hoe leer je wijken? VD

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur_a

hoe leer je wijken? VD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 11:07

Hoii, zoals de titel zegt. hoe leer je met vrijheidsdressuur wijken? of heeft iemand een goede site? thankss

NikkivanOlst

Re: hoe leer je wijken? VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:27

Ik zou eerder vanuit het grondwerk naar het wijken gaan kijken :)
Het wijken als 'kunstje' is wel mogelijk, maar het is een 'kunstje' en dus geen goede oefening daar. Het beste ga je dus fijn met grondwerk aan de gang, met de principes 'wijken voor druk' kom je al een aardig eind! Van daaruit kun je werken naar correct wijken, zijgangen etc :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:28

Dit leer je met touwhalster en leadrope en grondwerkstokje. Je paard moet eerst de voorhand en vervolgens de achterhand een pasje opzij leren zetten. Daarna zet je hem met zijn neus tegen een bakrand aan (draadje is niet voldoende) en zet je eerst de voorhand een pasje opzij, vervolgens de achterhand een pasje opzij.

Zoals op deze film te zien is.

http://www.youtube.com/watch?v=M0TLXXkRXpY

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 11:29

okee iemand nog iets?

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:29

(Ik omschrijf hier het 'kunstje' wijken en niet het dressuurmatige wijken ohz)
Begin aan de hand, later kun je als het stem commando er goed in zit vanaf je paard gaan. Zorg dat je duidelijke lichaamstaal geeft, sta duidelijk (bijv. Als je naar rechts wil) schuin links voor je paard en houd je paard vast in je linker hand en de zweep in je rechter. Misschien kun je op het begin met balkjes voor en achter het paard werken maar dit is vaak niet nodig. Duw nu het paard richting de rechter kant (!geef ook een duidelijk stemcommando!) en de zweep wijs je duidelijk naar de achter hand zodat die mee gaat. (Als dit onduidelijk is hoger houden of rustig aan tikken). Je kunt op een gegeven moment gewoon naast je paard staan en met hand&stemcommando je paard naar de juiste kant laten wijken. !oefen dit beide kanten op! Als je dit perfect kan(dus op stem), kun je ohz beginnen. Verder, veel geduld en duidelijk zijn!
Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb omschreven :) veel plezier!
Laatst bijgewerkt door Lovethokkaa op 23-02-14 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Izabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:31

http://qooqle.nl/?q=vrijheidsdressuur+wijken
Daar kom je al een heel eind mee. Veel mensen hebben tegenwoordig een site waarin ze uitleggen hoe ze dat doen. Ook op Youtube kom je veel filmpjes tegen.
Ik heb het gewoon geleerd door zijn hoofd richting een hek te zetten zodat hij niet vooruit kan lichtelijk druk geven op de schouder en bij elk stapje zijwaarts belonen. Je kunt je paard ook eerst leren om zijn benen te kruisen en het dan verder uitbreiden.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 11:32

Lovethokkaa schreef:
Begin aan de hand, later kun je als het stem commando er goed in zit vanaf je paard gaan. Zorg dat je duidelijke lichaamstaal geeft, sta duidelijk (bijv. Als je naar rechts wil) schuin links voor je paard en houd je paard vast in je linker hand en de zweep in je rechter. Misschien kun je op het begin met balkjes voor en achter het paard werken maar dit is vaak niet nodig. Duw nu het paard richting de rechter kant (!geef ook een duidelijk stemcommando!) en de zweep wijs je duidelijk naar de achter hand zodat die mee gaat. (Als dit onduidelijk is hoger houden of rustig aan tikken). Je kunt op een gegeven moment gewoon naast je paard staan en met hand&stemcommando je paard naar de juiste kant laten wijken. !oefen dit beide kanten op! Als je dit perfect kan(dus op stem), kun je ohz beginnen. Verder, veel geduld en duidelijk zijn!

dit is duidelijk!!! dankje! hier kan ik wat mee

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 11:32

heeft iemand nog vd sites?

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:34

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:52

fleurtjuhh2 schreef:
Lovethokkaa schreef:

dit is duidelijk!!! dankje! hier kan ik wat mee

Mooi zo :) ik bedoelde trouwens als je naar rechts wilt wijken, houd je je paard in de rechter kant vast, niet de linker :') sorry