Gisteren kreeg ik het idee om het vrij springen eens anders aan te pakken, namelijk gewoon als vrijheidsdressuur 'kunstje'. Niks motiveert [***] namelijk meer dan koekjes en de clicker

Ik heb een aantal balken neergelegd als doorgang, en ben eerst samen met [***] er doorheen gelopen. Daarna moest hij er zelf doorheen om een click en koekje te verdienen. Dat ging al heel snel goed, dus toen heb ik ook een balkje dwars neergelegd zodat hij ook daadwerkelijk ergens overheen moest. Het ging meteen super fijn! [***] had precies in de gaten wat ik van hem wilde, alsof hij zei "Dit is niet eng, het is gewoon een kunstje!" Elke keer als hij het balkje zag gingen de oortjes er strak op, het tempo drie versnellingen hoger. Hij had er echt lol in, en alle spanning was weg. Daarom heb ik er maar eens een kruisje van gemaakt.
[***] hupte er zo overheen

Tussendoor hebben we natuurlijk ook wat andere kunstjes gedaan

Zeg eens AAA

Dubbelvouwen

Spaanse pas (hij komt te dicht in mijn ruimte, dus wijs ik hem met mijn vinger terug op zijn plek. Het commando voor Spaanse pas is dat ik zelf hele grote passen maak)

Daarna kon ik het niet laten nog een echt sprongetje neer te zetten, dit is zo'n 60cm

Zo enthousiast dat hij de plat door de bocht ging om maar weer te springen, dus een beetje scheef

Daarna vond ik het mooi geweest en heb ik het weer afgebouwd tot alleen een balkje om hem rustig uit te laten lopen. [***] ging tijdens het afbouwen stiekem even rollen, vandaar het zand ineens

En de laatste, een blije [***] die echt lol had in het vrij springen! Wat een andere aanpak wel niet kan doen