[AR] (rij)bak (met snippers) slepen met je paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

(rij)bak (met snippers) slepen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 12:20

Wij (mijn man en ik) slepen geregeld bij ons op stal de rijbanen aan met April, onze tinker.

Dit doen we met een tractorband.
We hebben een lichte en een zwaardere en het ligt een beetje aan de conditie van de rijbanen welke we pakken.

De kleine bak is geen probleem, die bestaat uit alleen maar zand.

Alleen bij de grote rijbaan hebben we een "uitdaging".
Deze rijbaan heeft tapijtsnippers en is daardoor lastiger te slepen.

Slepen met een trekker is hier niet mogelijk door een aanlegfout. (het onderdoek ligt te hoog. Waardoor een trekker de boel kapot zou trekken)
Dus eens in de zoveel tijd gingen we met een aantal stalgenoten de strijd om met de hand de bak aan te harken.
Best een hoop werk, vooral als je het laat versloffen en de laatste keer zijn we dan ook een hele dag bezig geweest.
Omdat we daar eigenlijk geen zin in hebben, willen we de bak nu bijhouden door hem te slepen.

Afgelopen tijd, met het vochtige weer, ging het eigenlijk super. Geen problemen en het sleepte lekker. Meestal even laatste beetje bijwerken met een hark.

Nu hadden we gisteren ineens problemen. De bak was eigenlijk te droog geworden. De tapijtsnippers en het zand hoopte heel erg op in de band, waardoor we eerder hopen maakte dan de boel vlak kregen.

Nu weet ik dat er hier op bokt meer mensen zijn die de bak/weide slepen met hun paard.

Ik weet dat er leuke baksleepjes te koop zijn, maar die hebben over het algemeen geen leuk prijsje :P
En aangezien het niet om mijn eigen spul gaat, wil ik er eigenlijk niet zoveel geld in stoppen om zo'n ding aan te schaffen.
(Dus ik hoop dat er op bokt ook wat creatievelingen zijn die low cost wat handigs in elkaar geknutseld hebben)

Dus na mijn relaas komen dan eindelijk mijn vragen:
-Hoe doen jullie dat?
-Wat gebruiken jullie daarvoor?
-Hoe zouden jullie het doen? (antwoorden met "dat zou ik aan de staleigenaar overlaten" heb ik niets aan ;) )

Foto's van jullie creaties ook welkom natuurlijk.

D__S

Re: (rij)bak (met snippers) slepen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 12:23

Ik heb totaal geen verstand van het slepen van een bak, (dus misschien zeg ik wel iets heel doms) maar is het niet mogelijk de bak eerst nat te spuiten en daarna te slepen? Aangezien je aangeeft dat daar eigenlijk het probleem ligt.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 12:26

Dat was ook het eerste wat ik dacht.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 12:41

Bij nat weer zijn de tapijtsnippers zwaarder (door het vocht) en mengen zich meer met het zand.
Bij droger weer worden de tapijtsnippers lichter (worden droog) en komen dan naar boven.
Sproeien gaat dat helaas niet in een keer verhelpen.

Daarnaast is het een 20x60m rijbaan. Sproeien is dus helaas ook niet snel even gedaan.

Ik zoek dus echt een manier om het slepen beter/makkelijker te maken.

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 12:56

Ik trek de buitenbak waar deze snippers inliggen met een weidesleep.
Ik zet hem wel op een stand dat het frame niet helemaal de grond raakt enkel de ringen.
Zo laat hij het zand vallen waar het nodig is.
En nat houden,blijft hij het mooist en het vlakst van