[AR] Lamoen te breed

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kelszz_

Lamoen te breed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 21:40

Hallo Allemaal,

Sinds kort men ik met mijn shetlander, echter is het lamoen te breed (zie foto) Aangezien het een rechte lamoen is, heb ik de vraag of iemand weet hoe we deze zo zouden kunnen verbuigen, dat mijn shetlander mannetje er beter tussenpast. Mensen erbij halen ben ik bereid te doen, maar ik weet zelf niet goed wie, de tuigmaker komt wel iig deze week.

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!

Lizzzzz

Re: Lamoen te breed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:50

Ik heb onlangs een breder lamoen gekocht, toen ben ik naar een botenbouwer gegaan en die heeft met zo'n ijzerombuiger mn lamoenstokken omgebogen.

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 22:24

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 22:30

Het is inderdaad het oude model cavalettie :)
Dat zou inderdaad ook nog een optie zijn!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 22:32

Heb je geen handige oom/buurman/vriend? Ik heb mijn lamoen ook zelf verbogen, breder, gemaakt.
Gasbrander, goed verwarmen en dan buigen, gaat vaak heel makkelijk. Rustig laten terug koelen en dan is het vrij eenvoudig zelf voor elkaar te maken.

Een tip voor als je nog zo op pad wil, haal de strengen niet door je broeklussen. Nu onderbreek je de strengen waardoor je pony zwaarder moet trekken. Als je strengen mooi in 1 lijn hangen trekt dat het fijnst voor je pony. :)

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 22:50

suusje26 schreef:
Heb je geen handige oom/buurman/vriend? Ik heb mijn lamoen ook zelf verbogen, breder, gemaakt.
Gasbrander, goed verwarmen en dan buigen, gaat vaak heel makkelijk. Rustig laten terug koelen en dan is het vrij eenvoudig zelf voor elkaar te maken.

Een tip voor als je nog zo op pad wil, haal de strengen niet door je broeklussen. Nu onderbreek je de strengen waardoor je pony zwaarder moet trekken. Als je strengen mooi in 1 lijn hangen trekt dat het fijnst voor je pony. :)

Het warm maken en buigen kan wel. Maar het metaal wordt er wel slappe van.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 22:53

RDuijn schreef:
suusje26 schreef:

Het warm maken en buigen kan wel. Maar het metaal wordt er wel slappe van.

Maar wat heeft een lamoen te lijden? In principe rust het in de lichtogen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 22:56

Wel Suusje, je wilt gewoon niet het risico lopen dat je eens een keer een rare bocht of manoeuvre maakt en zo'n ding breekt. Dan heb je dus echt wel de poppen aan het dansen. Ik denk ook dat er nog best wel wat krachten op komen.

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 22:57

Ik denk dat het toch af en toe best wat te lijden af. En als het dan toch af breekt gaat het flink verkeerd.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 01:06

Broekje heeft weinig zin zo maar goed de tuigenmaker komt al even dus. Je kan proberen om voor op de plek waar de lichtogen zitten een spanband om het lamoen te doen (wel een echt goede spanband) en deze flink (laten) aanspannen. Misschien geeft het wat buiging

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:11

Napie schreef:
Broekje heeft weinig zin zo maar goed de tuigenmaker komt al even dus. Je kan proberen om voor op de plek waar de lichtogen zitten een spanband om het lamoen te doen (wel een echt goede spanband) en deze flink (laten) aanspannen. Misschien geeft het wat buiging

Als je hem zo zou gaan buigen zonder hem warm te maken breekt hij meteen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:07

Aan de voorkant bij de lichtogen is hij idd (veels) te breed; hij trekt je lichtogen van het schoftje af, en dat is niet de bedoeling. Zou idd kijken of je dat kan laten aanpassen of evt. toch voor een nieuw lamoen gaan. Let er dan wel op dat het lamoen van achteren breed genoeg blijft.

Verder heeft je broek idd zo totaal geen functie; hij is veel te groot, zit te laag en te los vastgemaakt, die zal nu bij een ophouding of (plotseling) afremmen of een heuveltje af niet goed genoeg strak trekken om te remmen.

Ook je schoftje zou ik aanpassen; die ligt heel erg hoog. Dat komt door die enorme tuigonderlegger die je er onder hebt. Als je tuig goed past en je gooit er dan zo'n grote, dikke onderlegger onder, dan past je tuig ineens niet meer, en zorgt er voor dat je tuig ook gewoon niet lekker ligt. als 't even kan zou ik dus die onderlegger er onderuit halen en of zonder onderlegger gaan rijden, of een veel dunnere kiezen. maar op deze manier ligt je schoftje echt niet lekker.

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 16:25

Voor het tuig is de tuigmaker geweest :) Iig ook bedankt voor de vele tips en adviezen!

We gaan eens proberen of we de lamoen toch kunnen gaan verkleinen met een spanband, zo niet zal er een andere lamoen komen.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:45

Ik heb ook zo'n sulky gekocht met rechte lamoenen. Mijn vriend is erg handig, die heeft ze verbogen.
Had dat niet gelukt had ik ook een nieuwe lamoen aangeschaft.