Ik heb al een enig tijdje een leuke pony, toen ik eens met mijn hond omhoog stak begon hij spontaan te flemen. toen ik dit wel grappig vond gaf ik hem een snoepje. nu bedacht meneer gelijk dat hij meer trukjes moest doen, zo kan hij ook met zijn been naar voren schoppen. ( ik ben hier niet mee bekent dus hoe alles heet geen idee)
Maar ik heb even na vraag gedaan en idd hij heeft dit geleerd, alleen deze 2 trucjes zijn bekent. flemen is wijzen naar boven en lachen zeggen, maar dit doet hij al als je alleen wijst. en met zijn benen is naar zijn been wijzen en been zeggen.
Nu heb ik hier 0,0 controle in, 1 trucje doen en hij blijft klote met zijn benen. Ik wilde eens met een snoepje hem laten buigen, naar rechts en links om zijn spieren te rekken en hij blijft maar schoppen met zijn been.
ik heb toen een vrijheidsdressuurboek gekocht, die van nikki ( vast bekent bij jullie ). Maar nergens vind ik hoe ik dit moet af leren, het leek me leuk hem verder dingentjes te leren maar als hij bij alles zo doet dan liever niet. Vooral niet nu een meisje van 13 hem gaat rijden.
Het makkelijkste is om de jambette op een duidelijker en veilig zweepcommando te zetten. Wijs commandos zijn vaag voor een paard: ze gaan in elke hand beweging een commando zoeken.
Mijn tip is dus om het opnieuw aan te leren met zweep en wanneer de oefening word uitgevoerd zonder duidelijk zweepcommando negeren of corrigeren
Aanleren op zweep commando staat overigens beschreven in het boek bij de jambette
Oke dankjewel En dan aanleren alsof hij het niet kan?
NikkivanOlst
Geplaatst: 10-04-14 22:44
wilmatj schreef:
Oke dankjewel En dan aanleren alsof hij het niet kan?
Waarschijnlijk zal hij het een stuk sneller aanbieden omdat hij toch de link probeert te leggen dan wanneer je echt vanaf 0 begint.
Let er wel op dat je echt consequent blijft belonen wanneer hij uitvoert met het commando waarbij je een fysieke hulp (zweep op het been) geeft en niet beloont wanneer hij het uitvoert zonder die fysieke hulp. Dan zou het vanzelf minder moeten gaan worden
Famke_x
Geplaatst: 11-04-14 08:42
niet meer belonen als ze het doen wanneer jij het niet vraagt. gewoon heel streng zijn als hij weer met zijn been gaat schoppen, dus geen aandacht aan geven en als hij toch doorgaat even je rug naar hem omdraaien.
Het afleren is makkelijk, je straft hem af of je negeert hem totaal. Maar het aanleren verder is natuurlijk leuker. Zoals al gezegd: op een duidelijk zweepcommando zetten en ik las dat je al een boek had. Ik zou die stappen helemaal gaan opvolgen alsof hij het nog niet kent. Verder zou ik me ook wat meer inlezen in het begrip VD en grondwerk.
Nalanta.nl en Vrijheidsdressuur.nl zijn ook goeie behulpzame websites!