Longeren van mn verzorgpony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joanne2

Longeren van mn verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 12:57

Haaay
ik heb een probleempje, (ik weet niet of ik het hier goed heb neergezet) ik heb een verzorgpony (shetlander) van 5 jaar.
M'n vriendin en ik willen hem graag longeren maar hij gaat dan keihard galopperen en hij wil niet op het rondje blijven en we kunnen hem allebei bijna niet houden.
maar hoe leren we hem de bedoeling van longeren?
En hoe gaat hij stappen en draven?
Dankje! x

Anoniem

Re: Longeren van mn verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:22

Longeren jullie al lang?

Misschien iemand laten kijken/longeren die het goed kan? Misschien dat het aan jullie lichaamstaal ligt?

Zelf mezelf aangeleerd te longeren.. En dat heb ik geweten ook :')

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Longeren van mn verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:27

Hoi,

Ik heb pas dit bericht bij iemand anders geplaatst, misschien heb je er wat aan:

Giolli schreef:
Kent dit paard het begrip longeren wel?

De fout die heel veel mensen begaan is dat je een paard dat voor de eerste keer aan de longe gaat niet zomaar kunt laten rennen en met de zweep er achter aan rennen. Ik zie dat veel te vaak helaas, maar dan wordt het gewoon rennen uit onbegrip. Dit kan later nadelige gevolgen hebben.

Wat je aller eerst moet doen is zelf in het midden staan met je zweep en longeerlijn.
Iemand anders loopt met jouw paard mee de ronde door. Als het paard het principe begrijpt, kan de hulp steeds meer afstand nemen, maar de eerste paar keren zal het even nodig zijn.

Ten tweede heb je áltijd je zweep nodig. Met een zweep 'jaag' je niet en sla je ook niet. Met een zweep wijs je aan wat je bedoeld en kun je zo je paard sturen.

De longeerlijn is aan de voorkant, de zweep aan de achterkant. Zo behoud je het 3-hoek effect, kijk maar:

[ Afbeelding ]

Zo sluit je je paard als het ware op in die driehoek en is vooruit de enige oplossing. En dat is wat je wilt. +:)+

Daarnaast is met longeren je houding erg belangrijk.
Jouw schouder dient naar die van je paard te wijzen. Veel mensen hebben niet in de gaten hoe erg een paard reageert op lichaamshouding, maar ga er maar eens op letten.
Wijs met je schouder naar zijn schouder en houd je zweep op de juiste plaats.
Paard zal voorwaarts gaan.. Als jij grotere stappen zet en dus harder mee loopt, zal jou paard meer voorwaarts gaan. Maak jij jezelf klein en trek je je terug zal je paard gaan stappen of zelfs naar binnen komen.

Wanneer jou paard ongewenst naar binnenloopt, moet je heel concequent zijn. Dat mag vandaag niet, en morgen mag dat ook niet.
Je paard mag alleen naar binnen komen als jij dat van hem vraagt.
Maar mocht er een miscommunicatie zijn, wees er dan snel bij. Als jij doorhebt dat hij naar binnen wilt komen, wijs je je zweep naar zijn schouder en maak je grotere stappen. Zo wijs je hem naar buiten én voorwaarts.

TS: Mocht het nou echt niet lukken, plaats dan een filmpje. Wellicht kan ik daar op zien waar het fout gaat.

Succes!