[AR] Spoorbreedte voor stabiele wagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quilfa

Spoorbreedte voor stabiele wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 20:35

Hallo,

Ik wil vast wat gaan rondkijken om op den duur een menwagentje te kopen of eventueel met begeleiding te maken als er niks passends te vinden is.

Nou vind ik het belangrijk om een stabiele wagen te hebben en vraag ik me dus af wat een goede spoorbreedte is voor een beetje stabiliteit. Het is gewoon voor recreatief gebruik. Het is voor mijn mini van 80/82 cm. Hij groeit ongeveer uit tot 85 cm.

Barney1978

Re: Spoorbreedte voor stabiele wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:00

Wij hebben een wagen met spoorbreedte 126 cm, voor twee pony's van 110 cm. Die is erg stabiel en we hebben er al veel gekke dingen mee uitgehaald zonder om te slaan.

Hiervoor hadden we een wagen met spoorbreedte 100 cm. Ook veel mee in het bos gereden, alleen wel met enkelspan en niet met tweespan. Ik weet niet hoe deze wagen het had gedaan als we echt hard door de bocht waren gegaan, dat was toen veel minder aan de orde. Maar voor de gewone recreatieritten was het een prima spoorbreedte.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:28

Ik heb voor mijn pony van 107cm een 4wielige wagen gehad met een spoorbreedte van 107cm.
Ik reed er veel mee buiten, dressuur. Daar ging prima. Maar marathons rijden was echt verschrikkelijk. Ik moest samen met mijn groom meehangen in de bochten om niet om te vallen.. voelde me totaal niet veilig

Trouwens, nu heb ik een hele fijne wagen van 125cm breed met een pony van 118

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:33

Mensen..... het gaat om één mini van 80 cm, daar kun je toch geen vierwieler achter hangen...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 02:38

Ik zie het al voor me, een 4wieler met 1.25> spoorbreedte achter een mini van 80/85 cm :(:)

TS: stabiliteit van een wagen heeft zeker niet alleen met spoorbreedte te maken. Je kan een wagen nog zo breed maken, als de wagen 'hoog gebouwd' is en het zwaartepunt ligt hoog, dan zegt spoorbreedte maar weinig over de stabiliteit.

Ook is meer info handig: wat wíl je precies straks met je aanspanning? 'af en toe' een (recreatief) ritje, wedstrijdjes, boscrossen, intensief rijden, misschien zelfs 2span? Moeten er meer mensen mee? Want dat gaat lastig worden met zo'n kleintje.

Als ik je een enorm stabiele, degelijke, veilige en letterlijk rotsvaste 2wieler mag aanraden: de HCA sulky van HCA uit Klarenbeek. Google maar eens en gebruik de bokt zoekmachine. Zijn niet alleen als 1zitter met panzitting verkrijgbaar, maar ook evt. met bankje.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 07:36

Het kan prima een vierwielige wagen voor een kleintje. Hier mennen er ook met een vierwielige wagen, alleen dan is het gewicht van de wagen belangrijk om op te letten.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:10

Kan iemand mij vertellen hoe je de spoorbreedte precies opmeet?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:55

Achterbanden en dan de buitenkant van de band tot de andere band meten. :j

Ik heb 1.26 voor mijn wagen die is onwijs stabiel. Mijn HCA heb ik laten verbreden naar 1.11 en daar kun je nu ook goed 'gek' mee doen voor je die om zal krijgen. :j

Quilfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 08:37

JoyCiej007 schreef:
Ik zie het al voor me, een 4wieler met 1.25> spoorbreedte achter een mini van 80/85 cm :(:)

TS: stabiliteit van een wagen heeft zeker niet alleen met spoorbreedte te maken. Je kan een wagen nog zo breed maken, als de wagen 'hoog gebouwd' is en het zwaartepunt ligt hoog, dan zegt spoorbreedte maar weinig over de stabiliteit.

Ook is meer info handig: wat wíl je precies straks met je aanspanning? 'af en toe' een (recreatief) ritje, wedstrijdjes, boscrossen, intensief rijden, misschien zelfs 2span? Moeten er meer mensen mee? Want dat gaat lastig worden met zo'n kleintje.

Als ik je een enorm stabiele, degelijke, veilige en letterlijk rotsvaste 2wieler mag aanraden: de HCA sulky van HCA uit Klarenbeek. Google maar eens en gebruik de bokt zoekmachine. Zijn niet alleen als 1zitter met panzitting verkrijgbaar, maar ook evt. met bankje.

Zoals in de post staat is het gewoon voor recreatief gebruik. En het gaat om enkelspan. Gewoon ritjes over de weg dus en af en toe door het bos, maar geen cross of iets dergelijks. Een hoog gebouwde wagen lijkt me niet echt praktisch achter zo'n kleintje, ook optisch niet zo mooi. Dus dat gaat sowieso niet gebeuren.

Een hca sulky is inderdaad wel fijn maar ik durf dat niet aan om op de gok aan te schaffen, aangezien ik erge rugproblemen heb en daardoor bang ben dat ik dan erge last ga krijgen. En het is ook niet zomaar een investering :)

Een 4wieler kan idd wel voor een mini maar dan geen spoorbreedte van 1.25. Vriendin van me heeft er 1 met spoorbreedte van ongeveer 1.06m en dat gaat prima.

Of het een 2wieler of 4wieler word weet ik nog niet, dat ligt er net aan wat er op mijn pad komt.

De rest bedankt voor de nuttige reacties!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:15

Geen ervaring met hca maar heb hier op bokt gelezen dat mensen met rugproblemen hier geen last van hadden op de hca met de panzitting, die schijnt juist onwijs comfi te zitten