waarmee longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

waarmee longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 21:38

ik longeer nu 1 keer per week, met niets, gister had ik de teugels als bijzet gebruikt zodat ze niet te hoog loopt hierbij kroop ze meteen achter de loodlijn
Afbeelding
hoe kan ik dit oplossen en hoe kan ik er voor zorgend at ze ook haar achterhand gebuikt tijdens het longeren?

op fb kreeg ik dit soort reacties:
je moet niet met een longerhulp ofzo dat alleen maar marteling, je kan veel brter met leadrope stick en touwhalster werken ect. zonder dat spul/zooi/troep kan t ook en logeerhulpen,bijzet ect zijn geldverspilling
dit vind ik dus onzin, welke hulpteugel kan ik het best gebruiken bij longeren

faunty

Re: waarmee longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:41

Een pessoa teugel activeert de achterhand , te koop bij de ej volgens mij niet heel duur

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:41

Verschilt heel erg per paard. Dat moet je helaas echt uitproberen. Mijn paard gaat bij heel veel hulpteugels terug trekken of blijft vasthouden. Touwtjes, pessoa, bijzetteugels, werkt allemaal niet. Wat bij hem wel werkt is longeren met dubbele longe of met enkele longe met longeerhulp.

blondy_m83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:49

Ik gebruik idd ook een pessoa-teugel sinds kort, en ben er erg tevreden over! Paard begint hierdoor actiever te worden in de achterhand, en blijft nu ook onder het zadel nageeflijker.. Met elastieken kwam alleen de neus naar de grond en vergat ze de achterhand te gebruiken.. Dubbele longe is ook geschikt, maar dit moet wel op de juiste manier gebeuren (vergt dus wel wat oefening)!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 21:53

ff een vraagje, wat heeft t voor nut om zonder iets te longeren?

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 19:41

LiannePuthzy schreef:

Volgens mij bouw je dan conditie op :)

Verder kun je kijken naar een pessoa teugel of een ander hulpteugel die je aanspreekt (Longeer zelf vaak zonder iets, dubbele lijnen of met pessoa dus veel tips hierover kan ik niet geven)

En in mijn ogen is het niet slecht om een hulpteugel te gebruiken, zolang je dit maar op de juiste manier gebruikt en je inleest over het gebruik ervan/wat je ermee kunt bereiken.

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 19:45

Ik gebruik zelf een pessoa, en ben hier erg tevreden over. Mijn paardje gebruikt haar achterhand nu veel meer en blijft naar mijn idee nageeflijker bij het rijden.
Bij haar werkte alle andere hulpteugels niet of niet zo goed.
Uitproberen dus!

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 19:47

LiannePuthzy schreef:

Longeren zonder iets kun je gebruiken voor conditie opbouwen en gewoon beweging.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 19:51

Verschilt inderdaad erg per paard. Ik weet wel dat een pessoa erg goed is voor de achterhand, echter heb ik deze zelf nog niet geprobeerd. Ik heb de nieuwe longeerhulp van Rider Pro en gebruik deze al een tijdje bij mijn paardje (die bij eigenlijk alle hulpteugels terugtrekt). Met deze teugel loopt hij lekker ontspannen over de rug.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:32

Ik gebruik altijd simpele touwtjes. Bevestig die op de longeersingel aan elkaar zodat ze kunnen bewegen (bij stelling). Lijn maak ik dan ook vast aan de singel. Pessoa heb ik ook, maar vind ik een onding, trekt veel te veel in de bek en mijn paard loopt er ook echt niet fijn mee. Longeerhulp (dat dikke touw) vind ik ook niet echt wat, als ze daar tegenin komen krijgen ze veel te veel druk op de schoft/rug. Achterbeen hou ik actief net als je met rijden doet, daarvoor hoeft er niks achter zn kont te lopen..

Bekijk gewoon eens wat er is en probeer wat jou fijn lijkt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:39

Mijn paard kan ik ook over de rug laten lopen met een enkele longeerlijn, incl. zijn hoofd netjes op de loodlijn laten lopen rond borsthoogte. Maar dat is wel hard werken en zo'n longeersessie is moeilijker, en lukt me minder vaak, dan als ik bijzetteugels gebruik. Maar ik gebruik zelf geen pessoa, ik schakel heel veel, zowel tussen gangen als tussen tempo binnen een gang.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 01:21

LiannePuthzy schreef:
je kan veel brter met leadrope stick en touwhalster werken ect. zonder dat spul/zooi/troep kan t ook en logeerhulpen,bijzet ect zijn geldverspilling

En waarom precies vind jij dat 'dus onzin'? Kun je me dat uitleggen?

Wat ik op je foto zie, is dat je zoekt naar een oplossing voor een probleem dat je zelf creëert.
Je belemmert de beweging van je paard compleet door een keiharde stop in te zetten, je hebt hierbij geen enkele mogelijkheid tot compromis, meegaan in beweging of release.
Met lange lijnen of een dubbele longeerlijn heb je veel meer contact en kun je wél meegeven als je paard daarom vraagt.

En ondanks dat jij het onzin lijkt te vinden om een reden die ik niet snap, werk ik regelmatig op de circle met mijn paarden zonder enige bijzetteugels en kan hen dan ook prima helpen en stimuleren om hun lichaam goed te gebruiken. :j Dat gaat heus stukken verder dan conditie of beweging.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 02:17

Ik longeer mijn pony zo;
Afbeelding

Pony word op deze manier niet gedwongen om laag te lopen, want zoals je kunt zien hangt het onderste touw slap en dus zou ze haar hoofd gewoon omhoog kunnen doen en ook haar neus naar voren.

Maar er zullen er ook genoeg zijn die deze manier weer helemaal verkeerd vinden... Daarom kijk ik alleen naar mijn pony, als zij het er goed op doet en kan ontspannen, dan ben ik tevreden. Dan kan iemand anders wel zeggen dat een andere manier veel beter is, maar elk paard is anders en dus de manier van trainen ook.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:42

Ik doe het ook met touwhalster, leadrope en stick. Heb ook de longeerhulp gebruikt, maar als die er niet om hangt zakt hij ook al wel, dus heeft deze niet zo veel nut. Verder is hij nog jong dus hoeft hij niet perse in een bepaalde houding te lopen van mij.
Ik zou als ik jou was misschien toch eens de longeerhulp proberen, misschien is het wel iets.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 10:46

raya00 schreef:
LiannePuthzy schreef:
je kan veel brter met leadrope stick en touwhalster werken ect. zonder dat spul/zooi/troep kan t ook en logeerhulpen,bijzet ect zijn geldverspilling

En waarom precies vind jij dat 'dus onzin'? Kun je me dat uitleggen?

Wat ik op je foto zie, is dat je zoekt naar een oplossing voor een probleem dat je zelf creëert.
Je belemmert de beweging van je paard compleet door een keiharde stop in te zetten, je hebt hierbij geen enkele mogelijkheid tot compromis, meegaan in beweging of release.
Met lange lijnen of een dubbele longeerlijn heb je veel meer contact en kun je wél meegeven als je paard daarom vraagt.

En ondanks dat jij het onzin lijkt te vinden om een reden die ik niet snap, werk ik regelmatig op de circle met mijn paarden zonder enige bijzetteugels en kan hen dan ook prima helpen en stimuleren om hun lichaam goed te gebruiken. :j Dat gaat heus stukken verder dan conditie of beweging.

ik vind t onzin dat een bijzet ofzo geldverspilling is wat het dus helemaal niet is mijn paard ging zelf zo lopen, als ze wou kon ze haar hoofd ook heel hoog houden, deed ze ook even omdat een zandberg schijnbaar heel eng is, een leadrope en een touwhalster vind ik zeker geen onzin

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:01

Welke bijzet prettig werkt, vind ik paard afhankelijk en mens afhankelijk. Sommige paarden lopen heerlijk in een pessoa. Zelf ben ik fan van dubbele longe, dan heb ik meer gevoel met de mond. Dan kun de de lijnen alsnog als bijzet gebruiken, maar omdat ik rnde lijnen heb, kan ik ook direct zelf kiezen hoe sterk de inwerking moet zijn. Het is een veel directere manier van longeren. Sommige mensen zijn gek op de longeerhulp, dat vind ik een onding. Die zaagt door de beweging van het paard in de mond. Nogal logisch dat de paarden daardoor laag gaan lopen. Er zijn zoveel manieren, gewoon gaan zoeken, vraag eens of je van iemand iets mag lenen om uit te testen. Een goede longeersingel is in alle gevallen een goede investering.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 11:06

longeersingel ga ik sws kopen bij divoza is er volgensmij nu 1 in de aanbieding

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:14

Onthoud goed: longeren is een kunst. Paarden die op wat voor manier dan ook worden vastgezet met wat voor touw of hulpteugel dan ook, lopen in een gedwongen houding en kunnen niet ontspannen op eigen benen in evenwicht lopen. Lijkt me logisch. Als je je paard wilt trainen met longeren, gebruik dan een dubbele longe en zet die niet aan beide kanten vast. Hooguit aan de binnenhand via de ring van het bit / kaptoom naar de ring van de longeer longeersingel . De buitenste longe loopt via de ring van de longeersingel altijd rechtstreeks naar naar het bit. Neem er les in. Het is leuk om te leren en te doen. Je ziet je paard opknappen. Ik heb er veel ervaring mee, ook bij de zg. moeilijke paarden.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:32

Jetta schreef:
Onthoud goed: longeren is een kunst. Paarden die op wat voor manier dan ook worden vastgezet met wat voor touw of hulpteugel dan ook, lopen in een gedwongen houding en kunnen niet ontspannen op eigen benen in evenwicht lopen. Lijkt me logisch. Als je je paard wilt trainen met longeren, gebruik dan een dubbele longe en zet die niet aan beide kanten vast. Hooguit aan de binnenhand via de ring van het bit / kaptoom naar de ring van de longeer longeersingel . De buitenste longe loopt via de ring van de longeersingel altijd rechtstreeks naar naar het bit. Neem er les in. Het is leuk om te leren en te doen. Je ziet je paard opknappen. Ik heb er veel ervaring mee, ook bij de zg. moeilijke paarden.

Daarom moet je ook niet vastzetten maar bijzetten. Vind het beeld van Daphne__ een goed voorbeeld, zo longeer ik meestal ook (varieer alleen in hoogte en of ik aan de zijkant of tussen de voorbenen bijzet). Een paard wat correct bijgezet is en gelongeerd word loopt van de bijzet af en dus niet in een gedwongen houding.

Dubbele longeerlijnen is een uitbouw op het longeren met enkele longeerlijn. Dat moet dus eerst echt goed zitten. Heb het met die van mij een tijd lang gedaan maar die loopt op enkele net zo goed.

Als ze te diep duiken tijdens het longeren doe je hetzelfde als ohz: voorwaarts drijven.

sharif2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:09

Ik longeer op advies van de veearts alleen met een halster en een enkele longe. Zo kan ik hem laten joggen en kan ik het achterbeen stimuleren. Als mijn paard voelt dat hij van voren teveel druk krijgt loopt hij gegarandeerd vast in zijn rug.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:27

Ik longeer mijn pony afwisselend met een elastiek, touwtj, dubbele lijnen en sindskort met een goque of chambon.
Druk achter haar oren lijkt voor haar heel prettig te werken. En vanwege het dunne touwtje werkt het alleen in als ze zelf druk geeft.
Die bijzet die je nu gebruikt vind ik veel te grof, ze blijven maar schommelen enzo.. Dus ik vind het persoonlijk niet heel gek dat je paard zo diep gaat lopen. Het is slim om gewoon een paar dingen te gaan proberen.
Mijn pony is klein, dus vallen voor mij de katoenen longeerhulp, pessoa en dat nieuwe touw met die katrollen ( ;-) ) af ;-)

Succes!