Sinds een jaar ben ik bezig met vrijheidsdressuur. Hij had, zullen we het maar een trauma noemen? aan achteruit gaan. Je kon hem 1 pas achteruit duwen, hij kon ook nog net wel van de trailer aflopen. Maar meer en hij sloeg totaal in paniek, dit escaleerde dan ook nog eens toen een lesgever me wou helpen met achteruit gaan terwijl ik er op zat. Ras steigerde omdat de lesgever te hard aan de teugels trok, hij sloeg met de zweep op zijn kont en Ras werd gewoon helemaal gek. Lesgever heel snel buitengezet en besloten een nieuwe start met Ras te maken want dit kon zo niet meer. Hij vertrouwde me niet genoeg om achteruit te durven, ondanks dat we toen toch al 4 jaar een team waren wat veel andere dingen bereikt had.
Ik was al wat bezig met grondwerk en vrijheidsdressuur, maar dan vooral kleine kunstjes zoals hand aanraken, stilstaan,... achteruit had ik me zelf nooit bedacht dat ik dat zo ook kon leren. Blond zeker..

Een volledig jaar heeft het me geduurd voor hij kan wat hij nu kan. Ik begon met hem voor elke minimale beweging te belonen, elke centimeter in de goede richting was voor mij fantastisch. Gisteren heb ik eindelijk eens een filmpje kunnen maken van wat we nu kunnen en toen ik het thuis bekeek begon ik spontaan te huilen. Ik had nooit, maar dan ook nooit gedacht dat we dit zouden kunnen! Hij kan ook een 3 a 4 passen als ik er op zit, maar dat vind hij nog wat moeilijk, vooral omdat hij soms nog niet echt zekere stappen durft zetten.
Jaja, grote man met een klein hartje.
Ook kent hij een heleboel andere truckjes zoals kusjes geven, hand aanraken (tot 2,40 hoog, net niet het plafond in zijn stal) voetjes geven, stilstaan, omdraaien, meelopen en het begin van jambette (In het filmpje doet hij dit niet zoals hij anders doet, hij zwaaide meer wat dan dat hij echt zijn been omhoog hield. Dat kan hij dus normaal veel beter, maar ik heb geen videobewerkingsprogramma op mijn mac, vandaar dat dat er ook bij staat)
Kusje geven:

Begin jambette:

Kusje geven:

Ik mag denk ik wel terecht trots zijn om hem, en ook wel een beetje op mezelf.