Rechtrichten: longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Rechtrichten: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 17:38

Hallo,
Ik heb net het Ebook van Marijke de Jong uit maar ik blijf toch nog met een vraag achter :o
Oke dat een paard getraind moet worden op beide kanten zodat ze natuurlijke scheefheid wat gecompenseerd wordt. Maar bij het longeerwerk vooral vraag ik me af of dat niet saai is voor het paard? Ja je bent aan het trainen en corrigeert waar nodig maar hoelang longeer je dan?
Zijn er andere grondoefeningen die het longeren vervangen?
(zelf vind ik het ook echt oersaai)
Of hoe maak je het longeren juist interessant voor jou en je paard?
Veel overgangen? Vaak van hand wisselen?
Shoot :)

Art_Ificious

Re: Rechtrichten: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:14

heb dat e-book ook omdat een fjord horizonale scheefheid vertoont.
Naast longeren kan je werken aan de hand en onder het zadel voor afwisseling. Al is longeren wel het beste in het begin.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:21

Ik longeer nooit te lang, een half uur is echt de grote max hier. Langer is veel te belastend voor een paard. Om ze recht te richten stel ik ze licht naar buiten, ik wissel een paar keer van hand. Onder het longeren vraag ik veelvuldig tempowisselingen en schijnovergangen en laat ik ze eigenlijk zeer weinig galopperen. Wel laat ik ze heel vaak aanspringen. Dit versterk het lichaam, de lichte buitenstelling zorgt er voor dat het buitenbeen geremd word zodat het binnenbeen ruimte heeft om als eerste te grijpen, zo moeten ze wel in de goede galop aanspringen. Ik longeer met bijzetteugels aan het bit en de longeerlijn bovenop de kaptoom. Ook varieer ik de lengte van de bijzets, ze beginnen lang, vervolgens een momentje wat korter en wat scherper gesteld en vervolgens langer en op gelijke lengte. Echter longeer ik niet zo vaak, ik maak er juist graag gebruik van in de periodes na een stop van een maand of twee maanden zoals in de winter, om ze snel weer krachtig en rechter te maken zonder belasting van de ruiter.

XavierB

Re: Rechtrichten: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:55

Zelf combineer ik Vaquero methodes met klassieke dressuur en met veel succes. Ik hou niet zozeer van de term longeren, omdat het de moderne connotatie heeft gekregen van steeds dezelfde cirkel. Wanneer ik de eerste oefeningen van de klassieke dressuur deed (voorwaarts-neerwaarts/ schouder corrigeren / schouder voor) dan gebruikte ik de communicatie uit de Vaquero traditie. Laat mij dit even concretiseren aan de hand van mijn paard Laïs, een paard met heel zware scheefheidsproblemen (en nog tal van andere zaken door voormalige slechte training).

Zij was een paard met weinig vertrouwen, maar met een enorme impulsiviteit. Die impulsiviteit, gecombineerd met een enorm gespannen rug, enorme laterale scheefheid aan de linkerzijde en een vertikale scheefheid (zelfs op de linkerzijde), dat allemaal zelfs in haar natuurlijke locomotie, stelde enorme uitdagingen. Hoe heb ik dit aangepakt:

1. ik zorgde dat ik haar vertrouwen won
2. ik zorgde dat ze communicatie op voor- en achterhand snapte. Vooral het goed wijken van de achterhand was pivotaal, zodat ik ten alle tijde haar snel opklimmende impulsiviteit kon aanpakken.
3. Ik leerde haar achterwaartse beweging, eerst aan het touwhalster (omdat ze ook heel van in mijn ruimte kwam inbageren), later in cirkels
4. Ik leerde haar achterwaartse beweging door rytmische lead rope bewegingen (met aandacht voor lichtheid)
5. ik leerde haar voorwaards neerwaards aan de hand, eerst statisch (gecombineerd met het leren volgen van een feel op het lead rope, dus ook laterale flexie, soft feel, stelling en statische verzameling).
6. Ik begon te werken op een cirkel waarbij ik in eerste instantie voorwaarts neerwaarts vroeg (wat ze kon omdat ze een feel kon volgen). Wanneer ze te impulsief werd, wijkte ik de achterhand (wat het onmiddelijk ook interessanter maakte). Achteraf kreeg ze rust.
7. Ik begon haar schouders te corrigeren in de cirkel, met hetzelfde patroon als 6.
8. Eenmaal ze degelijk in beide richtingen kon lopen, begon ik sneller van richting te veranderen (door achterhand te wijken en haar in de andere richting uit te sturen). Ik moest dit echter met goede overweging doen, zodat ik haar impulsiviteit prikkelde maar niet overstimuleerde. Tijdens de cirkles bleef ik werken aan voorwaarts- neerwaarts en schouder correcties.
9. Tijdens de oefeningen begon ik het tempo te wijzigen, vooral op basis van lichaamstaal
10. Ik begon meer en meer draf te vragen in de oefeningen. En werkte vervolgens op lichte neerwaardse transities.
11. ik begon op de achterhand te werken om haar achterbeen meer binnen te vragen (schouder voor en uiteindelijk schouder binnen), maar tegelijkertijd werkte ik aan relaxatie, lichte communicatie en impulsie.
12. Ik trainde dynamische semi-cirkels (met specifiek oog op het vertrekken van het juiste voorbeen).
13. Ik werkte op naar galop, dan terug naar drag, dan naar stap, wisselen van richting, stap, draf, galop.
14. Ik introduceerde uiteindelijk richtingwissels zonder stops, zodat ze comfortabel van richting wist te veranderen. Eerst aan de hand, vervolgens op de cirkel in stap, uiteindelijk in draf (binnenkort zal ik beginnen met simple lead changes).

Opm: eenmaal Lais meer en meer was rechtgericht en vertrouwensvoller werd, leidde de impulsiviteit soms ook tot dominantie gedrag. In dat geval week ik de achterhand en deed ik back-up. Vervolgens kreeg ze een korte pauze om de impulsieve state of mind te remediëren. Vervolgens startte ik opnieuw, met een relaxte stap, dan naar draf, etc.

Tussen de cirkels door stopte ik soms om haar te leiden (hook on), te back uppen (uiteindelijk meer en meer in een cirkel) of om een bepaalde beweging specifiek verder te verfijnen (vaak het wijken van de achterhand).

Deze oefeningen heb ik ongeveer drie kwart jaar moeten uitvoeren met haar, omdat haar anatomie zo zwaar om zeep was geholpen (waartoe slechte jumping training niet allemaal kan leiden). Niettemin vanaf stap 5-14 zijn de drie eerste rechtrichtoefeningen steeds vertegenwoordigd geweest, maar met een grote hoeveelheid aan variatie (op maat van Laïs uiteraard). Nu ik schouder binnenwaards en travers train, wissel ik deze oefeningen vaak nog eens af met complex cirkelwerk zodat ik naast rechtheid, de andere kwaliteiten blijf onderhouden, en zo kan Laïs ook even de spieren strekken en anders inzetten (wat fysiologisch een verstandige keuze blijkt).

Uiteraard zal deze specifieke set van stappen niet toepasbaar zijn op ieder paard. Maar het getuigt hoe je makkelijk verschillende zaken kunt combineren in één geheel. De eerste stappen van de klassieke dressuur zijn overigens ook prominent aanwezig in het grondwerk van de Vaquero's, ik verwijs hiervoor graag naar de eerste DVD van Buck Brannaman (7 clinics). Buck heeft trouwens ook een zeer goede notie van wat rechtrichten precies inhoudt heeft Buck Brannaman een mooie bijdrage in 'the horseman's gazette' (https://www.youtube.com/watch?v=WiTFFei1tTo). Ook Martin Black heeft gelijkaardige zaken gesteld in 'the eclectic horseman'.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:27

Misschien ook even wat foto's om het resultaat te illustreren

Afbeelding

Afbeelding

De eerste afbeelding vergelijkt de beginsituatie. De tweede afbeelding is voor en na de meer intensieve (dravende) fase van rechtrichten. Het scheve zadel op deze foto is niet het gevolg van een losliggend zadel, maar van de vertikale scheefheid (wat aantoont hoe ernstig de situatie was).

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:40

Ik hou het longeren vaak kort maximaal een half uur. Omdat het vrij belastend is, maar ook omdat het toch wat eentonig is.
In het begin was het zeker eentonig, maar toen mijn paard wat stabieler, sterker en rechter werd gingen we er ook een beetje mee spelen. Dus ergens een sprongetje in de bak en dan door de cirkel te verplaatsen af en toe sprongetje meenemen. Spelen met overgangen stap-galop, galop-stap, achterwaarts-draf/galop en draf/galop-achterwaarts. Dit soort dingen hielden haar alert en ze vond dat ontzettend leuk.
Bij mijn nieuwe paard is het nu nog voornamelijk, hem helpen de cirkel door te komen in stap en draf zonder dat hij blokkeert en gaat bokken/rennen.