de grondpersoon dan moet loslaten en ik het in mijn uppie moet oplossen .. als ik dan nog iemand mee heb op de wagen kan die mij hopelijk nog helpen :+

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:53

Jup, hier 1 die ik altijd met kleppen heb gereden, en ook bij z'n vorige eigenaar.
Sinds kort men ik deze zonder oogkleppen en loopt er in enkelspan zoveel fanatieker op.
In tweespan loopt deze pony wel met oogkleppen.

Ook mijn mini heb ik beleerd met oogkleppen, maar men ik nu ook zonder.

Mijn overige 2 rijd ik wel op oogkleppen en houd ik ook zo.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:53

Ik had voor mijn NF ook marathon oogkleppen. Zij vond achterop komend verkeer, maar vooral achterop komende paarden erg eng. Wanneer de dressuurringen naast elkaar lagen en de spannen toevallig naast elkaar uit kwamen op de hoefslag, sprong mijn merrie met hele oogkleppen van de hoefslag af.
Ik wilde de oogkleppen er in eerste instantie helemaal afhalen, maar de wijze heren vonden haar daar toch te sensibel voor. Marathon oogkleppen scheelde iig al een heleboel.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:07

Met mijn mini merrie mende ik zowel zonder als met oogkleppen. Zij was heel braaf en ik heb dit vanaf het begin af aan gewoon afgewisseld.. Tijdens het beleren zegmaar had ze ze wel altijd 'op'. Mijn pony had hetzelfde als die van jou, maar zij had het voornamelijk met het sturen, doordat ze dingen niet zag vertrouwde ze totaal op mijn sturen en zwabberde ze af en toe gewoon ipv uit eigen vertrouwen rechtdoor lopen. Ook schrok ze sneller etc, dus met goed weer voornamelijk reed ik meestal zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:48

[***] schreef:
.
Heb ergens een doemscenario in mijn hoofd dat hij nu ineens gaat zien dat er een koets achter hem is en daar dan vandaan wil .. wat ergens onzin is want hij kent de koets en gaat er zelf tussen staan (ook als ik hem gewoon uit de weide haal om iets anders te doen :+ ). Verder zal de koets gewoon dezelfde geluiden maken enzo natuurlijk .. dus zou het wel zoveel verschil maken?

Ik heb er ervaring mee. Het ging ongeveer zoals het doemscenario dat jij beschrijft. :j Gelukkig liep er een groom naast en die heeft 'm goddank gehouden. Kennelijk is voor sommige pony's (in ieder geval voor die van ons) het 'opeens' zien dat er iets achter ze aan komt heel beangstigend. Terwijl hij er al aardig wat kilometers op had zitten en echt niet verblikt of verbloost van een rammeltje of piepje. En de kar, daar gaat ie nog op staan als het moet. :D Ik dacht voor aanvang: "hij weet dondergoed wat er achter hem hangt en het is een koele pony, dus komt wel goed." Had het een beetje onderschat dus :oo .

Ik heb zelf niet zo behoefte om het nog eens te proberen, maar zou ik per se zonder oogkleppen willen rijden, dan bouw ik de volgende keer een tussenstap in. Eerst een paar keer een band slepen zonder oogkleppen of zoiets.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:56

_O- Ik snapte het probleem niet zo, je schrijft immers dat paard gewend is alles te kunnen zien. Tot ik verder las :D Eigenlijk nooit bij stil gestaan dat ze dan 'ineens' van de kar kunnen schrikken..Je snapt wel dat ik geen ervaring met mennen heb ;)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:56

Ik ree mijn paard onder de man al jaren zonder. Toem ben ik gaan mennen met hem en had dus ook oogkleppen op de 1e paar X. Hij liep gewoon, niets mis mee maar onder de man was het opeens een schrikkertje. Dus ik heb zijn oogkleppen er af gesneden en sindsdien geen problemen meer. Voor sommige is het een goede oplossing, voor sommige een straf.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:02

cube schreef:
_O- Ik snapte het probleem niet zo, je schrijft immers dat paard gewend is alles te kunnen zien. Tot ik verder las :D Eigenlijk nooit bij stil gestaan dat ze dan 'ineens' van de kar kunnen schrikken..Je snapt wel dat ik geen ervaring met mennen heb ;)

"Probleem" is het zelfde als met inrijden. Je zit zowel op als achter pony in de blinde vlek. Bij bewegen en of bochten wordt je plotseling (deels) zichtbaar. Veel paarden moeten daar erg aan wennen, zeker in combi met het achtervolgd worden door kar/sleep.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:10

Ook mijn paard is op latere leeftijd voor het eerst aangespannen gaan lopen. (14) Daarvoor enkel onder het zadel.

Ook mijn paard wordt vervelend klierig met zijn hoofd als hij kleppen op heeft, zonder loopt hij prettiger. Maar het kan inderdaad irritant zijn als ze de koets of zweep zien. De mijne reageert vooral op de menzweep.
Na wat puzzelen heb ik het uiteindelijk idioot simpel opgelost.

Ik rij met een hoofdstel zónder kleppen. Maar om beide bakstukken heb ik een grof neusbontje gedaan. Daardoor is het zicht naar achteren nagenoeg weg, maar heeft mijn paard volledig zicht opzij en naar voren.
Werkt bij mij prima!

Ik gebruik zwarte neusbontjes bij zwart tuig, dan vallen ze ook niet zo op.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:14

Gewoon even nieuwsgierig..zou het dan ook al kunnen helpen als 'voorstap' op mennen zeg maar als je paard gewend is aan een dubbele longeerlijn? Of is dat niet te vergelijken met een sleep? Daarbij wel dat je dan erachter loopt met de dubbele en niet in het midden staat met longeren. Dus m.a.w. Leren paarden hierdoor ook dat er wat achter ze aan komt?
Zit dan natuurlijk geen gewicht nog achter, maar vraag het me ineens af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:20

Dank jullie voor de verdere reacties nog :)
Zo te lezen is het een kwestie van gewoon proberen, kan goed gaan, kan mis gaan .. Leuk := :+

Heb trouwens voor morgen afgesproken met mijn groom om zonder oogkleppen te proberen.
Echter kwam ik er daarna achter dat mijn oogkleppen helemaal niet van mijn hoofdstel af gaan :')
Dacht van wel, maar blijkbaar dus niet .. Dus nu weet ik niet goed wat ik moet doen..

Kan ik op een andere manier het effect van zonder oogkleppen nabootsen?
Of zou ik voor 1 keertje met een gewoon hoofdstel kunnen rijden? Gewoon een klein rondje als test, als het beter loopt wil ik toch een echt hoofdstel aanschaffen, maar dit kan ik niet voor morgen regelen en als het niet beter gaat is dat ook weer een onnodige kost.. Of andere tips?

Was trouwens aan het denken om na het inspannen de groom ermee te laten lopen en dat ik de leidsels in handen hou maar niet op de koets ga .. Voel mezelf toch wat veiliger en steviger op de grond (al kan ik bij het inspannen natuurlijk ook wel al veel zien.. bedacht me vandaag ook dat hij de koets achter zich al wel gezien heeft, toen we vorige keer op de pauzeplaats *niet slim* het hoofdstel af deden en de koets op zich doet hem dus niks, wat hij van de beweging vindt weet ik dus niet). Of toch maar zoals het hoort meteen op de bok? Als hij zich wezenloos schrikt zou ik hem in theorie wel op het erf moeten kunnen houden, maar als we daar onderuit gaan is dat natuurlijk niet zo heel handig := (maar liever dat dan problemen op straat natuurlijk).

@ Femke_Tweety : dat van die bontjes is misschien ook wel een interessante.. heb er toevallig nog 2 liggen dus dat is wel een optie .. Dan zien ze ook de koets niet? Dus heb je eigenlijk hetzelfde met oogkleppen buiten dan dat ze wel nog opzij kunnen kijken?

@ cube : geen idee, ze slepen je dan natuurlijk niet hé (hopelijk toch niet :P ) dus is denk ik niet hetzelfde effect als iets wat achter hen aan rolt .. Overigens is hij dat wel gewend, ging gewoon met de lange lijnen het bos in enzo (ook zonder oogkleppen) en liet dan ook regelmatig mijn zweep hangen (neemt die blaadjes mee enzo en dat maakt ook best wat lawaai, beetje vergelijkbaar met de koets vind ik) en dat maakte allemaal niet uit.

Maar toch.. :+

HMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:20

Hier ook iemand die met name in de marathon zonder kleppen rijd.

Inderdaad voor het stilstaan en alles kunnen bekijken in rust.
Maar voornamelijk ook voor het mee kunnen denken in de hindernissen.

Bij onze pony's hebben we ze gewoon af gelaten, geen enkel probleem.
Nu moet ik wel zeggen dat onze pony's ook onder het zadel, vaak mee gaan naast/voor de wagen.
Waardoor ze de wagen altijd al goed hebben kunnen zien.
Ook vallen mijn pony's onder de categorie "nuchter".

Ik ken ook helaas verhalen waarbij het compleet mislukt.
Die paarden raakten angstig van de achterop komende wagen.

Ik denk dat als je het uitprobeert je in elk geval genoeg voorzorgs-maatregelen moet nemen (extra groom, enz..) Net alsof je een jong paard voor de wagen zet. Ook afbouwen kan helpen... (eerst marathonkleppen, evt. bontjes dan zonder)

ik men trouwens gewoon met rijhoofdstel met menbit erin (wel even goed opletten dat je bakstukken stevig zijn, sommige bakstukken zijn voor ohz erg fijntjes gemaakt)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:24

Ik heb de bontjes aan een regulier rijhoofdstel. Ik had geen menhoofdstel waar de kleppen af konden, dus dan maar zo. Ik rij wel met een reguliere liverpoolstang, die hangt gewoon in het rijhoofdstel. (altijd op bovenste leidselgat, meer is niet nodig. Heb ook wel op bustrens gemend, maar dat beviel minder)

Edit, even checken of de bakstukken stevig genoeg zijn, zoals de reactie hierboven is idd wel verstandig!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:27

Als je paard oogkleploos gewend is zie ik het probleem niet, af en klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:28

Dank jullie :)
Hoe kan ik dat checken/weten of die bakstukken stevig genoeg zijn? Ik heb als gewoon hoofdstel een Rambo Micklem Multibridle .. Wil daar inderdaad dan mijn liverpoolstang aan hangen en dan misschien (voor mijn gevoel :P ) de bontjes er rond, die heb ik toch liggen dus waarom niet denk ik dan.. ;)

@ xSlvna : hij is dat gewend, maar niet voor de koets..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:31

Voor de meeste menhoofdstellen (ideal in elk geval) zijn ook gewone bakstukken te krijgen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:40

Een goed merkhoofdstel als de Rambo micklem zou volgens mij stevig zat moeten zijn.

De bakstukken moeten ook voldoende verstelbaar zijn. Een Liverpool komt vaak aan iets kortere bakstukken dan een rijbit. (heeft met de lengte van het bit boven het mondstuk te maken)

Groom mee, telefoon bij je, rustig aan beginnen en dan zal het waarschijnlijk wel goed komen!
Veel succes en vooral veel plezier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:45

Ben sowieso van plan om gewoon een klein, bekend rondje te maken. Als ik merk dat hij beter reageert dan met oogkleppen komt er eerst een echt menhoofdstel voordat we grotere ritten gaan maken, vind ik denk ik toch net iets veiliger dan een gewoon hoofdstel (wegens het bredere & dikkere materiaal zeg maar). Al zou het in principe niet moeten uitmaken natuurlijk ;)