natural hackemore of los touwhalster en leadrope kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EliseLukas

natural hackemore of los touwhalster en leadrope kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 19:28

Omdat ik aan parelli wil gaan doen heb ik een halster en leadrope nodig. Maar ik vroeg me af of ik dan ook niet gewoon een natural hackemore kan kopen. Of verschilt de knoop teveel waardoor het niet werkt? Ik wil er ook mee gaan rijden maar heb ook losse touwteugels. Ik heb ook zo'n kaakgekruisd touwhalster van lovelance. Zou ik die kunnen gebruiken voor grondwerk? Zie door de bomen (en kleurtjes haha) het bos niet meer... Wat zouden jullie doen?

Cassidy

Re: natural hackemore of los touwhalster en leadrope kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:31

Bij Parelli kun je ook een natural Hackamore kopen. Dat is hetzelfde als touwhalster met leadrope, maar als je de spullen van Parelli doet, ben je er iig zeker van dat deze tot in de details zijn doorontwikkeld. Pasvorm van de halsters is namelijk niet overal even goed, en gewicht van leadrope (vooral direcht na de clip) en vorm van de clip is ook wel belangrijk.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:34

Wij rijden onze ruin met een natural hackamore van Parelli. Zijn wij wel heel tevreden over, is mooie kwaliteit en dmv het geknoopt is, heb je geen extra gewicht van een clip.
Afbeelding

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:45

En zeker twee keer zo duur als een ander goed touwladder met leadrope, die knoop is ook niets bijzonders. Kan je ook zelf knopen.
Dus het merk Parelli hoeft niet perse.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:48

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:51

Ik raad je ook de Parelli spullen aan. Ik heb ook wat andere merken, maar dat kan bij lange na niet tippen aan mijn Parelli halsters, leadropes en hackamore.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:01

Jetta schreef:
En zeker twee keer zo duur als een ander goed touwladder met leadrope, die knoop is ook niets bijzonders. Kan je ook zelf knopen.

Het gaat niet om de knoop, het gaat om het kwaliteit, dikte en stugheid van het touw, en bij het halster de pasvorm. Ik heb in mijn leven genoeg geld vergooid aan producten die uiteindelijk niet voldeden, en kom uiteindelijk bij Parelli en Clinton Anderson producten uit. Maar iedereen mag zijn eigen fouten maken hoor, als je mij alleen om advies vraagt adviseer ik de beste spullen. Een chirurg kan uiteindelijk wel proberen te opereren met een slagersmes, maar of de resultaten dan net zo goed worden als met een scalpel waag ik te betwijfelen.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 20:26

Waar kun je de spullen van anderson en/of Parelli kopen? Heb ook wel gezocht op mp maar er staat weinig. Bedankt voor de tip!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:29

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 23:27

Ik heb anders een prima kwaliteit touwhalster, niet duur, ik weet niet meer precies waarvandaan, want ik heb het ding al jaren. En mijn leadrope is zeer prettig touw van natuurlijk materiaal met de juiste zwaarte, werkt heerlijk. Ik ben nl. ook dol op kwaliteitsartikelen, want ik doe niet aan troep. Er zijn dus best elders goede spullen te koop, die zonder Parellilabeltje een stuk minder duur zijn. Ik zeg: zoek even goed op internet en bel gerust met wat webwinkels over de materialen waarvan de spullen gemaakt zijn. Je kan je geld maar één keer uitgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 23:30

Volgens mij was de vraag gewoon of je een natural hackamore ook voor het grondwerk kan gebruiken of dat een apart touwhalster en leadrope (met clip dan) beter is. Vind ik wel een interessante vraag... heb zelf geen idee :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 23:33

Jetta schreef:

Touwladder? := zal wel autocorrect zijn maar ik vind deze erg grappig :+

Ik ben nu wel even benieuwd naar het verschil tussen een natural hackamore en een touwhalster eigenlijk...

TS, voor het grondwerk kan je prima een gewoon touwhalster gebruiken (doe ik ook), en als je al een goed hoofdstel heb kan je die toch gebruiken? Daar zijn jij en je paard aan gewend. Rijden met een touwhalster kan altijd nog.
Daar heb je trouwens ook nog 2 types in: je kunt hem zo knopen dat het onderste lusje (onder de kin) in 2 knoopjes uitkomt ipv één, en daarna weer teruggaat naar één. Dan kan je duidelijker signalen doorgeven tijdens het rijden. Ben de naam even kwijt...

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 10:38

Ja, klopt. Daar rij ik nu mij, een crossropebridle. Aangezien iedereen zo enthousiast is over parelli zit ik er wel over na te denken daar te bestellen. Maar wat een gedoe... Weet iemand wat de verzendkosten zijn? Anders zoek ik even een clubje om samen te bestellen. Er zijn nu aanbiedingen toevallig. Mijn crossropebridle is van lovelance en ben daar ook tevreden over, maar heb nooit parelli gehad dus kan het niet vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:16

Zelf heb ik verschillende jaren materiaal gehad van, toevallig, Lovelance.
Heel erg tevreden over, veel plezier mee gehad en het deed wat het moest doen (daarnaast had ik trouwens een stick van FRA).

Heel recent heb ik materiaal van Parelli besteld, het kwam allemaal even zo uit, wilde sowieso een Natural Hackamore en de rest zat in een interessant pakket en je kent dat wel :+ Dus besteld, en ik moet zeggen: ben héél aangenaam verrast. Ik heb ook altijd gedacht "ach, commercieel gedoe, ze plakken er hun naam op, vragen er extra veel geld voor en het komt allemaal op hetzelfde neer", maar dat is dus echt niet zo. Je merkt het al als je het materiaal vastneemt, pony's reageren enorm veel beter op kleinere signalen (en ik zal op zo'n korte tijd echt niet zoveel beter geworden zijn :+ ) en het materiaal blijft ook gewoon veel beter, de touwen worden niet zwaarder als je in een vochtige piste werkt ofzo .. Ook van de stick ben ik meer dan tevreden, hij is net een tikje langer (zowel stick als string, dus dubbel winst) dan die van FRA en dat maakt blijkbaar net wat meer verschil, werkt daardoor wat handiger. Ook krijg ik bij deze stick niet na 15 minuten pijn in mijn polsen, wat ik met die van FRA wel heb.

Heel gek misschien, maar ik merk dus wel degelijk verschil. De hackamore heb ik nog niet geprobeerd dus daar kan ik niks van zeggen (maar had er ook nog geen dus vergelijken gaat sowieso niet :+ ). Ik zou persoonlijk dus zeggen: ga voor Parelli-materiaal, is misschien wat duurder, maar het is wel écht goed, en zou levenslang moeten meegaan, dus why not :)

Verzendkosten zijn er niet boven de € 300 dacht ik, af en toe zijn er acties dat er geen verzendkosten zijn. Indien wel verzendkosten dacht ik iets van € 20 of € 25 .. Wat wel zo is is dat je nog tax betaald op je spullen, komt nog 20% bij op de prijs, een soort BTW zeg maar .. Dus daar wel even rekening mee houden, maar je krijgt in je winkelmandje altijd een mooi overzicht ;) Als je nog vragen hebt mag je mij ook altijd pb'en (ook over het programma zelf ofzo) ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:14

Ik heb in het verleden wat Parellispullen via Belgie besteld, website is www.aleashop.be en de verzendkosten vielen heel erg mee. Het werd ook heel snel geleverd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:04

Cassidy schreef:
Ik heb in het verleden wat Parellispullen via Belgie besteld, website is http://www.aleashop.be en de verzendkosten vielen heel erg mee. Het werd ook heel snel geleverd.

Dat is inderdaad een goede optie. Anders even een rondvraag doen of meer mensen wat willen bestellen bij Parelli, dan kun je de verzendkosten delen. Sowieso is het voordelig als je (of iemand die mee wil bestellen) lid is, dan heb je korting.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:42

Ik vind het niet handig om met de Natural hackamore ook grondwerk te doen. De teugels zitten me in de weg, ik vind de leadrope te kort en het hele gevaarte elke keer losknopen voor een grondwerksessie is me teveel gedoe.
Ik werk liever met een touwhalster met 22 ft en als ik na wat grondwerk toch besluit op te stappen, knup ik dáár wel een natural hackamore van :j
Voor buitenritten vind ik de hack wel heel fijn. Zonder clip slingert er minder onder de kin van mijn paard en het voordeel van de hack boven touwhalster+teugels vind ik de ingebouwde leadrope, zodat ik mijn paard aan een prettig touwtje heb als ik onderweg even er naast loop...