Neus in touwhalster steken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BloodElf

Neus in touwhalster steken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 21:40

Ik vroeg me af hoe je je paard kunt leren om zijn neus zelf in het touwhalster te steken en zonder voerbeloning te geven. Iemand een idee?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:08

Pas het halster aanbieden als het paard zijn hoofd erin gaat steken ;) . Maak een vast patroon, wat ver voor het halster begint.

Arabesk

Re: Neus in touwhalster steken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:20

mwah wat is er tegen voerbeloning, daar stijgt het IQ per snoepje mee :D

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 07:50

Arabesk schreef:
mwah wat is er tegen voerbeloning, daar stijgt het IQ per snoepje mee :D

Het gebruik van snoepjes heeft als randvoorwaarde dat je respect rond voedsel nodig hebt. Als je dat hebt, leren ze inderdaad met een voedselbeloning razendsnel. En dan bouw je het snoepje met rap tempo weer af.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:06

Als je leuke dingen gaat doen met dat touwhalster om, dan gaan ze "vanzelf" hun neus erin steken. Ik heb het ze niet geleerd, maar ze doen het wel allebei ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:10

Ik heb het mijn paard getraind met clickertraining (en dus ook voedselbeloning) :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:11

Mijn pony's mogen maar beperkt op het gras door hun verleden met hoefbevangenheid en ik doe ze altijd de halsters om als ze de wei opmogen. Ik hield hem gewoon voor haar neus en beloonde haar en deed de wei dan open. Nu steekt ze steeds sneller haar hoofd erin.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:10

Heb het mijn paard geleerd door haar met uit stal halen zelf te laten komen. Ze gaat graag mee, waarnaartoe maakt haar eigenlijk niet uit :)

Dus halster pakken, staldeur open en gaan staan wachten. Zodra ze ook maar een beetje zakte hop halster erom. Dat hebben ze snel genoeg door. Per keer kwam ze sneller en begreep ze ook dat ze haar hoofd in het halster moest laten zakken, dat ze dan nog sneller mee mocht. Is dus eigenlijk een soort van vanzelf gegaan.

YetTomson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:06

Het gaat misschien niet helemaal over dit onderwerp, maar ik raad een touwhalster sterk af. Het halster is eigenlijk zeer gemeen. Het kan in het hoofd van het paard snijden als je er te wild mee omgaat, wat natuurlijk erg vervelend is voor je paard. Hierdoor kan hij de volgende keer angstig zijn voor het touwhalster en zul je het moeilijker aankrijgen.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:13

is een touwhalster er niet juist voor bedoeld om wat harder in te kunnen werken ten opzichte van een stalhalster? Imo is een touwhalster een trainingshalster, niet een gewoon "handvat" (sorry niet llg bedoeld)

edit: idd off topic.

Mijn ponies steken d'r hoofd graag in het stalhalster, dat betekent dat ik ze naar de wei ga brengen. Dus inderdaad een beloning in de vorm van -veel- voer :+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:52

Een touwhalster is niet gemeen, hoogstens degene die er lomp mee omgaat. Een touwhalster moet je meer zien zoals je een hoofdstel ziet, inderdaad een trainingshulpmiddel. Mijn jongere paard krijgt voor wandelingen buiten het eigen erf vrijwel altijd een touwhalster om, dan kun je als het nodig is wat duidelijker hulpen geven. Paard steekt ook daar graag haar neus in, ze vindt het soms wel spannend, maar ook leuk om wat te doen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:05

Een touwhalster gemeen? :wow: :wow:

Een touwhalster is echt niet gemeen, het is de hand die iets met het touwhalster doet die gemeen is ;)

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:22

IMO is dit de handigste/makkelijkste manier --> http://www.youtube.com/watch?v=dYPKwncyk6c
Mijn paarden brengen zelf hun hoofd naar mij toe en soms steken ze zelfs hun neus erin, want halster om = we gaan iets leuks doen :D

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:37

YetTomson schreef:
Het gaat misschien niet helemaal over dit onderwerp, maar ik raad een touwhalster sterk af. Het halster is eigenlijk zeer gemeen. Het kan in het hoofd van het paard snijden als je er te wild mee omgaat, wat natuurlijk erg vervelend is voor je paard. Hierdoor kan hij de volgende keer angstig zijn voor het touwhalster en zul je het moeilijker aankrijgen.

Ach nee joh.
Mijn nylon halster is ook heel gemeen als ik mijn paard ermee om zijn oren sla :j

Als je er wild mee om gaat ben jij dus de gemene, het halster niet.

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 20:08

Dank voor de tips, ik ga er mee aan de slag. Als ik het halster voor hem houdt, ruikt hij er aan en staat netjes stil als ik hem aandoe, maar echt de neus er in steken doet hij nog niet.

@YetTomson Ik gebruik het touwhalster voor groundtie en zo nu en dan grondwerk. Zeker niet om hem mee vast te zetten en wild te gaan doen. Imo ga je nooit wild om met welk tuig dan ook op een paard.. :?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:40

Linda Parelli over haltering.

http://www.youtube.com/watch?v=dYPKwncyk6c

Daar vind je wat tips hoe je het het beste aan kunt pakken.

Met touwhalster vastzetten kan in combinatie met een Aussie Tie ring of Safe Clip. Mocht je die niet kennen ga ik even wat linkjes voor je opzoeken met uitleg.

Cassidy schreef:
Uitleg Aussie Tie Ring en Safe Clip

http://www.youtube.com/watch?v=JMnPufIytiY

Aussie Tie Ring (vanaf 5.30)

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY

Verkoopadressen:

Safe Clip: http://www.depaardenverzorger.nl

Aussie Tie ring: http://www.westernstore.nl

En voor de rest is een touwhalster zo scherp als de handen die het vasthouden.

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 20:55

Dank je Cassidy, dat filmpje had ik ook al gezien dankzij de tip van larakuhr. Ga ik morgen mee aan de slag. :) Vastzetten is niet nodig hoor, Blitz kan heel netjes stilstaan, maar bedankt voor de tips.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:57

De links naar Aussie Tie Ring of Safe Clip zijn voor de mensen die roepen dat vastzetten met touwhalster niet kan.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:15

je zou het paard ook kunnen belonen met je stem als ze dr neus richting het halster doet. en dat steeds verder uitbreiden tot dat ze zelf dr neus helemaal in t halster doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:35

Waratje schreef:
Als je leuke dingen gaat doen met dat touwhalster om, dan gaan ze "vanzelf" hun neus erin steken. Ik heb het ze niet geleerd, maar ze doen het wel allebei ;)

Zelfde hier :j Niks aangeleerd maar een gevolg van ..
Ok, de blinde doet het niet :+ Maar zodra die het rond zijn neus voelt duwt hij wel zelf zijn hoofd naar beneden zodat het zeker zo snel mogelijk op de goede hoogte zit :Y) :))