lamoenhoogte maakt op zich niet zo héel gek veel uit, zolang dat natuurlijk maar niet hoger is dan de stokmaat van het paard

waar ik wel even goed naar zou kijken is de hoogte van de zweng. Die wil je eigenlijk het liefst wat lager hebben. Meet de borsthoogte van je pony, ter hoogte waarvan het borsttuig zou komen. De zwenghoogte moet lager zijn. De strengen moeten vanaf de zweng omhoog lopen naar het borsttuig toe, zodat de pony 'opwaarts' trekt. Soms zie je wel eens zwengen die te hoog zitten, dan lopen de strengen vanaf de zweng naar beneden richting de borst. Dat is onprettig trekken voor de pony.
Ten slotte zou ik ook goed kijken naar het soort 'sulky'. Is het een sulky (1zitter) of een 2wieler (met bankje)? denk er om dat een echte draverssulky geen zweng heeft, en dat je daar een speciaal tuig voor moet hebben, waarbij pony dus met z'n schoftje gaat trekken ipv. z'n borst. Ik zou ook op de degelijkheid en conditie van het wagentje letten; let er op dat je geen miskoop doet. Er worden helaas soms de raarste dingen aangeboden, hopen schroothout op wieltjes, die van ellendigheid nog net niet uit elkaar vallen