[AR] Welke pony voor mijn Dutch ponywagen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

roxy_ZharaX

Welke pony voor mijn Dutch ponywagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 15:13

dag bokkers
Ik heb een dutch pony wagen. De koets is een model tussen recreatief en marathon.
Ik heb er nu een 2span shetlanders van 95cm voor lopen.
Afbeelding

Maar ik zou graag nog willen uitbreiden en nog een pony bijkopen.
Dit zou voor enkelspan zijn in dezelfde koets.
De koets weegt 165kg.
Hoe groot zou de pony dan het best zijn om deze koets makkelijk te kunnen trekken?
Ik zou vooral intensief willen mennen en wedstrijden doen bij LRV, dus ik rij heel
veel op de velden.

Ik dacht zelf aan een pony tussen de 1m25 en 1m35.
Wat denken jullie?

Alvast bedankt
gr astrid

Keet

Re: Welke pony voor mijn Dutch ponywagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:53

Wat is de bokhoogte?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:35

Dat lijkt mij te hoog, ik heb zelf denk ik een wagen van ongeveer dezelfde hoogte, loopt een pony voor van 1.13, weegt ook wat zwaarder als deze. Ik zou dus eerder zoiets tot ongeveer 1.20 zeggen, maar ligt aan je bokhoogte, ik doe nu maar even een ruwe schatting.

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 21:38

Hoe meet je de bokhoogte correct? Is dit van de grond tot waar de bok begint of de hele bok inbegrepen?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:20

Zeg maar je zitvlak ongeveer.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:21

Zou kijken voor een leuke a welsh :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:22

Maar bokkers, hoe zit dat dan? Als zitvlak de max. is mogen de ponys ervoor maar ongeveer 1,20m zijn. Waarom? Dan zou je bij de Shire waarmee gemend wordt op 1,90 bokhoogte zitten.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:27

Je pony mag best iets hoger zijn dan je bokhoogte, maar de verhoudingen moeten wel ongeveer kloppen :)

Als je een pony voor een te kleine wagen zet kan je niet meer over zijn kont heen kijken, dan wordt het nogal moeilijk om netjes te mennen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:16

Geekgirl, je ogen zitten toch niet ter hoogte van je zitvlak? Toevallig vorige week mijn bokhoogte opgemeten: zitvlak zit op 1.25 m. Daar liep mijn D-pony van 1.45 m voor, stond keurig. Ook een Andalusiër van ca 1.55 m, stond nog beter. Nu mijn paard van 1.64 m en toegegeven: ik moet nu steeds de leidsels iets optillen bij wendingen om ze over de rugriem heen te leggen. Voor hem is deze wagen dus wel te klein / laag.

Het lijkt mij dat een grote B of een niet al te grote C pony prima zou moeten passen (met indien noodzakelijk een aanpassing voor het lamoen) voor de wagen van TS.

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:53

Ik heb ook zo'n wagen gehad. Het lamoen heb ik voor mijn toenmalige Welsh a van 1.20m zelfs nog verder ingekocht (afgezaagd), dus een b/c-pony moet echt wel kunnen.

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 14:28

Ik zal deze namiddag de bokhoogte even opmeten.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:52

Ik weet niet precies wat de bokhoogte van mijn wagen is, maar die is echt wel een stukje lager dan de bovenkant van mijn fjord.
Maar als ik tijdens het rijden mijn handen gewoon netjes op de goede hoogte houd, dan zijn de leidsels vrij van haar rug. En dat is denk ik wel belangrijk... anders klapperen die zo op haar lijf. Lijkt me niet fijn voor het beestje.

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 18:40

mijn bokhoogte is 115cm. Ik denk zelf dat een pony van 1m30 net nog zou passen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:06

Gem schreef:
Geekgirl, je ogen zitten toch niet ter hoogte van je zitvlak?

Dat zeg ik toch helemaal niet? Ik zei alleen dat de verhouding tussen paard en wagen toch enigzins moet kloppen. Als je te laag zit moet je inderdaad je leidsels telkens optillen om ze te verleggen en heb je ook nog maar weinig overzicht.

Ik heb nooit gezegd dat je bok even hoog moet zijn als de schoft van je paard/pony.
Eigenlijk kan je doen wat je wil, zolang je paard tussen je lamoen past kan hij voor je wagen. Of dat veilig is en of je zo echt netjes kan rijden is een andere kwestie, maar in principe kan het.

Voor echte dressuurwagens wordt de regel van bokhoogte=schofthoogte wel aangehouden, maar met een recreatie- of marathonwagen hoeft dat helemaal niet.

TS, ik weet welke wagen je hebt en ik denk ook wel dat een pony van 1m30 daar zonder problemen voor past. Mijn wagen is nog een maatje kleiner en daar kan perfect een pony van 1m20 voor. Je zal alleen even moeten kijken of je lamoen lang en breed genoeg is voor een grotere pony, maar normaal gezien zal dat geen probleem zijn.

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 13:21

Bedankt voor de reacties.