Longeren: paard naar 'buiten' sturen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Longeren: paard naar 'buiten' sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 23:40

Ik heb paarden graag op de buitenste cirkel lopen, hoe groter de diameter hoe fijner voor ze.
Nu heb ik altijd geleerd dat als je paard naar binnen komt je hem naar buiten kunt sturen door met de zweep naar de hals te wijzen of als dat niet werkt naar de hals te "zwaaien"
Niet aantikken letterlijk maar wel een zwaaibeweging richting hals te maken. Dat werkte best goed, maar bij het paard wat ik momenteel longeer niet zo :D

Mijn meestgebruikte woordje is 'buiten' en vaak lukt het wel maar het volgende rondje komt hij weer naar binnen zeilen. Aantikken doet dan ook niets.

Nog tips ? ;)

Kiichi

Re: Longeren: paard naar 'buiten' sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:44

Als mijn paard niet op stemhulp reageert (of lichaamstaal/hand/arm), loop ik enkele passen op haar af, zodat ze van mij druk voelt. Vaak loopt ze dan weer braaf op de buitenste cirkel. Komt ze daarna direct weer naar binnen, opnieuw stemhulp en dreigender op haar af lopen, ze weet donders goed wat ik bedoel en weet dan ook dat ik het echt meen.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:00

Ja wat hier boven gezegd word doe ik ook. In de boeken van NH is de romp hetgene waar je "druk" op moet leggen. Bijv. Met freestylen als mijn paard meer naar buiten moet, zwiep ik mijn leadrope tegen haar romp (ribben, buik). Richting de hals is dus voor mijn paard langzamer.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 00:13

Doe ik ook vaak, op hem aflopen met stem en zweephulp en dat werkt wel maar hij komt zo vreselijk makkelijk weer terug naar binnen. Hmmm moet maar gewoon stug volhouden :-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 08:12

Inderdaad een duidelijke stap naar ze toe zetten en met de zweep aangeven dat je ze naar buiten wilt hebben.
Nog beter werkt een aantal keer met de dubbele longe longeren, dan kun je gewoon op je buitenlijn naar buiten sturen. 8-)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 09:11

Nouvel schreef:
Inderdaad een duidelijke stap naar ze toe zetten en met de zweep aangeven dat je ze naar buiten wilt hebben.
Nog beter werkt een aantal keer met de dubbele longe longeren, dan kun je gewoon op je buitenlijn naar buiten sturen. 8-)

Hai Ellis,

dat is inderdaad een fijne ja !

Ik doe allemaal al wat jullie zeggen en dan komt hij het volgende rondje net zo makkelijk opnieuw naar binnen, dus dat werkt nog niet zo. Maar wie weet als ik stug vol blijf houden :-).....

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:16

Misschien kun je uitzoeken waarom dit gebeurt. Zoekt je paard steun, vindt hij de buiging op de volte lastig en is dit zijn oplossing? Dan kun je gerichter aan de oorzaak werken in plaats van puur het gedrag corrigeren.

Het corrigeren dat je doet, doe je overigens wel op de goede manier, zo te lezen :j Ik wijs zelf altijd met de zweep naar de schouder, maar eigenlijk hoort het de romp te zijn. Niet de hals, dat is te ver naar voren, waardoor het eerder een remmende hulp is

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:18

IngridM schreef:
Doe ik ook vaak, op hem aflopen met stem en zweephulp en dat werkt wel maar hij komt zo vreselijk makkelijk weer terug naar binnen. Hmmm moet maar gewoon stug volhouden :-)

Eerst vierkant longeren. Je laat m dan rechte stukken lopen en stuurt alleen de bochten in. Om m recht te laten lopen en niet naar binnen te laten vallen loop je een stukje mee, met die 'druk' hou je m rechtuit. Dit moet je een tijd doen. Als het paard dan heeft geleerd gewicht gelijk op beide voorbenen te gaan verdelen kan je weer eens proberen m op de volte te zetten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:19

Hoe heb je hem bijgezet?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:22

Volhouden ja!
Maar niet continue blijven druk geven met je lichaam.
Als het paard op de buiten cirkel loopt waar je hem wil hebben lopen neem jij je stapje weer terug en gaat de druk eraf. Pas als die weer naar binnen komt ga je weer opnieuw naar voren richting de schouder. Maak jezelf ook groot erbij.

Als jij steeds dezelfde druk blijft uitoefenen zonder ontspanning voor het paard, snapt hij niet wat je precies van hem vraagt.
Succes!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:33

De aanwijzing met je zweep doe je heel goed, dat werkt in veel gevallen.

Mijn paard kwam ook naar binnen. Ze was niet onder de indruk van de zweep en kwam steeds vaker naar binnen. Mijn probleem was dat ik zelf niet op de juiste plek stond.

Om je paard naar buiten te sturen kan je iets "voor de schouder gaan staan". Omdat het paard gewend is om je heen te lopen zal hij meer naar buiten moeten om dat te kunnen doen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:17

PaulinBijoux schreef:
Om je paard naar buiten te sturen kan je iets "voor de schouder gaan staan". Omdat het paard gewend is om je heen te lopen zal hij meer naar buiten moeten om dat te kunnen doen.

Als jij voor de schouder gaat staan, hoort je paard af te remmen. Sta je ter hoogte van de achterhand ben je drijvend, sta je ter hoogte van de romp ben je (qua "snelheid") neutraal. Ter hoogte vd romp sta je ook op de goede plek om je paard te vragen meer naar buiten te gaan

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:24

Ik geef mijn paard altijd een zacht tikje op de flank met de zweep meestal tik ik mis maar ze gaan dan wel naar buiten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:27

Gewoon met de zweep naar buiten 'jagen'.
Eerst wijs je met de zweep naar zijn schouder/buik, reageert hij nog niet dan slinger je een keer het uiteinde van je zweep naar hem toe. De meesten gaan daar wel op naar buiten. Mocht hij nog niet reageren dan tik je hem met het uiteinde van de zweep aan.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:45

Corelli schreef:
PaulinBijoux schreef:

Als jij voor de schouder gaat staan, hoort je paard af te remmen. Sta je ter hoogte van de achterhand ben je drijvend, sta je ter hoogte van de romp ben je (qua "snelheid") neutraal. Ter hoogte vd romp sta je ook op de goede plek om je paard te vragen meer naar buiten te gaan

Ja als je er heel erg ver voor gaat staan wel. Maar mensen staan vaak veel te ver naar achteren, waardoor het paard de mogelijkheid naar binnen te lopen. Ik heb het inderdaad niet goed verwoord: niet zozeer voor de schouder staan maar duidelijk te hoogte van de schouder.

Geloof dat we hetzelfde bedoelen maar had het niet goed opgeschreven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 12:50

maar is werken met een dubbele longe geen optie om eens te proberen?

Marieke_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:28

Je positie tijdens het longeren is inderdaad een belangrijke. Mocht je daar niet uit komen, laat je dan een keertje helpen door iemand die daar verstand van heeft; een Natural Horsemanship Instructeur.

Net als Nouvel wou ik je ook voorstellen om een keertje met dubbele lijnen te werken als het met lichaamstaal en aanwijzingen van de zweep niet wil lukken. Ook daar kun je hulp bij krijgen.

Succes!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 20:23

Even voor de duidelijkheid; ik ben niet helemaal duidelijk geweest sorry. Hij reageert vaak wel op mijn hulpen maar hij doet het elk rondje weer. En dat houdt hij stug vol. En ik blijf hem stug naar buiten sturen :-)

Ik heb vele paarden gelongeerd en veel mensen vinden dat ik fijn kan longeren en ik moet ook zeggen dat ik hier nog nooit last van gehad dus ik dacht 'ff tips vragen" :-) Hij is erg volhardend haha.
De manier van bijzetten zoals iemand vroeg is het punt niet, hij doet het bijgezet en hij doet het los zonder bijzet.

Ellis, met dubbele longe is zeker een goed idee (moet ik ook even overleggen met eigenaresse) maar ik wil het uiteindelijk ook voor elkaar krijgen met enkele longe.

De lichaamstaal begrijp ik, in die zin dat voor het lichaam remmend is en naar achterhand toe drijvend is.
Ik heb een tiental longeerlessen gehad van een van de opvolgers van Lammert Haanstra en mijn houding is OK maar eerlijk is eerlijk : zodra hij gaat rommelen, ga ik rommelen. Sta ik niet meer stil in het midden, draai ik niet meer om mijn as, vorm ik geen driehoek meer, ga ik meelopen grrrr etc :o
Mijn houding is goed zolang paard goed loopt. Ik ben redelijk streng maar meneer blijft het proberen haha.

Maar iedereen bedankt voor de tips !

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:54

En wat denk je dat de oorzaak is van het gedrag? :)