Ik heb een verzorg pony op de manege. ik longeer haar op de gewone manier:hoofdstel en een longeerlijn maak ik vast met een tussen stukje. Maar er zijn een paar meiden die ook mijn verzorg pony longeren maar op een heel rare manier denk ik namelijk met hoofdstel en dan bevestig ze de twee uitijnden van de longeer lijn aan de bit ringen zo dat het paard omzingeld is door de longeerlijn. En dat doen ze zo dat ze meer controle hebben en de pony beter kunnen leren neerwaards laten lopen maar het ziet er soms niet zo relaxt uit ik weet dat deze pony nog jong is en eigenwijs is maar ik zie haar soms zo hard trekken dat het bit door de mond getrokken word. Ik vind het niet fijn om dat te zien.heb soms het idee dat ze de pony onopgevoed vind .maar dat is ze niet. Ze luisterd naar mij . Kan al veel met haar doen .Dus daarom wil ik jullie mening horen wat vinden jullie hier van.
Dit heb ik ook wel eens gedaan met mijn verzorgponys toen ik nog geen longeersingel had. Lijkt het op dubbele lijnen of bedoel je dat niet?
Anoniem
Geplaatst: 08-03-14 23:34
hoi! dit heet longeren met de dubbele longe. sommigen noemen het ook wel lange lijnen. Je hebt meer te zeggen over je paard, en zelf in de hand hoe je je paard wilt laten lopen. Niet zielig, een fijne manier van trainen! Vaak zit de longeerlijn dan door een singeltje heen. Waarom vraag je de meiden niet eens waarom ze dat precies doen en of ze het je eens kunnen laten voelen hoe het is?
bedoel je dan het klipje aan de ene kan en het handvat aan de andere kant vast knopen? lijkt mij wel heel erg raar
chevellaenik
Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-14 23:42
Ja dat hebben ze zo geleert van hun instructreur. ik heb deze manier nog nooit gezien. Dubbele longe die ken ik natuurlijk wel en dat wil ik ook graag leren.lijkt me een leuk en fijn voor de pony
Nee het is echt 1 enkele lijn waar ze het mee doen bij het handvat hebben ze zelf een karabijnhaak gemaakt en pony loopt op de kleine volte . Ik wou dat ik een foto hier van had maar die heb ik niet
Equisync
Geplaatst: 08-03-14 23:57
Dus een beetje zo? Of anders? Of loopt het touw over de rug ipv achter de kont? *foto van google geplukt*
Ik snap wat je bedoeld dit deed ik ook met mijn verzorgshetlanders, bij shetten is een longeerlijn lang genoeg maar bij ponys lijkt mij niet. Of je moet heel erg mee gaan lopen om een grote volte te krijgen.
Het werkte bij mijn shetten best goed alleen vind ik het met een singel fijner werken aangezien ze zo beter over de rug gaan lopen. Dit is niet raar maar een creatieve oplossing indien je geen singel hebt.