Problemen bij longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mustilove

Problemen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 20:48

Hey, ik ken een jonge pony van 3 jaar en een half.
voor ik mijn eigen paard had ree ik op hem
Hij was super braaf percies een topgeleerde kinderpony
Maar sinds ik niet meer op hem rijdt is het helemaal mis gelopen.
Hij steigert,bokt, loopt weg (had dit bij mij nooit gedaan alleen weggelopen omdat hij schrik had)
Nu omdat ik daar op kamp ben ben ik weer begonnen met longeren (ondertussen reden er andere mensen op, die er waren afgevallen waardoor iedereen behalve ik en een ander meisje er schrik van hebben)
maar ik heb een paar problemen (bij mij loopt hij aan de longe soms echt perfect maar bij andere loopt hij ze gewoon omver omdat zij niet zo sterk zijn)
Mijn problemen
- hij start niet ik stap eerts naast hem 2 voltjes en dan laat ik hem los en wil ik hem laten starten maar wilt hij niet starten en twijfelt hij naar welke kant hij zou gaan dus het is heel moielijk om te vertrekken.
- Hij loopt vaak ook weg (ik kan hem tegen houden maar de rest niet, behalve de grote eigenaars maar zei hebben geen tijd)
- hij stopt ook plots en dan begint hij weer te twijfelen als ik hem wil starten

Hutcherson

Re: Problemen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:20

Zekerheid en duidelijkheid geven. Jouw weg en geen andere.
Dus niet: jij wilt rechtsom maar paard kiest linksom dus jij veranderd ook naar linksom. nee het is rechtsom en niets anders.
Leer het paard reageren op je stem.
Dus 'stap' 'draf' en 'galop' (ik heb mijn verzorgpaard ook nog 'meeeeer' geleerd zodat ie moet verruimen).
Je kunt prima beginnen met naast hem lopen in het begin maar leer hem wel commando's aan zodat hij in he tvervolg zelf snapt wat de bedoeling is.
Dat weglopen heb ik ook gehad met verzorgpaard. ik heb gewoon de bak afgezet zodat ik hem altijd kon houden aan de longeerlijn. hij kon niet ver bij me vandaan..
Als hij stopt geef je met een boze stem aan dat dat niet de bedoeling is en geef je commando van de gang waar ie voorheen in zat.
niet binnen 2 tellen reactie? zweep.
vergeet niet optijd ook te belonen! een paard kan niet de link leggen van : als ik nu stop met wat ik aan het doen ben, het commando opvolg van de baas, dan krijg ik snoepje.. kortom: paard weet niet dat ie eerst iets bewust fout kan doen om daarna braaf te zijn en beloning te krijgen.
Paard snapt wel: goede reactie op commando is snoep. dus ga ik dat vaker doen!:)

Deaglán

Re: Problemen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:24

Ook hier weer, hoe sta jij ten opzichte van het paard? iets te ver naar voren en je blokkeerd hem waardoor hij gaat twijfelen over welke richting hij moet nemen.