Jonge merrie beleren vanaf grond

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nontie

Jonge merrie beleren vanaf grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 15:54

Hoi,

Met pijn in mijn hart heb ik besloten afscheid te nemen van mijn verzorgpaardje, het zat me niet meer lekker en ging met tegenzin heen. Heb hier heel lang over na gedacht en was eigenlijk niet van plan weer te beginnen/zoeken naar een nieuwe.
Nu heb ik aangeboden gekregen een jonge merrie van 3 te verzorgen. Ze kent nog niet heel veel maar is hartstikke lief en braaf en nieuwsgierig.
Ik heb al het een en ander opgezocht op internet, maar hoe zouden jullie mij aanraden te beginnen met grondwerk, wat voor oefeningen/spelletjes en haar zo langzamerhand (pas als ze er klaar voor is) richting het zadelmak te werken en hoe zou je dit aanpakken? Ik ga me hier nog in verdiepen met boeken en tips op internet. Ik wil sowieso eerst dat ze me vertrouwt en accepteert en belangrijk natuurlijk: dat we een klik hebben.

Zoals gezegd, ik ga me er nog verder in verdiepen en mensen vragen die er ervaring mee hebben, maar ben gewoon nieuwsgierig hoe jullie het zouden aanpakken.

Ben benieuwd naar jullie reacties. :)

NikkivanOlst

Re: Jonge merrie beleren vanaf grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:04

Zelf werk ik graag vanuit een grondwerk basis die bestaat uit:
stap, draf, galop, halthouden, van me af en naar me toe wijken, achterwaarts, parkeren en 'friendly games'. Daarnaast is 'hoofd laag' of clickertraining ook altijd handig om de eerste basics aan te leren.

Daarna ga ik werken in de roundpen, fijn los dus vaak vrij weinig stress. Dekje aaien, hoofdstel een keer af en aan, bitje knabbelen... Gaat dat soepel dan rustig dekje met singel, zadeltje vast, alle oefeningen gewoon met zadel op herhalen zodat het normaal word dat er een zadel op ligt.

Dan hangen, druk zetten en uiteindelijk zitten :D Eerste keren bij voorkeur met halster (trek je bij rare sprongen niet gelijk in de mond) en als dat lekker gaat met hoofdstel :)

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 12:09

Dankje! Friendly games doet Parelli ook toch? Daar had ik ook al het een en ander van gelezen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:26

Friendly game komt idd vanuit parelli :j Veel oefeningen uit Parelli kunnen baat hebben! Zeker even bekijken :j