Uitslaande shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lisalovekira

Uitslaande shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 10:24

Hallo ik heb een klein vraagje
Ik heb shetlander en die draaid haar kont naar u toe en drijgt dan te stampen en stamp ook vaak ook bokkends tampen. Nu is mijn vraag hoe ik het haar het beste kan afleren via grondwerk. Zonder bruut glazuur te moeten zijn :) (ik hebz e sinds vandaag maaar ik wil er dus wel correct aan beginnen)

Alvast bedanktxx

Anoniem

Re: Uitslaande shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:26

Als ik t goed begrijp trapt je pony dus? Dus zij mag wel bruut tegen jou zijn maar jij niet tegen haar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:28

Joolien schreef:
Als ik t goed begrijp trapt je pony dus? Dus zij mag wel bruut tegen jou zijn maar jij niet tegen haar?

Precies dit.. Een pony die gemeen doet, mag je best wat gemener tegen optreden. In de kudde gaan ze ook niet gezellig een potje dammen om te kijken wie de baas mag zijn, omdat dit liever is dan een goede trap uitdelen.

Trappen is hier uit den boze bij mij in ieder geval, als m'n merrie alleen al dreigt uit te halen krijgt ze al een tik of een schop onder d'r reet. Hier dus geen losse hoefjes maar daar moet je af en toe wel even streng voor optreden.

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:29

als de mijne stampen stamp ik terug want dat hebben ze niet te doen en dat weten ze en ze stampen niet meer

lisalovekira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 10:31

Tik geven met mijn stick was ik idd al vanplan maar met bruut bedoel ik echt zwaar optreden. Bij de vorige zigenaars is het ook aangeleerd door elke keer opzij te stappen als ze haar gat al draaide.

may123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:32

nee hier moet je gewoon even streng optreden laten zien we de baas is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:32

Die stick voelen ze denk ik niet zo veel van.. Klinkt heel banketstaaf, maar je pony tikt jou ook niet met haar 'stick' maar wil uithalen met d'r benen... Dan had ik de stick toch echt even laten liggen en een flinke tik uitgedeeld met m'n voet.

lisalovekira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 10:34

Mij lijkt het gewoon veiliger voor moest ze trg trappen dan sta ik op veilige afstand en kan ik trg tik geven. Als het dan geen avans heeft zal ik misschien zelf wel eens uithalen maar klinkt zo bruut galzuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:35

Tja wat vind jij bruut optreden? De beste manier is gewoon zodra de dreigt een schop onder dr kont te geven, meteen, 1 keer en daarna weer rust. Je hoeft haar niet helemaal lens te schoppen en weet ik het wat allemaal, maar foei roepen en met een stokje een aai geven heeft ook geen zin ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:36

lisalovekira schreef:
Mij lijkt het gewoon veiliger voor moest ze trg trappen dan sta ik op veilige afstand en kan ik trg tik geven. Als het dan geen avans heeft zal ik misschien zelf wel eens uithalen maar klinkt zo bruut galzuur.

Ik snap wel wat je bedoeld maar ik vind je woordgebruik enigszins apart :')

lisalovekira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 10:37

Geloof me met een stick kan je wel meer als een aaitje geven ;)

Oei welk woord gebruik? (Belg :D)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:38

lisalovekira schreef:
Geloof me met een stick kan je wel meer als een aaitje geven ;)

Oei welk woord gebruik? (Belg :D)

Ah ok, nou ik doelde op bruut galzuur :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:38

glazuur/bruut galzuur is denk ik een raar woord :p

En met een stick een tik geven is leuk, maar komt, hoe banketstaaf het ook klinkt, minder direct aan als een goede schop onder z'n reet.

Zoals Joolien zegt, je hoeft ze niet in elkaar te timmeren, maar je mag wel even laten weten dat er een grens is, en die grens was bij mij allang bereikt.

lisalovekira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 10:42

Klinkt idd logisch

(Bruut glazuur is een woordje die ik zelf heb verzonnen zo heb ik er wel meerdere :D )

Dus volgens jullie zou een goeie trap terug een goeie les zijn om ze even een wake up call te geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:43

Ik vind van wel. Klinkt vervelend maar vaak is het met 1 of 2x 'straffen' dan ook weer opgelost. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:44

lisalovekira schreef:
Klinkt idd logisch

(Bruut glazuur is een woordje die ik zelf heb verzonnen zo heb ik er wel meerdere :D )

Dus volgens jullie zou een goeie trap terug een goeie les zijn om ze even een wake up call te geven?

Jup, dat wordt namelijk in een kudde ook gedaan, een paard die hoger in rang staat zal een paard corrigeren met een simpele trap. Dit moet wel gebeuren binnen 3 seconden dat ie t doet, als je eerst nog gaat lopen drentelen dan ben je te laat ,actie=reactie.

lisalovekira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 10:45

Eerder dan correctie.?
Okee super en als ze direct na ook drie sec nog eens terug trapt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:46

lisalovekira schreef:
Eerder dan correctie.?
Okee super en als ze direct na ook drie sec nog eens terug trapt ?

Nog een keer corrigeren. Net zo lang totdat zij ophoudt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:46

Als ze dan na 3 seconde gelijk weer terugtrapt.. Nog een trap ertegen. Maar zoals Joolien zegt; wel direct reageren en niet na een minuut pas, dan weet ie al niet meer waar die z'n trap voor krijgt.

Als ie continu blijft trappen zou ik me zorgen maken trouwens, t moet geen worstelpartij met je shet worden :+

lisalovekira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 10:47

Dan is het toch echt zen gevecht.?

Idd een trap gevecht is niet echt de bedoeling lijkt me zo

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:49

Je hebt haar net, dus even laten weten wie de baas is, lange zweep mee, zelf cap op. Als ze dreigt een pets erover, hoeft niet hard maar wel direct, timing is alles.

lisalovekira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 10:51

Zoals in de teks staat klopt niet ze is er sinds woensdag en ben er 5 min mee bezig geweet om eens te kijken wat voor eentje het was. Nu begin ik er morgen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:51

Sinds woensdag is toch 'pas net' of zie ik dat verkeerd :=

lisalovekira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 11:04

Ja hoor maar in de tekst staat vandaag :D

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:10

bigone schreef:
Je hebt haar net, dus even laten weten wie de baas is, lange zweep mee, zelf cap op. Als ze dreigt een pets erover, hoeft niet hard maar wel direct, timing is alles.

Helemaal met dit advies eens