[AR] Helmcamera's tijdens de marathon (nav bericht KNHS)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Helmcamera's tijdens de marathon (nav bericht KNHS)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 09:39

Zie ook [VN] KNHS: Gebruik van helmcamera’s aangescherpt

De KNHS heeft de regels voor het gebruik van helmcamera's aangescherpt.
Wellicht ligt het ski-ongeluk van Michael Schumacher hieraan ten grondslag, wiens Uvex helm aan stukken teruggevonden werd. Schumacher droeg een Go Pro camera aan de voorkant van zijn helm. Het onderzoeksinstituut ENSA berichtte dat de positie van de camera niet bijgedragen heeft aan de ernst van het ongeval, maar helmfabrikant Uvex liet weten dat de positie van een camera “de veiligheid van de helm kan aantasten” tijdens een val zoals die van Schumacher.

Ik kan me goed voorstellen dat een helm + schedel een klap aan de voorkant beter kan opvangen dan een klap aan de zijkant bij de kwetsbare slapen. Een veiligheidshelm wordt gestroomlijnd, dus zonder camera, getest.

Hoe denken jullie hierover? Overdrijft de KNHS in de veiligheidsvoorschriften of kun je je hier helemaal in vinden?
En omdat het gebruik van helmcamera erg hot is: welke, voorkant geplaatste camera zouden jullie kiezen, o.a. denkend aan beeldkwaliteit en gewicht?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:56

Ik kan me heel goed voorstellen dat een camera aan de zijkant ervoor zorgt dat de helm scheefzakt, maar datzelfde nadeel zit ook aan een camera boven je klep, die trekt je helm naar voren.
Verder geloof ik er geen fluit van dat stroomlijn íets met veiligheid van een helm te maken heeft. Het gaat erom dat-ie een klap opvangt. Al is het ding vierkant, stroomlijn heeft niets met klappen opvangen te maken.

Maar een klap op een camera op een helm zorgt voor puntbelasting, en daar zit het gevaar. En daarnaast zorgt het voor onbalans, en dat is bij iedere bevestiging het probleem. Er zijn niet voor niets voor skiën brillen met ingebouwde camera's ontworpen.

En dat bij het aangespannen rijden de regel niet is geworden dat je alleen maar een camera aan je kar mag bevestigen snap ik al helemaal niet... Dát is tenminste echt veilig.

MelanieB

Re: Helmcamera's tijdens de marathon (nav bericht KNHS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:01

Ik heb een tijdje mijn camera aan de kar gehad, vond ik alleen niet fijn, zat in de weg voor de groom, en indien je aan 1 kant vd wagen zit kan het oom nog eens blijven hangen aan je leidsels.

Ik heb zelf een gopro, en ben daar super mee tevreden. Blijft goed zitten, en indien je helm goed past dan geen last van schuiven.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 11:06

Daar zat ik ook al aan te denken, Melanie. Je leidsels schuiven al gauw heen en weer langs de camera, of je zou hem al ergens naast je bokstoel moeten bevestigen. Maar dat vind ik wel een kwetsbare plaats, denk ik. Zeker in het bos.

En, Ibbel haalt het al aan, meteen ook maar een zijweggetje meepakkend: heeft er iemand ervaringen met sportcamera-brillen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:17

Op mijn kar zou ik een camera een standje lager dan waar mijn leidsels overheen lopen kunnen vastmaken (parallele stangen boven de voorplaat). En hij zou ook naast het bokkussen kunnen, tussen bokkussen en linkerzitplaats. Twee plekken waar de camera beschermt zit (ik maak mijn GPS ook vast aan de voorkant, zit ook niet in de weg).

Erik2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 00:37

De helmcamera zorgt voor leuke informatieve filmpjes.
Zet ze af-en-toe wel op Youtube.
Een ding staat bij mij voorop: de veiligheid!!!!
Kan dus wel mooi zien, waarom ik het afgelopen jaar op de kant ben gegaan.
De KNHS stelt dat 1 positie toegestaan is, nl recht voor de helm boven de klep.
Of deze met schroeven op de cap gemonteerd mag worden, staat niet vermeld
Er staat namelijk niet de manier van bevestiging.
Volgens mij vervalt de garantie bij het gaten boren of schroeven.
Zelf rij ik met een Casco cap, waarop bovenop de camera, een Bullit HD geklemd is in de ventilatie-openingen heb gemonteerd. Bij een val kan deze dus los schieten. Een veiligheidskoord zorgt ervoor dat de camera niet verloren wordt.
Ben benieuwd of er iemand tijdens de komende wedstrijden dit gaat afkeuren....

voorbeeld filmpje SMW Vriezenveen,
http://www.youtube.com/watch?v=T3KeiRSg7BEEr is nog plaats op de startlijst!!!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:24

In overleg met de jury heb ik een brief gestuurd naar de KNHS.
Het is ons inziens onbegrijpelijk dat een 'knots'van een camera wel is toegestaan en een kleintje bovenop niet.
Afbeelding
Wanneer je met een dergelijke helm voorover van de kar af duikt is het toch niet ondenkbaar dat de camera in je gezicht zal belanden danwel je helm mee naar voren zal nemen en je neusbeen richting je hersenen zal verplaatsen.

Dit is de camera die ik gebruik:
Afbeelding
De strip met klitteband zit op de helm geplakt en de camera is opgehangen in elastiek.

Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 15:48

BD, heb je die brief gestuurd naar aanleiding van jury-commentaar, of in samenspraak met de jury? Ik zou zelf denken dat jouw camera, de plaats en de manier waarop jouw camera vast zit prima is.
Ben het eens dat jouw manier er veiliger uitziet als het voorbeeldplaatje van de KNHS, om redenen die je al noemt.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:18

Ik heb het in samenspraak gedaan met de jury.
De foto hierboven is van de wedstrijd in Winterswijk. Ik heb er dus nog gewoon mee gereden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 07:44

Ben benieuwd wat de KNHS antwoordt.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:44

Ik ben ook erg benieuwd. Vind jouw bevestiging toch wel een stuk veiliger er uit zien dan de helm er boven!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:48

Interessante discussie dit :-) In de SGW leeft ook een vergelijkbare discussie over helmcamera's (alleen dan met het verschil dat wij geen kar hebben om de camera op vast te maken :+ :)) )

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 08:34

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:16

Apple schreef:
(alleen dan met het verschil dat wij geen kar hebben om de camera op vast te maken :+ :)) )
Op de kar vast maken heeft weinig zin, je ziet alleen de achterkanten van de pony's en hebt geen overzicht.

Verder nog geen reactie van de KNHS.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:36

Citaat:
Beste Andre,

De achtergrond van de afgegeven richtlijnen voor het gebruik van de helmcamera is er voor de veiligheid van de ruiters en menners. In de discipline Eventing en SWM zien we verschillende soorten helmcamera’s en bevestigingswijzen welke niet allemaal even veilig zijn. Kijkende naar de foto van jouw helm en de wijze waarop je camera bevestigd is, lijkt dat prima. Wel wil ik je er volledigheidshalve op wijzen dat het dragen van een helmcamera volledig op eigen risico is. Voor de optimale veiligheid van de helm is het beter helemaal geen camera te plaatsen.

Succes!

Met vriendelijke groet,

Arjen Coppoolse
KNHS Sportontwikkeling

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:49

Ik draag mijn GoPro zowel op mijn cap (elastische bevestiging over de cap) als met een harnas.
Mijn cap heeft ook een klep en direct daarboven zit dan de GoPro. Mocht ik voorover vallen dan zal volgens mij altijd eerst de klep geraakt worden, niet de camera.
Filmen op het harnas werkt ook prima, alleen is het standpunt lager en dat vindt ik persoonlijk minder mooi.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 16:04

BlackDevils schreef:
Citaat:
Beste Andre,

De achtergrond van de afgegeven richtlijnen voor het gebruik van de helmcamera is er voor de veiligheid van de ruiters en menners. In de discipline Eventing en SWM zien we verschillende soorten helmcamera’s en bevestigingswijzen welke niet allemaal even veilig zijn. Kijkende naar de foto van jouw helm en de wijze waarop je camera bevestigd is, lijkt dat prima. Wel wil ik je er volledigheidshalve op wijzen dat het dragen van een helmcamera volledig op eigen risico is. Voor de optimale veiligheid van de helm is het beter helemaal geen camera te plaatsen.

Succes!

Met vriendelijke groet,

Arjen Coppoolse
KNHS Sportontwikkeling

Nou BD, thanx voor het experiment _/-\o_ . Weten we iig zeker dat het merk van de cam er niet toe doet, en dat iedereen die zijn cam veilig bovenop de helm weet te bevestigen, dit gewoon kan blijven doen.

(Ik ga voor de zekerheid de tekst van AC opslaan.)

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:35

BlackDevils, wat voor camera heb je precies? Vanavond even bij de MediaMarkt gekeken maar daar hadden ze alleen de grotere GoPro's...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:30

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:42

Wow wat goedkoop!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:48

Ik heb de mijne destijds van Marktplaats gekocht. Ik weet zo niet eens meer precies waarvoor en ze staan daar nog op voor €99,- en daarbij een een link naar de webshop waar ze hem voor €79,- aanbieden. http://www.easy-deals.nl/helmcamera/Ste ... helmcamera
Echter bij de eerste link staat ook een groothoekuitvoering, die wil ik eigenlijk zelf wel. :P

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:55

Die aanbieding van €79,- klinkt erg aantrekkelijk........ ;)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:59

Dan moet je er nog wel een 32 Gb Micro SD-card bijkopen, dan kun je 2 uur opnemen. Dat trekt de batterij ook ongeveer.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:30

Die zijn er al te vinden vanaf €20,- zie ik.
Gelukkig ben ik bijna jarig en weten mijn (schoon)ouders nooit wat ze moeten geven, haha.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:53

Voor mijn spiegelreflexcamera moest ik een speciale SD kaart hebben omdat er snel grote bestanden op gezet moeten kunnen worden. Is dat hiervoor ook het geval? Heb trouwens bij BCC en MediaMarkt gekeken, maar dexe camera's lijken alleen maar via een webshop te verkrijgen. Had graag even een in het echt gezien.