in de bak:voorbenen in galop,achterbenen in draf

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

finally

in de bak:voorbenen in galop,achterbenen in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 21:47

Ik heb mijn draver nu zover dat hij eindelijk ook rustig in de bak kan rijden draf gaat hij goed,lekker nette rustige draf maar met de galop gaat hij met de voorbenen in galop terwijl de aschterbenen in draf zitten :-(
buiten op rechte stukken gaat hij altijd voluit in galop dus galopperen kan hij zeker wel,vind hij heerlijk.
En hij wil ook heel graag rustig in galop in de bak maar het lukt hem niet op 1 of andere manier.
Hoe moet ik dit aanpakken? als ik hem sneller in galop aanzet en hem dan terugneem valt hij weer in draf of vaker een telgang.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:51

Bij mij werkt het om eens aan te sporen bij het aanspringen, door irritatie springt ze hierdoor met 4 benen omhoog en galoppeert ze netjes aan. Beetje vals van me, maar zo heeft ze het binnen no-time geleerd terwijl ik ervoor jaren heb geoefend zonder sporen en het nog niet lukte.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:01

kan het misschien zijn dat hij achter minder sterk is waardoor het dragen in galop lastig is in de bak?

xSlvna

Re: in de bak:voorbenen in galop,achterbenen in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:02

Hier was het probleem dat ze de galop simpelweg niet begreep, de 3 takt galop. De 4 takt dan wel, maar dat kun je niet doen in een piste.

finally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 22:34

4takt galop is geen probleem,het gaat echt om de 3takt, heb echt geen idee hoe ik hem dat moet leren,
dat hij achter minder sterk is zou ook zeker zo kunnen zijn,maar als hij achter sterker word zal denk ik niet meteen de galop verbeteren?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:39

Als ie buiten wel snapt hoe galopperen werkt is het een kwestie van sterker maken van de achterhand. In de bak is het voor veel paarden lastig, kleinere ruimte waardoor er meer gedragen moet worden om rond te komen. Dit dragen kan je trainen door de achterhand te trainen.
Dus, galop in de bak eerst laten zitten en juist die achterhand trainen. Kan op veel verschillende manieren, maar net wat jouw voorkeur heeft.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:44

ben het met RianneH eens, die galop die komt wel.
Mijn ene draver had er ook moeite mee, met name omdat ze van achteren heel slap was. Ik heb haar toen meegenomen naar privéles en de focus gelegd op overgangen, zijgangen en keertwendigen om de achterhand, galop is toen amper aan de orde geweest tijdens de lessen, juist omdat ze door oefeningen in stap en draf sterker werd voor de galop. Inmiddels is ze achter enorm gespierd en springt ze erg makkelijk aan in galop

finally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 22:50

Hij is altijd alleen buiten in het bos gereden,is 13 en sinds een half jaar van mij, en hij weet niet beter dat nadat hij uitgekoerst was hij keihard moest galopperen buiten,nu dus probeer ik dat kalmer te krijgen,buiten gaat wel wat rustiger dan voorheen maar wil hij ook meestal knoeihard.
Ik ga me eens informeren wat het beste werkt om de achterhand te trainen. Heb niet echt ervaring in dit soort dingen ;-)
ik doe nu ook voornamelijk veel overgangen,wendingen ed. in de bak,maar hij wil graag aan het eind van het werk altijd even galopperen en vind het niet leuk voor hem dat het hem niet lukt terwijl hij zo graag zijn best doet.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:01

Je zou hem als beloning na het rijden ook lekker los kunnen gooien in de bak, dan kan hij zelf bepalen of hij in galop wil en traint hij ook nog zijn achterhand.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:02

Misschien een idee om hem dan even los te laten galopperen? Wij gooien de paarden regelmatig los als we gereden hebben, kunnen ze nog even rollen en vrij de benen strekken.
Hoe sterker hij van achter wordt, hoe makkelijker de galop zal gaan. Niet gaan knoeien in die galop, hij mist de kracht om die correct en ook nog eens met een ruiter uit te voeren. Rustig blijven oefenen in draf, inderdaad overgangen, gymnastiseren. Longeren is vaak ook heel behulpzaam, maar ik ben erg voor het leren van goed longeren waarin je goed weet wat wanneer gebruikt wordt en met welk doel je traint ;)

Edit, zoals bovenstaande dus :p

finally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 15:51

Losgooien doe ik bijna elke dag wel,dan gaat hij ook goed in galop de bak doorsjeezen,met longeren lukt galop niet

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:38

De mijne had dit ook. Ik ben blijven oefenen buiten op rechte stukken. Het werd vanzelf beter. Het is niet dat hem geleerd is om hard te galoperen buiten maar het is zijn enige manier om zelf in balans te blijven. Datzelfde balansprobleem zorgt er ook voor dat hij nog niet in de bak kan galoperen.
Geef hem vertrouwen en vertrouw hem ook dat hij niet hard gaat om het jou eng te maken maar omdat hij het nog onder de knie moet krijgen.
Het komt echt goed, laat hem lopen en zijn benen opzoeken, niet aan de teugels blijven hangen en zelf lekker zwaar proberen te zitten. Binnen korte tijd kun je al verschil maken! Succes!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:47

Het is inderdaad een balansprobleem, maar dat word niet beter van rechte stukken galopperen (hier zelf een draver, na 3,5 jaar rechte stukken galopperen kon ze het nog altijd niet in de piste).

Heb het jammergenoeg bijna erin moeten stampen, "en nu ga je op deze manier galopperen", binnen een week ging het steeds soepeler en na 3 maanden ging het bijna perfect.

Ik stapte er dan ook iedere dag op om een rondje te galopperen, even aangalopperen vanuit stap of draf, na een aantal correcte passen terug in draf, omdraaien, de andere kant het zelfde, terug in stap en klaar met de training.

Ook regelmatig aan de hand in de piste constant aan laten galopperen. Lastig voor het paard, zeer lastig, maar zo leerde ze tenminste. Van dat stuwen op uitrit (rechte stukken 'rennen') krijgt dat dier doorgaans geen kracht om 'omhoog' te galopperen zoals het in de piste moet.

Wat ik wel deed na het aangalopperen was de teugels los in het begin, gewoon zorgen dat die drietakt goed is, aansporen, wakker houden. Erna ging ik op de buitenteugel inhouden, paard op de achterhand brengen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:04

Denk ook dat het wel wat per paard zal verschillen. De mijn liet zich na een paar weken goed in tempowisselingen rijden buiten op de lange stukken. Toen ben ik het in de bak ook gaan opbouwen. Daar had hij wel wat vertrouwen nodig maar is uiteindelijk ook goed gekomen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:50

Hier was het probleem dat 'verzamelen' in een 4 takt galop gewoon niet te doen is en gaat lijden tot dribbelen (en dan kom je weer mer voorbenen in galop, achterbenen in draf).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:59

Ik ben het voor een groot deel eens met xSlvna, rechtuit in galop is goed om het 'aan te leren' , het aanspringen en km's maken, maar een correcte volte in galop ga je zo nooit krijgen natuurlijk.

Eerst longeren met een pessoa, zorgen dat hij het aan de longeerlijn goed kan en dan pas met een ruiter erop( want dat is dus een moeilijkheidsfactor erbij )

Ik zou echter een paard niet 'losgooien' van voor, je wil juist dat hij niet gaat zwemmen :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:10

Mijn draver hielp het om echt duidelijk voren op/terug te pakken, en vooral omhoog te denken. AanSPRINGEN, niet rennen.

pukkiej14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:37

Ik denk persoonlijk dat het rechte stukken galopperen geen nut heeft... Wanneer je in de bak rijdt is het een heel stuk balans, aanleuning en hij moet zijn lichaam leren dragen. Vooral dat laatste is erg moeilijk voor een draver. Wanneer je een draver aan een lange teugel laat galopperen gaat hij in 2 stukken galopperen.. Je moet hem dus als het ware bij elkaar houden. Je moet hem echt sturen. Zorg dat hij netjes aan de teugel gereden wordt en ga niet op de zaken vooruit lopen.. Zorg dat je basis goed is... Ga dan pas denken aan zijgangen, keertwendingen en al die andere dingen waar je nog helemaal niet aan moet denken als je de basis niet onder de knie hebt...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:13

Ik ben juist wel 'begonnen' met zijgangen etc. De balans voor galop had ze nu eenmaal niet, dat betekend niet dat je de draf niet mag uitbreiden. Galop was enkel in iedere training 'een rondje proberen'. Paard kon dus eerder een volte 10 m in draf (hele prestatie voor mijn draver), wijken, travers etc. dan een correcte galop. Door de zijgangen etc. werd ze voor mijn gevoel wel een stuk beter in balans voor de galop.

Edit: Paard kon in draf door het oefenen goed en gedragen open, een beetje opgericht, goed op de kont. Dan gaat dat galopperen ook wat fijner.