longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ninietje_x

longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 12:25

Hallo!

Wanneer ik mijn paard wil longeren, komt hij altijd naar me toe zonder ik het vraag. Soms begint ie ook te dreigen: oren plat naar achteren, trippelen en dan loopt ie me bijna omver.
Ik heb al geprobeerd om eerst naast hem een rondje te lopen en dan steeds verder en verder totdat hij op een paar meter afstand is, maar dit was zonder resultaat. :(
Ook heb ik al geprobeerd om wanneer hij naar me toe komt, het met de zweep terug te zetten, maar hier reageert hij ook gewoon niet op... ;(
Ook heb ik al geprobeerd met een persoon in het midden, en ik naast hem zodat als hij naar binnen wou, ik hem kon terugtrekken. Dit ging best oké, enkel als ik hem dan losliet, liep ie weer naar binnen. :')

In de vakantie ga ik hem sowieso leren dat ie niet in mijn persoonlijke ruimte mag zonder toestemming, want dit is echter heel irritant als ik met hem wil spelen of bij leidoefeningen.

Hopelijk kunnen jullie me helpen. :(:)

Caira

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:29

dolce_gucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:32

Erg vervelend... Ik heb er geen verstand van maar ik denk dat je beter even een volwassen iemand om hulp kan vragen. Waarschijnlijk begrijpen jullie elkaar nog. Niet zo goed

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 12:37

Heb ik ook al gedaan, de eigenares van het paard (ik rijd en verzorg hem) heeft het ook al geprobeerd met hetzelfde resultaat. Zij heeft 8 jaar ervaring en kent het paard natuurlijk door en door, maar bij haar lukte het ook niet. Vroeger kon hij het blijkbaar wel, deed het zo'n 3x per week, dus het zou vreemd zijn moest hij het zijn verleerd?

dolce_gucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:43

Ja daar ligt het dan niet aan. Misschien moeten jullie weer helemaal naar het begin. Gewoon alles weer herhalen en het hem zo weer opnieuw leren eigenlijk. Maar blijf natuurlijk wel consequent en misschien kun je dat ook doen als de eigenaresse je helpt. Succes!

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 13:02

Daar dacht ik inderdaad ook al aan. Gewoon eerst lekker veel grondwerk, veel oefeningen en misschien dat het dan wel terugkomt. :)
Bedankt!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:10

Vanzelf gaat dit niet beter worden. Hij heeft gewoon geen respect voor je. Je zal hem heel duidelijk moeten maken dat hij moet blijven lopen en het uit zijn hoofd moet laten om naar je toe te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:15

Grondwerk doen :) Hem laten leren dat jíj de baas bent!
Je kan ook werken aan een betere band tussen jullie twee, dan krijgt die wat meer respect voor je :P
Veel succes met alles!

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 14:21

Suzanne F. schreef:
Vanzelf gaat dit niet beter worden. Hij heeft gewoon geen respect voor je. Je zal hem heel duidelijk moeten maken dat hij moet blijven lopen en het uit zijn hoofd moet laten om naar je toe te komen.

Oké, maar hoe maak ik hem dit duidelijk?
Daarom dat ik ook die oefening wou gaan doen van persoonlijke ruimte, want hij zou echt zo over me lopen bij zo'n toestanden, maar hij kan ook echt erg lief zijn. :o

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 14:24

HorseLove28 schreef:
Grondwerk doen :) Hem laten leren dat jíj de baas bent!
Je kan ook werken aan een betere band tussen jullie twee, dan krijgt die wat meer respect voor je :P
Veel succes met alles!

Dankje voor je reactie!
Ik zal het zeker proberen, maar als hij te eng begint te doen zie ik meestal dat ik hem iets simpel laat doen zodat we toch niet op een slecht moment hoeven eindigen.

Wat ook best irritant bij hem is, is dat als ik hem gewoon aan touw heb en ik doe leidoefeningen met hem, hij me altijd ligt te duwen. Meestal geef ik hem dan een tik op zijn neus of geef ik een snokje aan het leidtouw.

Hij heeft nogal zijn eigen zinnetje. :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 15:11

Nee hij krijgt gewoon zn zin bij jou. Hij bepaalt wat jullie gaan doen en dat hoort andersom te zijn.
Respect krijg je door consequent te zijn. Als jij wil dat hij loopt dan loopt hij, goedschiks of kwaadschiks.
En hij mag je al helemaal niet omver duwen.
Als je zo door gaat krijgt je gewoon ongelukken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 15:22

TAO -> TVG

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 15:32

Suzanne F. schreef:
Nee hij krijgt gewoon zn zin bij jou. Hij bepaalt wat jullie gaan doen en dat hoort andersom te zijn.
Respect krijg je door consequent te zijn. Als jij wil dat hij loopt dan loopt hij, goedschiks of kwaadschiks.
En hij mag je al helemaal niet omver duwen.
Als je zo door gaat krijgt je gewoon ongelukken.

Voorwaarts is voorwaarts, daar geef ik je zeker gelijk in.
Maar wat doe ik dan als ie naar me toe komt?

Ik ga er zeker werk van maken dat ik héél veel grondwerk met hem doe, dat we elkaar beter leren begrijpen want de fout zit bij mij.
Hopelijk, na veel oefening en grondwerk, komt er een dag dat ik boven hem sta in de "kudde" en dat hij mij echt aanvaard als leider. Hij staat namelijk met een ander paard in de wei, de dominante van de twee, en die aanvaard hij dus momenteel als leider.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:07

ninietje_x schreef:
Maar wat doe ik dan als ie naar me toe komt?

Hem een rotklap verkopen met de zweep. :')

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 19:48

Je bent gewoon nog een paar stappen te ver bezig.

Uit je persoonlijke ruimte blijven is toch 1 van de eerste dingen waar je mee begint. Dus ja, als jij al leidoefeningen doet en aan het longeren bent, terwijl het paard je gewoon aan de kant douwt (ervan uitgaande dat jij toch wel aan de kant gaat, zo niet je eigen dikke vette pech, moet je maar luisteren).

Paard los in de bak/longeercirkel (als de ruimte te groot is een stuk afzetten) en eerst maar eens leren dat hij netjes moet VRAGEN of hij in je ruimte mag komen.

dolce_gucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 23:15

Is het al wat beter met de tips?

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 02:12

Sassol schreef:
Je bent gewoon nog een paar stappen te ver bezig.

Uit je persoonlijke ruimte blijven is toch 1 van de eerste dingen waar je mee begint. Dus ja, als jij al leidoefeningen doet en aan het longeren bent, terwijl het paard je gewoon aan de kant douwt (ervan uitgaande dat jij toch wel aan de kant gaat, zo niet je eigen dikke vette pech, moet je maar luisteren).

Paard los in de bak/longeercirkel (als de ruimte te groot is een stuk afzetten) en eerst maar eens leren dat hij netjes moet VRAGEN of hij in je ruimte mag komen.

Ik geef je helemaal gelijk, ik heb idd een belangrijk deel overgeslagen. Maar het was toen zomer en ik had niet veel tijd, en wou hem snel een kwartiertje longeren aangezien hij een energiebom is. Heb het met eigenares (zij was er die keer ook bij) hierna nog een keer geprobeerd, daarna nooit meer gedaan.

Wanneer mijn examens erop zitten, begin ik helemaal op nieuw wat betreft oefeningen e.d. vanaf de grond.
Dus, ik stel even een kort stappenplan op zegmaar, aan de hand van alle tips die ik van jullie gekregen heb.

1. Persoonlijke ruimte.
2. Wanneer hij begrijpt dat ie daar dus NOOIT zonder toestemming in mag, grondwerk en leidoefeningen.
3. Pas als hij ook dit heel netjes en braaf doet eventueel beginnen longeren. Simpel beginnen dus de eerste keer gewoon een paar toertjes op stap op iedere kant. En dan opbouwen.

Nog iets aan veranderen? Ik wil het deze keer graag goed doen, tips zijn altijd welkom!

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 02:16

dolce_gucci schreef:

Heb het nog niet geprobeerd, aangezien vrijdag mijn examens beginnen. Ik ga nu volop zien dat ik overal door ben en dat achter de rug is, hierna ga ik volop twee weekjes met hem oefenen!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 02:56

Als je met een paard aan de gang gaat en je heb niet veel tijd dan ga je je haasten en dat werkt niet en zeker niet bij een paard dat zo reageert.
Consequent zijn is nr 1
Ik heb hier ook een paard dat altijd een vreemde even uitprobeert ik moet er stiekem wel om lachen het is zo'n goede test, krijg standaard te horen dat ze het niet doet. :')
Ze kijkt je aan blijft staan, opstarten is een probleem, komt naar je toe want dat is o zo gezellig, halt houden is gelijk naar je toe lopen want misschien krijg je dan wel wat lekkers. :+
Als ze eenmaal loopt gaat het wel, maar zet haar niet stil want dan staat ze bij je. :=
Gelukkig heb ik zelf geen enkel probleem, loopt netjes, blijft staan en komt pas op uitnodiging.
Lichaamshouding en consequent zijn dat zijn de sleutelwoorden, nee is nee en ook geen enkele stap en als het niet vriendelijk kan dan maar wat dringender je hoef er niet op los te slaan, maar je kan je paard het wel ongemakkelijk maken als hij/zij niet doet wat jij wil, timing hier in is wel belangrijk.
Paarden handelen vaak uit onzekerheid als jij niet duidelijk ben in hetgeen wat je wil hoe moet je paard het dan weten.
Mijn paarden lopen bij mij goed aan de lijn, soms heb ik hier wel eens mensen die ook willen proberen, ze doet het niet, ze staat stil, ze houd in, ze draait om, ze wil niet lopen, waarom wil ze nou niet...Als je dan goed op gaat letten op de lichaamshouding en positie van die persoon dan ligt het echt vrijwel altijd daar aan en dan in samenwerking met het niet consequent zijn.

dolce_gucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:08

ninietje_x schreef:
dolce_gucci schreef:

Heb het nog niet geprobeerd, aangezien vrijdag mijn examens beginnen. Ik ga nu volop zien dat ik overal door ben en dat achter de rug is, hierna ga ik volop twee weekjes met hem oefenen!

Ja snap ik. Maar met deze tips moet je al een behoorlijk eind komen!

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 11:47

mnkortleve schreef:
Als je met een paard aan de gang gaat en je heb niet veel tijd dan ga je je haasten en dat werkt niet en zeker niet bij een paard dat zo reageert.
Consequent zijn is nr 1
Ik heb hier ook een paard dat altijd een vreemde even uitprobeert ik moet er stiekem wel om lachen het is zo'n goede test, krijg standaard te horen dat ze het niet doet. :')
Ze kijkt je aan blijft staan, opstarten is een probleem, komt naar je toe want dat is o zo gezellig, halt houden is gelijk naar je toe lopen want misschien krijg je dan wel wat lekkers. :+
Als ze eenmaal loopt gaat het wel, maar zet haar niet stil want dan staat ze bij je. :=
Gelukkig heb ik zelf geen enkel probleem, loopt netjes, blijft staan en komt pas op uitnodiging.
Lichaamshouding en consequent zijn dat zijn de sleutelwoorden, nee is nee en ook geen enkele stap en als het niet vriendelijk kan dan maar wat dringender je hoef er niet op los te slaan, maar je kan je paard het wel ongemakkelijk maken als hij/zij niet doet wat jij wil, timing hier in is wel belangrijk.
Paarden handelen vaak uit onzekerheid als jij niet duidelijk ben in hetgeen wat je wil hoe moet je paard het dan weten.
Mijn paarden lopen bij mij goed aan de lijn, soms heb ik hier wel eens mensen die ook willen proberen, ze doet het niet, ze staat stil, ze houd in, ze draait om, ze wil niet lopen, waarom wil ze nou niet...Als je dan goed op gaat letten op de lichaamshouding en positie van die persoon dan ligt het echt vrijwel altijd daar aan en dan in samenwerking met het niet consequent zijn.

Het is inderdaad waarschijnlijk het probleem dat ik niet duidelijk genoeg ben in wat wel en niet goed is. Ga ik zeker met hem aan werken.
Wel weet ik de theorie enz. van longeren: drijvend gaan staan en ruimte maken om hem sneller te laten gaan, leidend gaan staan om hem langzamer te laten gaan of te laten stoppen e.d.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 11:48

dolce_gucci schreef:
Ja snap ik. Maar met deze tips moet je al een behoorlijk eind komen!

:j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:02

Ben je bekend met de 7 games van Parelli? Die zijn namelijk een goede opbouw naar het longeren. Dat is namelijk game 5. Als je dus eerst de eerste 4 games goed beheerst, kun je goed voorbereid gaan longeren en verwacht ik geen/weinig problemen.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 12:32

Sassol schreef:
Ben je bekend met de 7 games van Parelli? Die zijn namelijk een goede opbouw naar het longeren. Dat is namelijk game 5. Als je dus eerst de eerste 4 games goed beheerst, kun je goed voorbereid gaan longeren en verwacht ik geen/weinig problemen.

Dankje voor de tip!
Ik heb er al over gelezen, ja, ga dit zeker toepassen! :j

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 14:13

Dag bokkers!

Ik wou jullie toch even onze vorderingen laten weten.
We zijn gestart met Parelli, hebben ondertussen al 4 games gedaan en hij pakt het super op!
Daarna hebben we nog eens gewoon wat grondwerk gedaan, hij heeft niet meer geduwd of gedreigd! En zelfs in draf was ie erg braaf.
We zijn ook gestart met loswerken, en o wat deed ie dat goed zeg! Ik schrok er zelf van eigenlijk! :j
Zelfs in draf bleef hij me volgen! Eén keer zag ik dat ie wou beginnen dreigen en dan heb ik hem meteen een tik op z'n neus gegeven en was het weer voorbij.
Ik heb het longeren gewoon even gelaten voor wat het was, dit ga ik misschien deze zomer nog eens proberen, weet het nog niet zeker.

Bedankt voor alle tips die jullie me hebben gegeven!