[AR] Kan je teveel met de koets weg gaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kan je teveel met de koets weg gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:33

Misschien een rare vraag .. maar ik vraag het me toch af :+
Is het teveel als je, ik noem maar wat, 5x per week met de koets erop uit gaat? Of is dit net zoals onder het zadel dat het best kan, als je maar rekening houdt met je paard en de intensiteit van de rit daarop aanpast ...

Vorige week zijn we 3x geweest (donderdag, zaterdag & zondag), vandaag zou ik niet gaan maar als ik nu naar buiten kijk kriebelt het toch wel erg hard :o En denk dat ik ponylief misschien ook meer plezier doe met de koets erachter te hangen, dan hem rondjes te laten lopen in de longeerpiste of dergelijke.

Maw, zou ik dus bij wijze van spreken elke dag (zal het toch nooit zijn) met de koets weg kunnen? Als ik de ritten afwisselend hou (zowel qua lengte als qua tempo)? Of zijn er bepaalde "regels" die anders zijn met de koets dan onder het zadel?

Ipsilonka

Re: Kan je teveel met de koets weg gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:36

Lekker rijden hoor! Heerlijk toch met dit weer :D

Vrijburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:38

lekker gaan rijden /3 ! ik train meestal 4 a 5 keer in de week ....gewoon gaan rijden en genieten van het mooie weer ....veel plezier :(:)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:40

ik ben jaloers, wou dat ik elke dag kon rijden :D :P zolang je het idd afwisselend houdt lijkt het mij geen probleem :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:46

Nee hoor, geen enkel probleem als je pony het kwa training aan kan.
Het is juist nu heerlijk weer :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:05

Dank jullie wel :)
Elke dag is beetje overdreven hoor, dat red ik ook niet :+ Maar nu komt het toevallig zo uit dat we eind vorige week al 3x geweest zijn en dat ik nu 3 dagen vrij ben en het zo prachtig weer is .. Dus eigenlijk zou ik hem gewoon (als ik een groom vind) elke dag voor de koets willen zetten, vroeg me alleen af of dat wel zo goed was .. Uiteraard rijden we niet elke dag voluit, dat lukt ook niet met ponylief, als die het genoeg vindt dan stopt die er gewoon mee :+ Wel handig :Y) :))

Enige dingetje is dat ik geen idee heb hoever pony staat qua training, voor de koets is natuurlijk heel anders voor hem dan longeren of rijden of .. Maar dan ga ik er maar vanuit dat hij wel aangeeft wat hij wel en niet wil/kan .. hij is wel best duidelijk daarin :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:13

Waarom denk je dat werken voor de koets anders is dan aan de longe of onder het zadel?
Je kan voor de koets ook dressuur rijden of onder het zadel buiten rijden.
Trainingschema moet je aanpassen op je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:20

Omdat ze voor de koets (gedeeltelijk) andere spieren gebruiken dan onder het zadel, en weet niet of je daarin kan overdrijven .. Hij loopt nog niet zo heel lang voor de koets, pas sinds maart zijn we intensiever aan het rijden (qua aantal keren) dus weet niet goed of ik hem kan overbelasten door x aantal keer met de koets erop uit te trekken..

Maar vandaar dus het topic, omdat dit iets is wat ik mij afvraag, maar helemaal geen idee heb of dat werkelijk zo is, of dat je het gewoon kan bekijken zoals onder het zadel rijden en dat je dus, mits je de training aanpast, bij wijze van spreken elke dag met de koets weg kan. :)

Verder kan ik alleen naar buiten, heb geen mogelijkheid om dressuur te rijden met de koets (piste hebben we geprobeerd maar die ligt te zwaar, en sowieso is mijn pony geen pistepony :+ ) en ja, buiten kom je nogal eens zwaardere stukken enzo tegen natuurlijk .. Ken wel de routes in de buurt en weet wel waar het zwaarder ligt en waar niet, maar wordt soms toch nog verrast, en dan moet je er toch door natuurlijk..

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:01

Gewoon gaan hoor. Als pony het ook leuk vindt, is er geen bezwaar. Veel plezier.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:11

Gewoon gaan en de intensiviteit aanpassen aan het weer. Nu erg warm dus rustiger aan. En omdat je met de koets meer over straat gaat even letten op de hoeven. Maar in mijn intensieve trainings periode liep mijn shet 5/6x per week een aardige rit en 1 of 2 dagen vrij.