Jetta schreef:Onthoud goed: longeren is een kunst. Paarden die op wat voor manier dan ook worden vastgezet met wat voor touw of hulpteugel dan ook, lopen in een gedwongen houding en kunnen niet ontspannen op eigen benen in evenwicht lopen. Lijkt me logisch. Als je je paard wilt trainen met longeren, gebruik dan een dubbele longe en zet die niet aan beide kanten vast. Hooguit aan de binnenhand via de ring van het bit / kaptoom naar de ring van de longeer longeersingel . De buitenste longe loopt via de ring van de longeersingel altijd rechtstreeks naar naar het bit. Neem er les in. Het is leuk om te leren en te doen. Je ziet je paard opknappen. Ik heb er veel ervaring mee, ook bij de zg. moeilijke paarden.
Daarom moet je ook niet vastzetten maar bijzetten. Vind het beeld van Daphne__ een goed voorbeeld, zo longeer ik meestal ook (varieer alleen in hoogte en of ik aan de zijkant of tussen de voorbenen bijzet). Een paard wat correct bijgezet is en gelongeerd word loopt van de bijzet af en dus niet in een gedwongen houding.
Dubbele longeerlijnen is een uitbouw op het longeren met enkele longeerlijn. Dat moet dus eerst echt goed zitten. Heb het met die van mij een tijd lang gedaan maar die loopt op enkele net zo goed.
Als ze te diep duiken tijdens het longeren doe je hetzelfde als ohz: voorwaarts drijven.