Ik heb 2 mini's. zeer luxe paardjes van ongeveer 98cm. 1 daarvan loopt al voor onze huidige wagen, een concourswagentje van van der mee. de andere word op dit moment beleerd.
Om straks ook tweespan te kunnen rijden en dresuur en vaardigheid te gaan doen, wil ik over stappen op een andere wagen de vraag is nu, welke wagen is het meest geschikt voor mijn doel en ook nog betaalbaar
eisen: Niet te zwaar, wil er ook zeker goed enkelspan mee kunnen rijden en tweespan natuurlijk moet geschikt zijn voor dressuur en vaardigheid moeten zeker 2 personen op kunnen geremd zijn, wil er ook mee op straat kunnen rijden
janouk
Geplaatst: 14-03-14 07:53
Houd je er ook rekening mee dat er minimale eisen zijn in de vaardigheid voor de spoorbreedte van de koets in de reglementen.
Ik rijd niet met minis dus geen ervaring met een lichte wagen.
Mijn ervaring is dat elke vierwielige wagen behoorlijk zwaar is voor de dressuur als je met een kleine pony in enkelspan wil rijden. In de B en L dressuur lukt het wel met een vierwielige wagen die niet te zwaar is, maar kom je in de hogere klasses van de dresuur dan is mijn ervaring toch dat de kleine pony's te veel aan kracht inleveren omdat ze veel moeten trekken. Ik ben enkelspan dressuur met een tweewieler gaan rijden, als ik met tweespan start neem ik de concourswagen van v/d Mee of de marathonwagen (al is mijn marathonwagen ook voor een tweespan in de dressuur best zwaar)
Romy_tessa, bedoel je met kleine pony ook 1 van 1.19?
Nijland, ik kan je niet echt helpen. Maar voor mijn pony van 1.19 vind ik wagens ook al gauw te zwaar en dan helemaal met 2 mensen erop (vooral in de bak) Wagentje van Cavalier ziet er goed uit!
Ik heb wel enkelspan dressuur t/m het ZZ gereden met een marathon wagen met mijn ene merrie. Maar mijn andere merrie redde dat echt niet in de hogere klasses. Mijn jonkies heb ik ook helemaal nog niet voor de marathonwagen in het enkelspan.
Ik denk dat je met een van der Mee concourswagen al een goede keus gemaakt heb. Langboom er bij en klaar.
Anders zou mijn keus ook uit gaan naar de cavalier.
In de bak enkelspan trainen zal met 1 persoon er op worden. de van de mee wagen is ook best zwaar, zeker enkelspan in de bak, op straat rolt hij prima. Alleen een tweespan boom erbij laten maken is ook nog best prijzig, vandaar dat ik ook even verder wil kijken naar evt.een andere/beter passende wagen voor mijn doel
Met kleine pony bedoel ik de pony's tot 1.10 m en dan zit er al een behoorlijk verschil tussen pony's van 90 cm en pony's van 1.10 m.
Mijn grootste pony is 100 cm, ik heb hem wel gestart met de van der Mee concourswagen in het enkelspan, maar zowel op zand als op gras vond ik dan dat hij dan toch te veel energie kwijt was aan het trekken. Met de tweewieler houd ik veel meer impuls over.
Ik had een sulky voor mijn welsh en ben overgestapt naar de recreatiewagen van Cavalier. Pony moet er erg aan wennen om nu echt te trekken. 1 persoon in de bak gaat maar 2 is echt te zwaar. Het zal ook per pony schelen wat ze goed aankunnen en wat niet. Op de weg is het heerlijk een grote wagen waar je met meer mensen op kan zitten, want de sulky was dan echt niet fijn.
Patricia_86
Geplaatst: 18-03-14 10:55
Ik rij met mijn 4wieliertje eigenlijk bina alleen tweespan. Enkelspan dressuur doe ik met mijn tweewieler. Omdat indd anders mijn pony meer bezig is met trekken , dan mooi verzamelen ect. Mijn 4 wieler weegt maar 125 kg en rold erg makkelijk. Voor ik mijn Cavalier had reed ik wel enkelpsan ermee. Zie hier foto, het is echt een kleintje.
Ik meld me ook even, ik heb eerder gereden met een recreatiewagen van hagendoorn linde, super wagen voor enkel en 2 span, ben er ook enkelspan mee gestart, dressuur alleen klasse B, vaardigheid alleen L en wat indoormarathons, dit ging wel maar het was wel wat zwaar met een groom erbij op. hier onder een foto enkelspan en tweespan http://www.mijnalbum.nl/Foto-IW864ZPS.jpg
maar omdat deze wagen te smal was voor de marathons heb ik een andere moeten kopen, uiteraard iets zwaarder omdat hij breeder is, deze weegt 160 kilo. ik train er wel enkelspan mee maar om ermee te starten vind ik te zwaar, heb er laatst wel een keer hobbyklasse dressuur mee gereden, het ging wel maar idiaal is het niet. Voor 2 span kan ik me geen betere wagen wensen! super stabiel! dit is een voskamp wagen, was een demo model dus precies dezelfde zul je niet vinden maar dan heb je wel een idee.