Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen

Samen met Risse loop ik naar de bak en ga ik beginnen.
Op dit moment gebruik ik "de hele bak" om het zo maar te zeggen. Ik ben van plan om binnenkort gewoon eens een lijn te spannen, zodat de ruimte een beetje afgebakend wordt. Een longeercirkel zou ik voor mijn gevoel best kunnen gebruiken, maar daar pak ik het probleem niet mee aan denk ik.
In het begin gaat alles goed. Risse stapt braaf zijn rondjes. Als ik "hoo" zeg, staat meneer stil en als ik zeg "stap, k k k" dan stapt hij rustig weer aan.
Dit is met draf net zo. "Kom, draf!" en Risse draaft aan, "hooooooo" en hij gaat in stap. Tot dusverre dus geen problemen. Ik concludeer hier zelf uit dat hij het gaan stappen en halthouden etc. wel snapt.
Maar wanneer ik wil galloperen, dan beginnen de problemen. Nu moet ik zelf ook een heeeeleboel nog leren, dat weet ik... Eerst gaat hij kei hard draven en soms... als ik geluk heb... springt hij in galop aan. Maar oooo weee als ik hem ook maar één keer met de zweep raak... Dan staat hij recht tegenover mij. Als ik dan probeer om weer aan zij kant te staan, loopt hij gewoon met me mee. Hoofd omhoog, oren naar voren... En zo gaat het maar door. Dinsdag heb ik nog gelongeerd en uiteindelijk heeft hij linksom een paar rondjes gegallopeerd, maar rechtsom was niet te doen. Ik ging zowat de hele bak door

Na deze taferelen zit er ook geen "hoooo" meer op. Van draf naar stap is geen probleem, maar stilstaan zit er niet meer bij. Ik sta dan bijna voor hem voordat hij stapt. Begrijpt hij het dan niet??? Dat denk ik wel. Het is sowieso een écht een beest met een eigenwijs eigen karakter. Van binnen lacht hij zich scheef, dat idee heb ik.
Maar oke, de vraag: Hoe zorg ik ervoor dat hij op de volte blijft en in galop aanspringt (en dus niet de hele bak doorscheurt) en hoe zorg ik ervoor dat hij zich niet recht tegenover me zet?
Bedankt voor het lezen

Oh misschien wel handig -> Risse is een 9 jarige fries.