[AR] Staart over leidsels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Staart over leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:50

Pony is tikje te groot voor de koets, maar ik ben te klein voor een grotere koets :+ dus zitten we met een klein "probleem". Hij zwaait nogal eens met z'n staart en deze komt dus vrij regelmatig over de leidsels. Zal ook wel voor een stuk met mijn (on)oplettendheid te maken hebben, dus misschien lost het zich na verloop van tijd vanzelf wel op (ben nog maar lerende), maar in tussentijd ..

Eerste oplossing leek een bandage, ging vorige keer gewoon prima, echter waren we deze vandaag na 10 minuten al bijna kwijt :+ Toen er maar voor de zekerheid afgehaald, gelukkig was ik zo slim geweest om de staart te vlechten dus hadden we dat nog.

Het is geen ramp als de staart erover gaat, hij klemt niet en kan het meestal wel snel (met behulp van groom eventueel) goed krijgen. Maar toch, handig is anders .. Zijn er nog oplossingen?

Had nog wat rond gezocht en waren wat oudere topics waarin over een 'verlengde culeron' gesproken werd. Dit opgezocht en kon me er eerst geen beeld bij vormen, maar denk het nu wel te begrijpen. Je hebt dan gewoon het staartgedeelte en dan doe je de staart in die 2 riempjes toch hé?

Zijn hier veel ervaringen mee? Werkt dit nog altijd super? Heeft je paard daar geen last van? Ik bedoel: kan die dan überhaupt nog zwiepen? Want dat wil hij wel kunnen (beestjes .. ) .. Of zijn er nog andere opties?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:57

Die bedoelde ik inderdaad :j Dan zit de staart dus in die 2 riempjes vast toch hé?
Maar hij kan dan wel nog bewegen? Anders heb ik daar problemen mee denk ik, als hij het gevoel heeft dat hij niet meer kan zwaaien ... :+

(komt voor in de zomer ook nog een deken en we zullen wel met vliegenspul aan de gang gaan, maar hem kennende blijft hij toch altijd kriebels voelen :P ).

Sjolvir

Re: Staart over leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:59

Ja, riempjes gaan om de staart.

Heb hem nog nooit gebruikt, kan je er verder weinig over vertellen, wel eens mensen mee zien rijden.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 21:01

Ik heb hem ook, ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 21:04

Fijn :) Rij je er al lang mee?
En kunnen ze nog iets met die staart?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 01:19

Ik heb 'm sinds 1,5 jaar ook voor mijn welsh a merrie die nogal graag op een aparte wijze met haar staart zwiept als je een commando geeft of als ze heet is. pony heeft in het verleden vaker mijn leidsels gevangen en dus ook aangeklemd, dat heeft tot meerdere gevaarlijke situaties geleid.

sinds ik met de verlengde culeron rijdt heb ik nergens meer last van. Al weet ze soms nog op een bepaalde manier te zwiepen dat strengen staart deels uit de riempjes komen.

en ja, ze kan er nog prima 'wat' mee. ze kan nog redelijk vliegen verjagen, echter komt ze dan met haar staart niet meer zo 'ver' als anders. Dan help ik haar gewoon even wat mee door de vliegen met m'n zweep zachtjes weg te vegen. Ook kunnen ze nog prima hun staart optillen om te mesten. maar echt hun staart hoog dragen (en dus bijv. bij mij in m'n wagen leggen) en/of helemaal naar opzij zwiepen van de staart, dat kunnen ze niet meer.

echt imo dé ideale oplossing, ik rij nooit meer zonder.

p.s. doe geen antiklit in de staart voor je gaat rijden, want dan krijgen ze de staart er vrij gemakkelijk weer uit, hoe vast je het ook aansnoert ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 08:58

Toch vraag ik me af of dit de juiste oplossing is. Als ik het zo hoor lopen je leidsels sowieso nu niet lekker omdat je te laag achter je paard zit. Leidsels lopen over de kont. Niet prettig bij het geven van hulpen. Heb je een foto van je span?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:10

Ik men pas 1 jaar, dus ik heb hem van begin af aan.
die man die les gaf zei dat tegen mij.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:50

Wat zei hij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:07

Napie schreef:
Toch vraag ik me af of dit de juiste oplossing is. Als ik het zo hoor lopen je leidsels sowieso nu niet lekker omdat je te laag achter je paard zit. Leidsels lopen over de kont. Niet prettig bij het geven van hulpen. Heb je een foto van je span?

Kan nu even geen foto plaatsen, moet zo ook weg, maar in mijn topics staan er wel ergens. Weet niet of het echt recente zijn, hebben nog wat verandert aan de strengen enzo, maar dat maakt voor de hoogte niet uit natuurlijk. Moest je het niet vinden plaats ik vanavond wel een foto ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:42

Weet niet of de foto nog nodig is (kan weer geen posten :+) maar vandaag weer geweest en hij is geen enkele keer over het (de?) leidsel gegaan.. het ligt misschien toch gewoon aan mij(n onervarenheid) :Y)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:46

Napie schreef:

Als je zowiezo al te laag zit, zou dit idd slechts symptoombestrijding zijn.

In mijn geval zit ik echter niet te laag en liggen de leidsels normaal gesproken vrij van de kont. Echter weet mijn pony heel apart en lenig te zwiepen; ze tilt 'm op en maakt dan met haar hele staart een zwieper opzij, naar links of rechts. Ze 'gooit' echt haar staart er dan overheen. En volgens mij zijn sommige andere paarden daar ook wel lenig in, als ze willen.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:32

Op school vlocht ik een strotouwtje door de staart en maakte het touwtje vast aan de ring van de broek. Ging altijd perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 23:49

Maar dan hangt de staart echt vast, toch? Lijkt me ook maar niks, en denk niet dat ponylief daar blij mee gaat zijn :+

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 00:46

Met een touwtje in staart zit het losse gedeelte idd vast. Maar de staartwortel hangt los. In tegenstelling tot die culeron waar je staartwortel aan vastbind.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 00:54

Andere kant op denkend. Zouden er een maatje grotere wielen onder die koets kunnen? Dan blijven de maten voor jouw hetzelfde, maar komen je leidsels ook iets hoger uit en verhouding pony/koets wordt beter.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 02:46

Toch vind ik je zithoogte meevallen als ik kijk naar de foto's in je andere topic. Je kar moet niet veel hoger worden. Als je je leidsels gewoon aangnomen heb en op lengte dan moet hij er nauwelijks aan kunnen komen met de staart. Je borsttuig kan trouwens wel iets hoger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:03

Dank jullie, eventueel navragen voor andere wielen kan ik altijd doen, moest het een blijvend probleem zijn. Echter is het bij de laatste rit geen enkele keer gebeurd, dus ik denk op dit moment dat het toch voornamelijk aan mij ligt, maar we zullen het zien als er nog veel meer vliegen en dergelijke zijn :+ (ga wel met een deken werken enzo, maar toch).

Het tuig zit verder in principe gewoon goed, is door een kenner afgesteld en door een andere kenner nog eens allemaal nagekeken. Maar zal het nog eens bekijken en navragen ;)