Lange lijnen tips

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Lange lijnen tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 03:51

Hallo,

Mijn hengst mag in mei weer en showtje lopen :D
Nu willen we dit net als op de keuring van vorige week aan de lange lijnen doen.
Hij laat zich dan prima zien en vind het zelf ook erg leuk zo te merken.

Voor de keuring en de show op de keuring heb ik hem weg gebracht en hebben ze de lange lijnen ook dar met hem geoefend.

Voor het showtje in mei wil ik hem toch wat meer zelf voorbereiden.

Ik heb zelf wel de nodige jaren ervaring met mennen, maar doe dat echt voor de lol. Dat is dan natuurlijk heel wat anders dan echt dressuurmatig echt aan het werk gaan ;)

Dus ik vroeg me eigenlijk af waar ik het meeste op moet letten en hoe ik nou het beste de goede stelling kan vragen.
Hij vind onder het zadel rechter buiging vrij moeilijk en loopt aan de lange lijnen dus ook heel snel met buiten stelling viel mij op.

Bestaan er ook boeken met info over werken aan de lange lijnen ?
En weet iemand of er hier in de buur ook les gegeven wordt in werken aan de lange lijnen ?

Alle tips zijn welkom :D
Alvast bedankt !

Even nog een linkje met zijn showtje van vorige week (hopelijk werkt hij zo en anders moet ik hem morgen even plaatsen via de pc ;) )

http://m.youtube.com/watch?v=VsskF3aMvf0

JGrijpstra

Re: Lange lijnen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:20

In de lange lijnen kun je geen dressuur training doen, of correctie werk (tenminste niet veel) Je zou hem met een zweepje wat kunnen begrenzen als hij over de buiten schouder wil weglopen. Maar dan moet hij niet terug meppen ;)
Heeft Lammert geen boeken informatie boeken erover, of beperkt hij zich tot het longeren?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:31

JGrijpstra schreef:
In de lange lijnen kun je geen dressuur training doen, of correctie werk (tenminste niet veel) Je zou hem met een zweepje wat kunnen begrenzen als hij over de buiten schouder wil weglopen. Maar dan moet hij niet terug meppen ;)
Heeft Lammert geen boeken informatie boeken erover, of beperkt hij zich tot het longeren?

Hoezo niet?
Dat kan best, maar je moet even weten hoe.
En les nemen is daarvoor wel makkelijk natuurlijk.
Wat ik in het filmpje zie is dat hij zijn rug niet goed gebruikt. Hij loopt bovenin in zijn eigen houding. Ik zou daar eerst mee aan het werk gaan. Als je een longeersingel hebt met ringen wat lager, kan dat soms handig zijn. Ik zou dan gewoon eerst met basis aan het werk gaan. Van achter naar voren en goed nageven.
Kun je met hem ook aan de dubbele lijnen longeren?
Dan kun je zelf stil staan in draf en beweeg je dus niet zo mee in je hand, waardoor je een stillere aanleuning kan krijgen.
Ik zou hier vier pagina's aan tips kunnen schrijven, maar ik weet niet wat jouw niveau is qua dressuur en zo van het schermpje is niet altijd zo duidelijk, in tegenstelling tot een les waarbij je alles zelf ook goed kunt voelen.

JGrijpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:38

Ik vind de dubbele lijnen een hele goede tip van Def.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 12:13

Bedankt voor de tips !

Dubbele longeer lijn heb ik liggen, longeersingel met veel ringen ook dus kan ik van de week allebei wel proberen ;)

Les wil ik zeker ook gaan volgen, maar er zit hier niemand in de buurt.
Is les nemen bij iemand die menles geeft ook een optie ? Ze rijd zelf dressuurmatig met de kar, dus op dat punt moet ze me zeker de nodige tips kunnen geven neem ik aan ;)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:22

Dat zou ik zeker even vragen aan diegene die ook menles geeft. Vaak gebruiken menners die dressuurmatig bezig zijn ook de dubbele longe. Zou een hele goede oplossing kunnen zijn dus!
Succes!

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 17:44

Bedankt ! Dan ga ik haar straks even contacten ;)