welke hulpteugel longeren jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

welke hulpteugel longeren jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 18:29

hallo bokkers :)

Hier mijn vraag.
Ik wil nu onderhand met het longeren een hulpteugel er aan doen omdat ik vind dat paardlief ook wel wat anders mag doen dan hoofdje in de lucht. Zodat hij wat meer spieren gaat gebruiken en wat sterker wordt etc.
Nu vroeg ik me af welke hulpteugel ik het best kan gebruiken bij een jong(nouja jong,(7 jaar) groen paard).
Uiteraard krijg ik begeleiding bij het toepassen van de hulpteugel daar hoeven jullie niet bang voor te zijn :)
Zelf wilde ik niet voor elastiek gaan omdat ik daarvan hoor dat paarden gaan knikken/hangen.
Meneer heeft een gevoelige mond dus het liefst ook iets wat stil is.

Groetjes en alvast bedankt :)

Def

Re: welke hulpteugel longeren jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:30

Ik zou als je toch begeleiding krijgt voor de dubbele longe gaan.
Dan heb je alles zelf in de hand en kun je precies de druk in je hand bepalen en je stelling en buiging op bepaalde momenten.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:35

Ik ben zelf bezig met mijn 6 jarige (word dit jaar 7 en word nu doorgereden) met de dubbele longe,dit werkt erg fijn.

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:44

Ik ben fan van een gogue (gebruikt voor een jongere pony) en tegenwoordig gebruik ik hem ook voor mijn oudere paard.
Grote plus vind ik dat ze er moeilijk in kunnen hangen en het wel een mooi laag en lang effect geeft.

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:56

Ik longeer mijn 6 jarige regelmatig met pessoa! ;)

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:06

Het beste is m.i. helemaal geen hulpteugel gebruiken maar het paard aan de hand leren de correcte houding aan te nemen. Dat is niet makkelijk, maar voor de gezondheid van je paard wel het beste. Hoe dat moet kan je bijvoorbeeld leren van trainers die ervaring hebben met Academische Rijkunst als Ylvie Fros en Greetje Hakvoort. Verder sluit ik me aan bij de dubbele lange lijnen, maar dat zijn feitelijk geen hulpteugels (als je ze goed gebruikt en les neemt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:12

Ik gebruik zelf het longeerkoord van Harry's horse met een longeersingel. Mijn pony wordt 7, ben ik alles bij elkaar nu pas 2 jaar mee aan de slag (als in : longeren en rijden) en vind het echt heel prettig, ik zie m'n pony er ook heel positief van veranderen en zijn op 3 manieren te gebruiken. Op het moment gebruik ik hem met dezelfde werking als zo'n longeerhulp, zo'n heel dik touw en m'n merrie kweekt steeds meer spier erdoor en wordt door hierdoor ook een stuk fijner met rijden heb ik begrepen van m'n bijrijdster, dus er zal iets behoorlijk fijn mee werken :+

Ik heb 'm bij Agradi toen gekocht maar hij is op de website van Harry's Horse te vinden met de gebruiksaanwijzing (althans, plaatjes kaartje :+ ) erop. Ik kan ook een filmpje sturen nog via PB om te zien hoe ik 't longeerkoord gebruikt mocht je daar benieuwd naar zijn :)

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 19:17

chelle_dora schreef:
Ik gebruik zelf het longeerkoord van Harry's horse met een longeersingel. Mijn pony wordt 7, ben ik alles bij elkaar nu pas 2 jaar mee aan de slag (als in : longeren en rijden) en vind het echt heel prettig, ik zie m'n pony er ook heel positief van veranderen en zijn op 3 manieren te gebruiken. Op het moment gebruik ik hem met dezelfde werking als zo'n longeerhulp, zo'n heel dik touw en m'n merrie kweekt steeds meer spier erdoor en wordt door hierdoor ook een stuk fijner met rijden heb ik begrepen van m'n bijrijdster, dus er zal iets behoorlijk fijn mee werken :+

Ik heb 'm bij Agradi toen gekocht maar hij is op de website van Harry's Horse te vinden met de gebruiksaanwijzing (althans, plaatjes kaartje :+ ) erop. Ik kan ook een filmpje sturen nog via PB om te zien hoe ik 't longeerkoord gebruikt mocht je daar benieuwd naar zijn :)

Volgens mij heb ik die zelf ook, die heb ik gebruikt bij mijn vorige pony. Filmpje zou alsnog heel fijn zijn ;)
bedankt voor je reactie!

CarolineCF schreef:
Het beste is m.i. helemaal geen hulpteugel gebruiken maar het paard aan de hand leren de correcte houding aan te nemen. Dat is niet makkelijk, maar voor de gezondheid van je paard wel het beste. Hoe dat moet kan je bijvoorbeeld leren van trainers die ervaring hebben met Academische Rijkunst als Ylvie Fros en Greetje Hakvoort. Verder sluit ik me aan bij de dubbele lange lijnen, maar dat zijn feitelijk geen hulpteugels (als je ze goed gebruikt en les neemt).

Dit is niet mijn vraag en geen optie voor mij, toch bedankt voor je reactie :)

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:11

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:13

ik zou toch gaan voor ene elastiek, als je die niet strak doet gaat hij niet knikken of hangen maar juist lekker over z'n rug lopen, buikje aantrekken

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:16

Ik gebruik dezelfde als Manonvanunen. Deze gebruik ik bij mijn jonge merrie van 4 (ben begonnen met gebruiken toen ze 3 was). Als ze netjes zakt hangt het touwtje slap en voelt ze niets kwa druk in haar mond. Lekker over de rug lopen ze hiervan.
Nadeel is wel dat er geen ondersteuning is van de achterhand, die van mij zet van zichzelf al heel actief onder dus bij haar is het niet nodig maar wanneer je ook de achterhand meer wilt trainen kan je beter kijken daar dubbele lijnen denk ik..

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:18

Ik gebruik sinds kort ook een longeerhulp en ik vind het super fijn werken!
Ik gebruik hem ook voor een jong paard en hij gaat er heel ontspannen door lopen.
Hij wordt niet gedwongen om in een bepaalde positie te lopen, maar alleen maar gestimuleerd. Hierdoor loopt hij niet in een knik (terwijl hij die neiging snel heeft), maar lekker lang en laag.
Hierdoor leert hij ook zijn rug op de juiste manier te gebruiken en ik denk dat dat met rijden ook zeker effect zal hebben.

Als je wilt, heb ik wel een foto voor je.

(Mocht je interesse hebben, ik maak ze zelf ook, alleen een stukje goedkoper ;).)

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:20

chelle_dora schreef:

Ik heb daar wel interesse in, wou m ook aanschaffen nmlk.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:21

Ik longeer mijn jonge paard met een gewoon touwtje...belangrijk vind ik dat hij precies goed op maat is...voldoende kort zodat hij mooi in aanleuning loopt over de rug, maar wel lang genoeg zodat hij zijn hals mooi rond kan maken en de spieren los kan laten....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:22

Ik zou bij een groen paard dus niet iets als een pessoa of een longeerhulp gebruiken maar eerder een gogue, touwtjes of een elastiek.

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:24

Iris82 schreef:
Ik zou bij een groen paard dus niet iets als een pessoa of een longeerhulp gebruiken maar eerder een gogue, touwtjes of een elastiek.

Ik ben wel benieuwd waarom je dat vindt. Zou je het willen onderbouwen?

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:24

ik gebruik een longeersingel met het bijzettouwje van lammert haanstra. vind ik zelf heel fijn, en is ook stil want het geleid door de bitring

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:29

Als ze nog niet bitwijs zijn dan heb ik liever niet iets wat zo rustig mogelijk in de mond ligt. Dat vind ik niet van de longeerhulp. Er komen ook prikkels binnen op andere plaatsen bij verzet terwijl het dier al genoeg te verwerken krijgt. Daarnaast wacht ik liever met een pessoa totdat ze kunnen nageven op een touwtje. Dan eventueel opbouwen met een bandage achterlangs.

Maar om een onervaren TS met een groen paard nou een pessoa aan te raden, denk ik meer aan green on green makes black and blue. #)

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:35

Ik gebruik de longeerhulp en een kaptoom waar onderaan ook een ringetje zit. Hier maak ik de clipjes aan vast.

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:36

Oké, bedankt voor je reactie!

Ik denk alleen dat het paard waar het om gaat wel voldoende aan het bit gewend is?
En de longeerhulp is anders ook met een touwhalster te gebruiken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:39

Weet ik niet, zij zegt groen, dus ik ga van groen als gras uit. :))
Inclusief een gevoelig mondje.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 23:55

Iris82 schreef:
Maar om een onervaren TS met een groen paard nou een pessoa aan te raden, denk ik meer aan green on green makes black and blue. #)

onervaren ben ik zeker niet. dat even duidelijk. maar ik vraag me meer af wat jullie zouden doen. mijn lesgeefster heeft al haar voorkeur aangegeven maar ik wil ook wat verder denken en wat meer verdiepen voordat ik er zomaar wat aan hang

Verder allemaal bedankt voor de reacties

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 23:57

Iris82 schreef:
Weet ik niet, zij zegt groen, dus ik ga van groen als gras uit. :))
Inclusief een gevoelig mondje.

nee groen als gras is die niet (lees in op; onderhand, ook wel een keer wat anders mag doen dan etc) :)
hij kent stap, draf, galop aan longe gewoon al maar heeft wel zeer gevoelig mondje !

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 00:02

Maar is ie al onder het zadel?

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 00:05

Ik zou voor 2 halster touwen aan elkaar knopen bij de uiteindes, de knoop op de rug van het paard. Dan de lijnen door de voorbenen en dan aan het bit.

dit lijkt heel los, is het ook, maar dan leert je paard zijn rug gebruiken en gaat hij neerwaarts. Werkt super!

Het heeft ook een naam hoor maar die ben ik eventjes kwijt.. :o